banner
התחייה 12 // זוהר שרוני
התחייה 12 // זוהר שרוני

כיצד חילצו דיירי התחייה 12 פרויקט תמ"א 38 שהיה תקוע?

אחרי 14 שנה הצליחו הדיירים, בשיתוף העירייה והיזם, להוציא לפועל פרויקט תמ"א 38 הריסה ובניה. כעת הם מספרים על האתגרים, התמורות והדאגה לדיירים המבוגרים: "כל הצדדים מרוצים"

לאחר 14 שנה שבהן ניסו בעלי הדירות בבניין רחוב התחייה 12 בכפר סבא לקדם פרויקט התחדשות עירונית, הם התבשרו לאחרונה על החלטת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה למתן היתר לפרויקט בתנאים. "מדובר בבניין בן 60 עם דיירים מבוגרים, אמא שלי שגרה בניין היא בת קרוב ל-90. לצערי במהלך השנים היו שכנים שהלכו לעולמם. בכל הזמן הזה היו ניסיונות  לבצע שיפוץ, תמ"א 38 אבל כלום לא צלח", אומר דובי שמיל, אחד מבעלי הדירות בבניין ונציג הדיירים, אשר החליט בשנה האחרונה לקחת את הפרויקט לידיים יחד עם חבריו לנציגות הדיירים. 

מצב קיים
מצב קיים

מדובר בפרויקט תמ"א 38/2, הריסה ובניה , הכולל 14 יח"ד, שיהרסו לטובת הקמת בניין חדש שיכלול 38 יח"ד חדשות. "בשנים האחרונות ניסינו יחדיו לקדם תמ"א 38, במסלול חיזוק או הריסה אך בשל מגבלת הזכויות והמדיניות שהייתה בעבר בעיריית כפר סבא לא היה ניתן להגיע לפרויקט בעל כדאיות כלכלית מספקת", מספר יובל קידר, מנהל התחדשות עירונית בחברת קידר מבנים, יזמית הפרויקט. 

אלא שאז חלה תפנית, לאחר שהעירייה שינתה את תקן החניה ומספר קומות החנייה צומצם. "כיום המדיניות של העירייה היא תוספת קומה למגורים, מה שהעניק כדאיות כלכלית וחזרנו מיד לנסות לקדם את הפרויקט", אומר קידר, שמציין את חלקם המשמעותי של הדיירים בקידום הפרויקט: "היתה תמיכה מלאה של הדיירים, הגענו ל-100% הסכמה בזמן קצר".
לשאלה כיצד דאגה נציגות הדיירים לבעלי הדירות המבוגרים, מסביר שמיל כי: "המבוגרים הם שותפים מלאים בפרויקט. מעבר להובלה ועזרה במציאת דירה חלופית לתקופת הבניה, הם ייהנו גם משירותי אריזה ותמיכה שלנו לכל מה שיצטרכו". 

יובל קידר // צילום: רז רוגובסקי
יובל קידר // צילום: רז רוגובסקי

עד כמה חשוב למנות נציגות דיירים?
"נציגות דיירים היא הדבר החשוב ביותר. קיימנו פגישת דיירים, בחרנו ועד הכולל שלושה אנשים, וקיבלנו החלטה שהולכים למסלול הריסה ובנייה. מכאן יצאנו לדרך". 

מה התהליך שביצעתם מול גורמי המקצוע?
"פניתי למינהלת להתחדשות עירונית, לחברה היזמית קידר מבנים, שהינה בעלת ניסיון רב בכפר סבא, ולעורכי דין. בחרנו את כל בעלי התפקידים, וביצענו בדיקות תכנוניות מול העירייה ובדיקות התכנות כלכלית. במשך כל התהליך עדכנתי את הדיירים, ולשמחתי מתוך 14 דיירים 13 דיירים חתמו בתוך שבוע". 

מה התמורה שקיבלתם?
"בניין חדש עם לובי מפואר, ממ"ד, מפרסת שמש וחנייה, אלו דברים שאין היום בבניין, שלא לדבר על דירה חדשה. בנוסף, היזם משלם את השכירות. צריך להבין שמדובר בבניין שמט ליפול, ברעידת אדמה או נפילת טיל יהיה אסון אדיר. גם מבחינת נראות הבניין שלנו נראה בלתי ראוי למחייה. היו בדרך פשרות על התמורות כי כולם קיוו ליותר אבל היתה מגבלת קו בניין אז התוספת נקבעה כמרפסת שמש 12 מ"ר, גודל הדירה נשאר זהה לקיים היום וכל הצדדים מרוצים". 

הניצחון של שיתופי הפעולה בין הדיירים לעירייה וליזם
"הדיירים התגמשו וקיבלו עליית קומה, מרפסת שמש, חניה בטאבו וכמובן שבניין חדש ויוקרתי. עיריית כפר סבא מצדה תומכת בפרויקט ובחנה את טובת העיר והשילוב למרקם העירוני ויודעת להניע תהליכים", אומר קידר, "גם המינהלת עוזרת לנו מאוד ושופכת אור על הפרויקטים והתכנותם". מעבר להכל, הוא אומר במבט לאחור, "מבצע 'שומר החומות' הבהיר עד כמה התמ"א היא קריטית, מדובר בהצלת חיי אדם".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות