banner

מממני העסקאות: "הפתרונות שקיימים בליווי הפיננסי יגיעו גם לעולם קבוצות הרכישה"

תוכנית אירוח חדשה מבית מגדילים בנושאים שונים הקשורים לענף הנדל"ן. הפעם – מימון עסקאות. שיחה אישית עם יעקב סיסו, שותף מנהל בקרן יסודות, על הענף, על התפתחות עולם המימון והמקום של הקרן בתוכו, ומה עומד להיות הדבר הבא בתחום. עוד מסביר סיסו מדוע הקורונה פגעה בעיקר בשלבי ההתחלה והסיום של פרויקטים למגורים

לכל הפרויקטים בעולם הנדל"ן יש מכנה משותף אחד משמעותי – כסף. בלי הון עצמי משמעותי או מימון, לא יהיה פרויקט. עם השנים קמו חברות שונות שיודעות לפעול לצד הבנקים, אחת מהן היא קרן יסודות. יעקב סיסו, שותף מנהל בקרן יסודות, מסביר בתוכנית איך התחילה הקרן לפעול ומה צפוי בהמשך הדרך. במקביל, מסביר סיסו באילו נקודות הקורונה פגעה בפרויקטי בנייה למגורים ומה הייתה הסיבה לכניסת יסודות לתחום.

"הקורונה זה אירוע, מגה אירוע, זה משפיע על כל מה שקורה סביבנו", פותח ואומר סיסו. "זה גם משפיע על ענף הנדל"ן שהוא ענף מוביל במשק, אבל בנדל"ן – ההשפעה היא יותר בקצוות, ופחות בלב הפעילות עצמה. פרויקטים שנמצאים כבר בשלבי בניה ומכירה והקורונה תפסה אותם באמצע, ההשפעה עליהם אינה משמעותית. אין השפעה דרמטית בכל הקשור לביצוע, בין היתר בגלל שהממשלה גם הכריזה על הענף כחיוני. בשיווק של הדירות – ברור שהייתה עצירה. כשאנשים לא יוצאים החוצה ויש סגר אז הם גם לא קונים דירות. אבל גם כאן, כשהסגר נגמר – ראינו בום של מכירות". 

סיסו סבור שהמועדים בהם ניתן לזהות פגיעה של הקורונה בתחום המגורים הם ההתחלה והסוף של פרויקטי הבנייה: "הבעיה היותר קשה היא בפרויקטים שנמצאים בראשית דרכם, וגם פרויקטים שנמצאים בסוף. זה המקומות שהמצב לא תלוי רק ביזם או בגוף המממן. בהם זה תלוי גם בגופים חיצוניים. למשל – פרויקט שהיה צריך להתחיל, לפעמים הקורונה פגעה בו כי הוא לא הצליח להגיע לרמה של המכירות המוקדמות. לקבל היתר בניה היה קשה יותר, כי ועדות התכנון והבניה לא עבדו, או עבדו חלקית ללא קבלת קהל. במקביל, גם סוף התהליך בעייתי כי כדי לקבל טופס 4 אתה צריך לעבור במסדרונות הבירוקרטיה של ישראל. אנחנו רואים שפרויקטים שהסתיימו, אם לקח חודשיים או שלושה לקבל טופס 4, היום אנחנו מגיעים ל-6 וגם 9 חודשים. וזו השפעה הרבה יותר משמעותית של הקורונה".  

בכל הקשור לפעילות קרן יסודות בתחום מסביר סיסו כי: "נכנסנו לשוק כי זיהינו לאקונה בעולם המימון של נדל"ן למגורים בישראל. כדי לממן, כל ענף צריך כסף. מי שיש לו כסף, יכול לממן. אבל בענף הבנייה למגורים – כסף לבד לא מספיק. צריך כסף וגם ערבויות. כדי להתקדם עם הבניה אתה צריך להעניק ערבויות חוק מכר. ערבויות ידעו לתת רק בנקים וחברות ביטוח. אנחנו באנו ואמרנו שכדאי להשתמש בשוק ההון, ביתרות הכספים הגדולות שלא מגיעות לענף. זה היה החידוש הגדול שהבאנו".

לגבי השאלה לאן מתקדם ענף המימון בתחום הנדל"ן משיב סיסו כי: "מדובר בתחום דינאמי, ובענף שכל הזמן מתקדם. היום אנחנו רואים יותר ויותר שחקנים שנכנסים לשוק. אני חושב שבהמשך נראה שינוי בעולם קבוצות הרכישה למשל. אנחנו פעם אחר פעם רואים כישלון בתחום הזה, וזאת למרות שמימונית זה תחום שהוא פחות מסוכן כי שיעור המינוף הוא נמוך יחסית. אני מניח שהפתרונות שקיימים בליווי הפיננסי יגיעו גם לעולם קבוצות הרכישה. אנחנו חושבים על כמה פתרונות כאלו ואני מניח שזה המקום הבא שהשוק יתפתח אליו".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות