banner
פרופ' יהודה חדד // באדיבות מכללת SCE
פרופ' יהודה חדד // באדיבות מכללת SCE

נדרשת תוכנית לאומית לחיזוק מבנים בפריפריה

הגיע הזמן לצאת מהתבנית השחוקה לפיה מרכז הארץ וגוש דן הם העיקר ולהתחיל להפנים שלכל אזור יש חיים משלו, אפיון משלו ויחודיות משלו, ולפיכך יש לתפור פתרונות לחיזוק מבנים שיתאימו לכל  עיר ועיר בישראל // דעה

פרופ' יהודה חדד 11.08.2022

משבר הדיור שרק הולך ומחמיר, כמו גם איום הרקטות והמבצע האחרון בעזה, "עלות השחר" הם קריאת השכמה לממשלה שהגיעה השעה למצוא פתרונות לחיזוק מבנים שיהיו מותאמים גם לערי הפריפריה ויהוו פתרון להגדלת היצע הדירות. במקום זה נדהמתי לגלות כי שוב מציעים לנו פתרונות גנריים שמתאימים רק לאזורי הביקוש בגוש דן. פתרונות שאינם מעשיים, רק מנציחים ומעצימים את הפער שבין ישובים גדולים וחזקים באזור המרכז לבין רשויות קטנות וחלשות יותר בדרומה ובצפונה של מדינת ישראל.

הנה כך התבשרנו השנה, כי הממשלה תחתום על הסכמי מסגרת להתחדשות עירונית עם 12 רשויות מקומיות, ירושלים, לוד, בת ים, חיפה, חדרה, קרית ים, נתניה, קרית אונו, גבעתיים, רמת גן, אשדוד ובית שמש, למימון פיתוח תשתית להתחדשות עירונית בהיקף כספי של 440 מיליון שקלים.

בשורה משמחת, אך עיון קצר ברשימה מגלה ערים כמו רמת גן, גבעתיים ובת ים שבהן הכדאיות הכלכלית להוציא פרויקטים כאלה לפועל היא גם ככה גבוהה והן כלל לא זקוקות לתמיכה של משרד הבינוי והשיכון והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. דווקא ערים כמו דימונה וירוחם בדרום, צפת וקרית שמונה בצפון, שבהן ערכי הקרקע נמוכים לא נכללו בתכנית וגם הפעם לא יזכו לעדנה וחבל.

לא זו אף זו, לרשויות מקומיות רבות, בעיקר בפריפריה, אין כלל תוכניות להתחדשות עירונית. דוח מרכז המחקר והמידע של הכנסת מגלה כי בכל הארץ רק 70 מבנים חוזקו במשך 5 השנים האחרונות. הדוח התייחס גם לאחוז המיגון ביישובי המרכז אל מול הפריפריה וכלל לא מפתיע ש- 76% מהמבנים שחוזקו ומוגנו הם במחוזות תל אביב והמרכז, ורק 5% מהמבנים נמצאים במחוזות הצפון והדרום.

אין זה סוד כי קבלנים בשוק הפרטי נמנעים מלקדם תוכניות של תמ"א 38 בערי הפריפריה ומעדיפים להשקיע בחיזוק מבנים בערי הביקוש בגוש דן, שם התשואה שישיגו גבוהה יותר.

אך זו אינה גזרת גורל. דווקא בשל כך חייבים להתאים פתרונות לפריפריה. לכל עיר ולכל אזור יחודיות משלו. המדינה נדרשת לפתח פתרונות שמותאמים לכל עיר ועיר – בחינוך, בתעסוקה בתשתיות ובתחבורה, כךעליה לנהוג גם בסוגיה החשובה של חיזוק מבנים.

בערי הפריפריה עתודות הקרקע הן גדולות יותר וניהול נכון של המדינה יכול לתת דחיפה ליזמים להוציא לפועל תוכניות פרטיות להתחדשות עירונית. במקביל המדינה חייבת לקדם תוכנית לאומית למתחמי פינוי בינוי בשכונות ותיקות בערי הצפון והדרום ולשווק אותה ליזמים, גם אם זה אומר שהמדינה תצטרך להשקיע יותר מ- 440 מיליון שקלים. זוהי משימה לאומית ולא ייתכן שרוב המבנים הטעונים שיפוץ וחיזוק נמצאים בפריפריה ונותנים פתרונות למבנים רק במרכז.

מאידך, פתרונות שמתאימים אולי למרכז אבל אינם ישימים בערי הפריפריה נועדו מלכתחילה לכישלון בערי הצפון והדרום. פתרונות כאלה רק יעמיקו את הפער שבין ערי הפריפריה לבין הערים במרכז.

התפיסה לפיה מה שמתאים למרכז טוב ויפה גם לפריפריה טומנת בחובה קיבעון שגוי מהיסוד. הגיע הזמן לצאת מהתבנית השחוקה לפיה מרכז הארץ וגוש דן הם העיקר ולהתחיל להפנים שלכל אזור יש חיים משלו, אפיון משלו ויחודיות משלו, ולפיכך יש לתפור פתרונות לחיזוק מבנים שיתאימו לכל  עיר ועיר בישראל.

רק כך ניתן יהיה להיות ערוכים לרעידות אדמה, לאיום הרקטות והטילים, להגדיל את היצע הדיור האיכותי בצפונה ובדרומה של המדינה, להוזיל את מחירי הדירות, ולסייע לצמיחה הכלכלית ולשיפור איכות החיים של התושבים.

*הכותב, פרופ' יהודה חדד, הינו רקטור SCE המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות