עיריית רמת השרון נגד החלטת הוועדה המחוזית לפסול את מתחם בן חיים
בעירייה הופתעו מההחלטה וטוענים שהיא עלולה להביא לפגיעה קשה באמון הציבור ולסכל את היתרון המתחמי: "החלטה קיצונית ולא ברורה"
בעירייה הופתעו מההחלטה וטוענים שהיא עלולה להביא לפגיעה קשה באמון הציבור ולסכל את היתרון המתחמי: "החלטה קיצונית ולא ברורה"
עיריית רמת השרון תגיש ערר נגד החלטת הוועדה המחוזית לפסול את תכנית ההתחדשות במתחם בן חיים, על רקע ליקויים ברישום טבלאות האיזון וחלוקה. חברי הוועדה המקומית יתבקשו לאשר בישיבה הקרובה בשבוע הבא את הגשת הערר למועצה הארצית לתכנון ולבנייה. בעירייה הסבירו לחברי הוועדה כי החלטת הוועדה המחוזית הינה קיצונית ולא ברורה.
תכנית פינוי בינוי מתחם בן חיים, יוזמת הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית והעירייה, ששטחה 26 דונמים, כוללת תשעה מבנים המיועדים לפינוי ובהם סה"כ 180 יח"ד. מדובר במבנים ישנים, שגובהם בין 3 ל-6.5 קומות, שנמצאים במצב פיזי ירוד. במקומם מציעה התכנית הקמת 7 בניינים הכוללים 427 יח"ד, בבינוי של 9-22 קומות.
לפני כשלושה שבועות קיימה הוועדה המחוזית תל אביב דיון בהתנגדויות לתכנית. אחת ההתנגדויות הייתה של רמ"י (רשות מקרקעי ישראל), שלפיה חלק מהקרקעות בתכנית הן אדמות מדינה, אך בטבלת איזון והחלוקה בתכנית, לא הופחתו הזכויות המוקנות למדינה. חברת אזורים, שזכתה במכרז יזמים לביצוע בפרויקט, טענה בהתנגדות שהגישה כי טבלת האיזון והחלוקה שהוכנה עבור התכנית אינה עומדת בתקן להקצאת זכויות ושומת שווי זכויות במצב נכנס בטבלת איזון וחלוקה (תקן 15).
הוועדה החליטה לדחות את התכנית. הוועדה קבעה בהחלטתה כי האופן שבו נבחן כלכלית השווי של שתי החלקות הוא פגום – אי התאמה בין הדוחות השמאיים ובחינה על פי ייעוד לא מדויק. השמאי המחוזי סבר שהפגמים הללו יביאו לשינוי כלכלי כה משמעותי עד כי כל כלכליות התכנית צריכה להיבחן מחדש. עוד קבעה הוועדה כי תוספת יחידות הדיור היא כה משמעותית עד כדי כך שגם הפרוגרמה הציבורית תצטרך להיבחן מחדש, וכך גם התכנית בכללה.
על רקע זה, הוחלט בעיריית רמת השרון להגיש ערר נגד ההחלטה במועצה הארצית. כדי להגיש את הערר, יש לקבל את אישור הוועדה המקומית, שתקיים דיון בנושא בשבוע הבא. בהסבר לחברי הוועדה נכתב כי: "ההחלטה לדחות את התכנית התקבלה במפתיע, לאור החלטת ההפקדה החיובית מאד, ולאור תהליך הקידום מול הוועדה המחוזית במרוצת השנים, ובמיוחד טרום ההפקדה".
עוד נכתב כי טענות הוועדה המחוזית אינן מדויקות. כך, למשל, בדברי ההסבר נכתב כי השמאי המחוזי עבר על מסמכי השמאים שהוגשו במסגרת התכנית, העביר תיקונים, ואלו תוקנו על פי דרישותיו טרם העלאה לוועדה. עוד נטען כי נבדקה ההתאמה בין שני הדוחות הכלכליים שהוגשו (על פי תקן 21 ועל פי תקן 15) על ידי שמאי המחוז, וכי נשלח לשמאי תיקון לדוח לפי תקן 15 לפני הדיון בוועדה. עוד נכתב כי גם רשות מקרקעי ישראל בהתנגדותה וגם הוועדה המחוזית בהחלטתה לא הציגו דוחות שמאיים או כלכליים שמבהירים מהם הפערים בין הדוחות. בנוסף, נטען כי שמאי המחוז אישר את השמאות שבוצעה, ובהמשך התהליך חזר בו.
"החלטת הוועדה המחוזית הינה החלטה קיצונית ולא ברורה, גם באופן השתלשלות האירועים וגם ביחס לתכניות אחרות המקודמות במחוז", נכתב. "בחינת תכניות שבוטלו בשנים האחרונות מעלה, שביטול תכנית מתרחש בשלבים מאד ראשוניים של קידום התכנית, לרוב בשלב ההמלצה להפקדה. ההחלטה לדחיית התכנית מתקבלת על רקע אי התאמה למדיניות ארצית, מחוזית ומקומית. זה לא המקרה האמור".
בנוסף, נכתב כי הוועדה המחוזית יכולה הייתה לבחור בדרך של פרסום לפי ס' 106ב (סיבוב שני של התנגדויות). "ההשלכות של ביטול תכנית בשלב כה מאוחר הן בעייתיות גם מעבר להיבט המתחמי, והן עשויות להביא לפגיעה קשה באמון הציבור ביכולתה של הרשות המקומית לקדם תכניות בסמכות מחוזית".
גורמי המקצוע מציינים בעירייה כי ימים ספורים לאחר ההחלטה, פנתה חברה יזמית אל המינהלת להתחדשות עירונית וביקשה להגיש תכנית מגרשית לאחד הבניינים במתחם. לטענת העירייה מדובר במגרש שנמצא בליבת המתחם ופיתוחו עשוי לסכל את היתרון המתחמי הכולל. "האבסורד שעשוי לנבוע מהחלטת הוועדה, הוא תכנון מגרשי במקום מתחמי והשארת חלקת רמ"י כחניה, ללא כל תמורה עבורה", נכתב.
חברי הוועדה יתבקשו לאשר הגשת ערר כנגד ההחלטה לפסול את התכנית.
לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן