banner
אילוסטרציה // מגדילים
אילוסטרציה ת"א // מגדילים

הריבית עלתה ל-0.35%, הנגיד קרא לטפל ביוקר המחייה – ובענף הנדל"ן לא איחרו להגיב

ברקע להודעה שמסר היום נגיד בנק ישראל על העלאת הריבית, הוא ציין: "הריבית היא לא הכלי הייעודי לטיפול ביוקר המחייה או במגזר זה או אחר". בכירים בענף הנדל"ן מגיבים: ההחלטה יכולה לצנן מעט את שוק הדיור

הוועדה המוניטרית החליטה להעלות את הריבית ב-0.25 נקודות אחוז לרמה של 0.35%, כך הודיע היום נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, זאת על רק ניתוח הנתונים במשק. 

הנגיד נימק את ההחלטה לעלות את הריבית ביציבות המשק הישראלי: "אנחנו רואים משק ישראלי איתן, שמחק כמעט לחלוטין את השפעות המגיפה. פער התוצר נסגר למעשה וגם שוק העבודה התאושש כמעט במלואו, תוך שנרשם שיעור תעסוקה גבוה לצד ביקוש ער לעובדים". 

עוד הוא התייחס לאינפלציה, ואמר כי: "ניתחנו גם כמובן את התפתחות האינפלציה – שעולה בעולם וגם בישראל. במדינות רבות האינפלציה חרגה מהיעד והביאה את הבנקים המרכזיים לתהליכי צמצום מוניטרי. גם אצלנו חצתה האינפלציה את טווח היעד לאחרונה". 

בתוך כך פרסמה חטיבת המחקר בבנק את התחזית המקרו-כלכלית המעודכנת והיא צופה כי התוצר יצמח בשנת 2022 בקצב של 5.5% ובשנת 2023 ב-4%. על פי התחזית, האינפלציה צפויה לשהות מעבר לתחום היעד בסוף שנת 2022 ולחזור אל מרכז התחום בסוף שנת 2023. שיעור התעסוקה יוסיף לעלות ושיעור האבטלה צפוי להמשיך לרדת עד לסוף שנת 2023. 

הנגיד קרא לטפל ביוקר המחייה
"בחודשים האחרונים אנו עדים להתרחבות האינפלציה לסעיפים רבים במדד. עובדה זו מעידה כי לצד גורמי ההיצע, האינפלציה מושפעת גם מעליה ברמת הביקושים. זאת על רקע הפעילות הכלכלית האיתנה במשק, המתבטאת בסגירת פער התוצר, שוק עבודה הדוק וירידת שיעור האבטלה לרמות שהיו טרם המשבר", סיכם הנגיד ירון את ההחלטה, "לאור כל אלו, הוועדה החליטה כי בשלו התנאים להתחיל בתהליך הדרגתי של העלאת הריבית. קצב העלאת הריבית ייקבע בהתאם לנתוני הפעילות והתפתחות האינפלציה, זאת על מנת להמשיך ולתמוך בהשגת יעדי המדיניות". 

הנגיד לא פסח על יוקר המחייה שסופג הציבור, ואמר: "לצד התפתחות האינפלציה בישראל שבה דנו עד כה, חשוב לי לציין גם את יוקר המחייה בישראל – המתבטא ברמת מחירים גבוהה, השונה מקצב התפתחותם, שהיא האינפלציה. יוקר המחייה הוא נושא משמעותי לחברה ולכלכלה הישראלית וחולש על תחומים רבים. אלו משפיעים על כולנו והטיפול בהם צריך להיעשות על ידי יישום של צעדים ורפורמות חשובות, שחלקן כבר מקודמות ומתגבשות ע"י הממשלה. הריבית היא כלי רוחבי ולא הכלי הייעודי לטיפול ביוקר המחייה או במגזר זה או אחר". 

בכירים בענף מגיבים להחלטה: יכולה לצנן את שוק הדיור

ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "לעליית הריבית תהיה השפעה מסוימת על שוק הדיור, בעיקר במחירי המשכנתאות. אבל ההחלטה הזו לא תפתור את המשבר בענף הדיור. את המשבר בענף הדיור אפשר לפתור רק באמצעות הגדלת ההיצע, ולא הקטנת הביקוש לדירות שהוא קשיח. אותם זוגות שכרגע לא קונים דירה בגלל העלייה יחזרו לשוק והוא שוב יוצף בביקוש. הקטנת ביקושים או הגרלת דירות אינן מהוות פתרון כולל ויסודי למשבר החמור, ועל ממשלת ישראל ליישם תוכנית כוללנית, רחבה ועמוקה לטובת הזוגות הצעירים ואזרחי מדינת ישראל. מדינת ישראל צריכה להקפיא את מחירי הקרקעות שברשות המדינה, לשווק מיידית קרקע לבניית 300 אלף יחידות דיור, ולתת לעיריות מענק של חמישה מיליארד שקלים כדי לעודד בנייה. רק כך תצליח המדינה להתחיל ולעצור את המשבר."

ראול סרוגו // כפיר סיון
ראול סרוגו // כפיר סיון

שמאי המקרקעין, ארז כהן: "העלאת שיעור הריבית כעת היא צעד מתבקש, שייתכן שאף נעשה מאוחר מדי – לאור העלייה החדה במחירי הדירות בשנה החולפת והגעתם של הבנקים לרף המקסימלי של האשראי שביכולתם להעניק לענף. לייקור הריבית כעת צפוי אפקט מצנן על השוק ממספר סיבות. מבחינת רוכשי הדירות, מדובר במהלך שמייקר את המשכנתא ומפחית את יכולת ההחזר ולכן צפוי לצמצם את הביקוש.

ארז כהן, שמאי המקרקעין הפועל להסדרת רישום הבעלות בדרום תל אביב
ארז כהן, שמאי המקרקעין הפועל להסדרת רישום הבעלות בדרום תל אביב

מבחינת היזמים, צפויה התייקרות של האשראי, שתצטרף לגורמים מייקרים נוספים של הבניה בשנה האחרונה ובראשם התייקרות חומרי הגלם ועלויות ההובלה. לכן בשורה התחתונה אנו צפויים לראות ירידה בביקושים, לצד האטה בקצב הבניה".

רוני מזרחי // עזרא לוי
רוני מזרחי // עזרא לוי

רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים: "לא היתה לנגיד כל ברירה. הלחצים האינפלציוניים ובד בבד העלייה הדרמטית בתקורות הבנייה מחייבים את הרגעת הביקושים. כמו כן אני מקווה שזה צעד חיובי ראשון לצינון שוק המשכנתאות שעלה רק בשנה האחרונה ב-80 אחוזים ואני מצפה שהנגיד גם יתקן את הטעות שעשה בדצמבר 2020 כשאפשר נטילת משכנתא בתנאים של שני שלישים צמודי פריים".

אייל בהרי // מאיר דקל
אייל בהרי // מאיר דקל

אייל בהרי, מנכ"ל קבוצת צים בהרי: "כלכלת ישראל הינה חלק בלתי נפרד מהכלכלה הגלובלית ועל כן נגיד בנק ישראל היה חייב לבצע את המהלך בעקבות נגיד הבנק הפדרלי בארצות הברית ואני צופה המשך הדרגתי של העלאות ריבית, כפוף למצב האינפלציה. יחד עם זאת  חשוב לי להדגיש כי על מקבלי ההחלטות לקדם בו זמנית צעדים משמעותיים להיצע הדיור, זאת על מנת שמהלך העלאת הריבית לא יביא חלילה להאטה בשוק".

איציק סימון // צילום: דני שביט
איציק סימון // צילום: דני שביט

איציק סימון, בעלי איציק סימון סוכנות לביטוח נדל"ן: "העלאת הריבית הינה אולי צעד מתבקש למשק, אולם אני מוטרד מהעובדה שעלויות הביטוח לפרוייקטים נדלנ"יים הוכפל במרוצת השנים האחרונות, מה שהשפיע מאוד על כל נושא הבטיחות, כך שהעלאת הריבית כמובן לא תשפר במאום את הבעיה ועל כן על מקבלי ההחלטות בתחום הנדל"ן לטפל בנושא זה וכמה שיותר מהר".

ורד יצחקי // צילום: תמר מצפי
ורד יצחקי // צילום: תמר מצפי

ורד יצחקי, מנכ"לית EZ Finance המתמחה בהקדמת תשלומים לספקים: "העלאת הריבית הנוכחית היתה צפויה. ככל הנראה ראינו נכון להיום רק את תחילת הלחץ של עלייה חדה באינפלציה שצפויה במהלך השנה הקרובה. ה'פד' האמריקני צפוי לבצע במהלך 2022 עד 10 פעימות של העלאת ריבית על מנת למתן את השתוללות האינפלציה בארה"ב. בעלי עסקים צריכים להכין עצמם לסביבה של אינפלציה עולה שאיתה עולה גם עלויות האשראי, עסקים צריכים למצוא לעצמם מבעוד מועד פתרונות נוחים וגמישים".

רז שרייבר // איציק שוקל
רז שרייבר // איציק שוקל

רז שרייבר, בעלים ומנכ"ל משותף בחברת אינהאוס שיווק נדל"ן: "אנחנו נמצאים בתקופה כלכלית מאתגרת, שבה מצד אחד בנק ישראל מנסה להגן על רוכשי הדירות על ידי המלצה לצמצום חשיפה למדד (הגדלת רכיב הפריים ל-2/3) ומנגד מעלה את הריבית, אשר תשפיע ישירות על רכיב הפריים של ציבור לוקחי המשכנתאות. הניסיון לאזן הוא מובן ולאור חוסר הוודאות המאפיינת את התקופה המלצתנו לציבור היא לקחת משכנתא במסלול ריבית קבועה לא צמודה על מנת להימנע מסיכונים מיותרים. המסלול הזה אומנם יקר יותר אך יגן על הרוכשים מפני עליות משמעותיות ברכיב המדד או ריבית הפריים".

רונן סיונוב // צילום: דוד חברוני
רונן סיונוב // צילום: דוד חברוני

רונן סיונוב, מנכ"ל ובעלים בחברת הנדל"ן הומרקט: "הודעת בנק ישראל על עליית הריבית באה בתקופה שבה השוק רותח, והיא לבדה לא תוכל לצנן אותו. חשוב לזכור כי הסיבה המרכזית לעליית המחירים הדרמטית שראינו בשנה האחרונה היא לא הריבית האפסית, אלא מצוקת הקרקעות שאינה מאפשרת לשוק לייצר היצע מספק של דירות ביחס לצרכים. לכן בשלב זה איני צופה כי יחול שינוי של ממש במגמה. עם זאת, אם יתגלה כי הצעד שנעשה היום הוא רק שלב ראשון לקראת העלאות נוספות של ריבית בנק ישראל – ייתכן כי יחול שינוי ממשי יותר בתמונה".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות