banner
הדמיית הפרויקט \\ איוולב מדיה
הדמיית הפרויקט \ איוולב מדיה

מפת התעסוקה הולכת להשתנות בישראל

הקורונה הגבירה את מגמת יציאת אזורי התעסוקה החדשים ממרכז תל אביב ורמת גן הפקוקות והיקרות. החברות רוצות לחסוך בשכירות והעובדים מוותרים על עמידה בפקקים. מרכזי התעסוקה הגדולים בישראל נבנים בצמוד למגה-שכונות החדשות בהן יגורו עשרות אלפי התושבים החדשים בצריפין, מודיעין, קריית אונו וראשל"צ

אריאל נוי 11.10.2021

בקצב האירועים המהיר במדינה, הקורונה כבר נראית כאירוע רחוק. כשתו הירוק עומד שוב במרכז הבמה, במרחק של יותר משנה מפרוץ המגיפה שהכניסה את שוק העבודה והמשרדים בתחילתה לסחרור, נראה שיש התייצבות ברורה.

לאחר שנה קשה, אנשים חוזרים לעבודה במשרדים ושוק התעסוקה חוזר בקצב מהיר. חברות הבינו שלמרות ה'זום', הן אינן יכולות לוותר על המשרד כעוגן לתחושת השייכות הארגונית, האינטראקציה וסיעור מוחות שמניב חדשנות ויצירתיות. אחד התהליכים שהואצו בעקבות הקורונה הוא יציאת חברות גדולות מהמרכז המסחרי בתל אביב ורמת גן.

את המגמה החלו לסמן הבנקים והגופים הפיננסיים. דיסקונט משקיע כמיליארד שקל בהקמת מטה חדש במתחם האלף בראשל"צ, בנק לאומי משלים את מעבר מטה חטיבת הבנקאות ללוד, בנק הפועלים הכריז שיעביר את המטה מהמשרדים בשד' רוטשילד ללה-גוורדיה, בסמוך לרכבת וכן חברת כרטיסי האשראי מקס העבירה את משרדיה למתחם BBC בבני ברק. בעקבותיהן, חברות נוספות בוחרות להקים את משרדיהן במעגלים הראשונים והשניים סביב תל אביב. 

הרצון של חברות להפחית באופן משמעותי את עלויות השכירות הגבוהות בלב תל אביב, ובמקרים רבים הפנמה שיש ביכולתם של העובדים לחסוך שעות בעמידה מדי יום בפקקים ולשפר את איכות חייהם הביאו להתגברות המגמה. לכן מרכזי התעסוקה הגדולים החדשים שהולכים וצוברים תאוצה ממוקמים באזורים בהם צפוי גידול משמעותי במספר התושבים, שייצרו ביקושים גבוהים. כך לא ייצרו ערי שינה חדשות, אלא יינתן מענה מקומי איכותי בנושא תעסוקה ומסחר לסביבה כולה. 

בעקבות זאת, מפת התעסוקה צפויה להשתנות בישראל, כאשר יותר ויותר חברות בוחרות להתמקם בערים במעגל הראשון והשני סביב  תל אביב, בערים אשר אינן רוצות להפוך לערי שינה ומקדמות בברכה בניית משרדים ומסחר. כאשר הנגישות שלהן טובה, אזורי התעסוקה מושכים אליהם עובדים איכותיים מהסביבה כולה, ללא צורך להיכנס לתוך תל אביב.

הדמיית הפרויקט \\ איוולב מדיה
הדמיית הפרויקט \\ איוולב מדיה

באר יעקב- מתחם צריפין 

שרת הפנים אילת שקד אישרה לפני כחודשיים את הפיכתה של באר יעקב לעיר. לפני כ-15 שנה באר יעקב מנתה כ-7,000 תושבים ואילו כיום גדלה ל-28,000 תושבים והיעד הוא לשלש את עצמה תוך עשור. במרכז התוכנית עומד מתחם מחנה צריפין הוותיק, כאשר כ-70% משטחו של הבסיס הצבאי, סופחו לבאר יעקב.

במתחם תיבנה שכונת ענק חדשה שתהווה את המרכז העירוני החדש של באר יעקב שתהפוך לעיר. במתחם ייבנו כ-20 אלף יח"ד, בית העירייה ומבני ציבור וכ-2 מיליון מ"ר של שטחי משרדים ומסחר, מתחמי קניות, תרבות ופנאי. גם בשכונות הוותיקות יייבנו אלפי דירות חדשות במסגרת התחדשות עירונית. התחלות הבניה בעיר ממשיכות בקצב מוגבר וב-2020 החלה בניית 1228 יח"ד, גידול של 40 אחוז לעומת אשתקד. העבודות בשטח להקמת מתחם העסקים כבר החלו במקביל לקידום שכונת המגורים. הפרויקט הראשון שיקום הוא איילה טאוורס, שני מגדלי משרדים בגובה 17 קומות כל אחד בשטח של כ-40 אלף מ"ר. 

"ביישוב הניצב בפני קפיצת מדרגה כה משמעותית, אין נכון להיום היצע משרדים הולם", אומרים ג'קי סויסה ואיתן לוי בעלי אילה אגם המקדמת את המגדלים. " זיהינו את הדרישה למשרדים באזור ואנו מציגים אלטרנטיבה למתחמים הגדולים והיקרים שבלב גוש דן. כשבוחנים את האזור כולו, רואים עד כמה המוצר הזה חסר וכמה הולך להיות משמעותי בסביבה מתפתחת בקצב מהיר בשנים הקרובות. התכנון מסתכל שנים קדימה, כך שאזורי המגורים הגדולים יהוו גם מוקדי תעסוקה משמעותיים. המשמעות היא דרישה גוברת למרכזי המסחר והתעסוקה בערים בהן  יש שכונות ענק חדשות שיוצרות ביקושים לשטחי תעסוקה" אומרים לוי וסויסה.

אוהד דנוס, מי שעמד בראש לשכת שמאי המקרקעין בישראל. "האוכלוסייה בשפלה תגדל בעשור הקרוב בכ-40 אחוז, כשבכל האזור קיים מחסור גדול בשטחי מסחר ומשרדים", מנתח דנוס. "מוקד מרכזי תהווה באר יעקב, שהשינויים המתוכננים במרכז הכובד העירוני ובאופי העיר, יובילו להפיכתה לשחקנית מרכזית מבין ערי המרכז".

באשר לפארק העסקים בצריפין אחד היתרונות הבולטים עליו מצביע דנוס נוגע להיבט התחבורתי, הן למתניידים ברכב הפרטי והן לאלו המסתייעים בתחבורה ציבורית: "המיקום בסמוך לצירי תנועה מרכזיים, יאפשר נגישות מקסימלית לגוש דן ולמרכז הארץ – זאת באמצעות כביש 431 המחבר בין כביש 6, לכביש 20 (איילון), כביש 4 וכביש 44, תחנת הרכבת בבאר יעקב והקמת מסלולי BRT וקו המטרו M1. מיקומו האסטרטגי של הפארק מקבל חיזוק נוסף גם בזכות קרבתו למרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא)".

קריית אונו 

העיר מנתה לפני כעשור 22 אלף תושבים ומאז הכפילה את עצמה וכיום יש בה כ-43 אלף תושבים. בעוד עשור וחצי צפויה להכפיל את עצמה שוב לכדי כ-80 אלף תושבים לאחר פינוי הבסיסים הצבאיים בתל השומר, הקמת שכונה חדשה בסמוך לאוניברסיטת בר אילן ומתחמי דיור באזור צומת סביון. לבקעת אונו הכוללת גם יישובים נוספים אור יהודה, גני תקווה ויהוד-מונוסון כבר אושרו בוועדות התכנון כ-20 אלף יח"ד. בשנה החולפת נרשמה עליה של 60 אחוז בהתחלות הבניה.

תכנית הסיטי של בקעת אונו בצומת סביון, תכלול מרכזי בילוי ותרבות, מסחר ותעסוקה. התוכנית כוללת כ-400 אלף מ"ר של מסחר ותעסוקה. השטח ממוקם בסמוך למסוף המרכזי של הקו הסגול של הרכבת הקלה, שיחבר את תל אביב ואת נתב"ג וקו המטרו M3  ולכביש 461 המרכזי. "אזור בקעת אונו משווע לשטחים מניבים ובעיקר לשטחי תעסוקה", אומר דנוס, "אני צופה לאזור הצלחה מסחרית גדולה, הן בשל הקרבה למרכז ולצירי התחבורה העיקריים באזור והן ובעיקר, בשל קווי הרק"ל והמטרו המתוכננים."

רחובות

רחובות עומדת לגדול בכ-40 אלף תושבים עד 2025. וצפויות להתווסף עד 37 אלף יח"ד  במספר שכונות בעיר. העיר היא מבין הערים המובילות בישראל בהתחדשות עירונית עם תוספת של עשרות אלפי תושבים חדשים.

מתחם התעסוקה מתקדם בצעדי ענק. רחובות מוכרת בזכות פארק ת.מ.ר א', המוכר יותר  כ"פארק קריית המדע", אולם אזור תעסוקה נוסף, שמגלם בימים אלה פוטנציאל גדול הוא "פארק תמר ב'" , הממוקם ממזרח לכניסה הצפונית לעיר, ומהווה המשך ישיר לפארק התעסוקה של נס ציונה. תמר ב' תכלול עוד כ- 600 אלף מ"ר של מבני תעסוקה, מסחר ומשרדים ומתנהל הליך מורכב של חלוקת הזכויות בין בעלי הקרקע. 

לדברי דנוס, "כיום עומלת העירייה על המשכו של פארק התעשייה מזרחה. מדובר בתוכנית שצפויה להפוך את האזור למוקד משיכה עיקרי לחברות הייטק וביו טק, שמקיימות יחסים סימביוטיים עם מכון ויצמן וחוקריו. למעשה, למכון ויצמן שטחים בתחום התוכנית, והאזור כולו עומד להפוך משדות ירוקים לאחד מאזורי התעסוקה החזקים באזור השפלה. בתכנית, המשתרעת על פני שטח של 616 דונם, מתוכננים מעל חצי מיליון מ"ר עיקריים של שטחי תעסוקה, מסחר ומכוני מחקר. אין ספק שפארק תמר ב' יהווה נקודת מפנה חשובה להמשך מיתוגה של רחובות כעיר מדע ותרבות".

מודיעין-מכבים-רעות

מודיעין תוכננה בתחילת הדרך כעיר שינה, אולם בשנים האחרונות החלו להבין שהמודל הרצוי הוא עיר תוססת עם מרכזי תעסוקה, פנאי ומסחר. תוספת המשרדים החדשים עדיין לא מדביקה את הביקושים של התושבים הקיימים ואת גידול האוכלוסייה. העיר מונה כיום כ- 100 אלף תושבים וצפויה להגיע לכדי כ-240 אלף תושבים עד שנת 2040 תכניות המתאר כוללת תוספת של 43 אלף יח"ד חדשות. 

העיר ממוקמת בין ירושלים לתל אביב כך  שמושכת אליה עובדים מהאזור כולו, במיוחד לנוכח חיבור הרכבת וכביש 431 וכביש 444. בעיר שני אזורי תעסוקה מרכזיים. מרכז עינב, אזור מלאכה המשתרע על פני שטח של כ-700 דונם בדרום-מערב העיר מציע מרכזי קניות, שטחי משרדים, תעשיה קלה ובילוי. המתחם יושב על תוואי כביש 431 המחבר בין העיר לכביש 1 ומערבה לכיוון רמלה, לוד וראשון-לציון, וכן כביש 4 פנימי, המחבר את מרכז עינב לפארק הטכנולוגי של העיר. 

אזור נוסף הוא הפארק הטכנולוגי בסמוך ליער בן שמן, בחלקה הצפון-מערבי של העיר ומשתרע על שטח של כ-4,700 דונם המתוכנן כפארק תעשייה מודרני הנגישות לפארק הטכנולוגי היא מהירה ונוחה: מכביש 443, ומכביש 431 וכביש 1 באמצעות שדרות בן גוריון (כביש 4 פנימי). לפארק ניתן להגיע גם באופניים, באמצעות השבילים הייחודיים שנבנו בעיר.
"אין ספק שבמודיעין-מכבים-רעות חסרים שטחים מניבים" אומר דנוס "ואין ספק ששטחים שיוקמו יהנו מביקושים טובים כמו מה שקיים ונבנה עד היום." 


מתחם האלף בראשון לציון 

המושבה הצנועה של הברון רוטשילד, שהוקמה לפני כמעט 130 שנה, היא כיום אחת הערים המפותחות והמתפתחות בישראל. העיר, אשר צפויה להדיח את העיר חיפה מהמקום השלישי בטבלת הערים הגדולות במדינה. על פי תכנית המתאר הרשמית של העיר, עד שנת 2030 צפויות להתווסף לה לא פחות מ-30,000 יחידות דיור, שיהפכו לביתם החדש של כ-120 אלף תושבים, במרכז הארץ. 

חלק מהתוספת בחלקו המערבי של מתחם צריפין, וחלק המתחם האלף שנבנה בימים אלו במערב העיר וצפוי להפוך לאחד ממתחמי העסקים המובילים בישראל, וכן במרכז העיר, במסגרת תכניות התחדשות עירונית.

העיר צפויה לשלש את שטח מתחמי התעסוקה והמסחר בה, מ-2.5 מיליון מ"ר כיום, עד לכדי 8 מיליון מ"ר עד שנת 2030 ולשמש כמקור תעסוקה עבור לא פחות ממאה אלף תושבים, זאת לצד למעלה מ-20,000 תושבים, סטודנטים ודיירי דיור מוגן שיזכו גם לגור וליהנות דרך קבע במתחם.

מתחם האלף מהווה את עתודת הקרקע המשמעותית ביותר לפיתוח העיר, הנהנה מיתרון מיקום מובהק עקב קרבתו לתחנת רכבת משה דיין, לקווי רכבת קלה עתידיים, נגישות לכבישים ראשיים ביניהם כביש 20 ו –431 המגיע ישירות למתחם, בסמיכות לשני צירי הרוחב העיקריים של ראשון לציון וקרבתו לים.

"מתחם האלף הוא גולת הכותרת באזור השפלה הצפונית, הקריה הפיננסית של ישראל ואחד המקומות שיהיו יותר מבוקשים בשני העשורים הקרובים" מסכם דנוס, "גופים פיננסיים וביטוחיים כבר הצביעו ברגליים ובחרו בשטחים בתכנית כמיקום אסטרטגי לריכוז פעילות המטה שלהם, כך שההצלחה כבר מובטחת". 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות