banner
עו"ד צבי שוב // כפיר סיון
עו"ד צבי שוב // כפיר סיון

מה יעלה בגורלם של תיקוני החקיקה במקרקעין ביום שאחרי הבחירות?

מה יקרה להצעות ותיקונים לחוק בתחום המקרקעין והתכנון והבניה, שהעלתה הממשלה הנוכחית על מנת להתמודד עם משבר הדיור, ביום שבו תכנס ממשלה חדשה למשכן הכנסת? גורמי המקצוע ובכירים בענף מנסים לפזר את הערפל

תמונה: עו"ד צבי שוב // יחצ

בשנה האחרונה קידמו משרדי האוצר, המשפטים והשיכון הצעות חוק והצעות לתיקונים בחוק בתחום המקרקעין והתכנון והבניה, על מנת להתמודד עם משבר הדיור במדינה, המיעוט הגורף של התחלות הבניה החדשות ועליית מחירי הנדל"ן. כעת, כשהבחירות בפתח והחלטות הממשלה בקיפאון, מנסים גורמי המקצוע ובכירים בענף לפזר את הערפל ויקיימו דיונים בסוגיות אלו ואחרות, במסגרת יום העיון השנתי יוזמת משרד עו"ד צבי שוב.

בין ההצעות הבולטות שקודמו ביתר שאת בחודשים האחרונים אך  מתעכבות כעת בשל כניסת המשק לדינמיקה של בחירות ויחזרו לשולחן ההחלטות עם כינוסה של הממשלה החדשה  – תיקון לחוק התכנון והבנייה, לפיו רשויות מקומיות יוכלו לדרוש מקבלנים המקדמים תכניות משביחות, להקצות ואף לבנות עבורן שטחים בתוך הבניינים לצורכי ציבור.  היזמה של הממשלה הנקראת "הקומה הציבורית" עברה שתי קריאות והגיעה לדיונים בוועדת הפנים ערב הבחירות. כך למשל, יזם שיבקש להקים מגדל מגורים או משרדים, יידרש להקצות לרשות המקומית שטחים המיועדים לצורכי ציבור כגון גני ילדים, מתקני רווחה, ספריות, וכדומה. עו"ד צבי שוב מציין: "הרציונל אשר עומד אחר הצעת החוק, הוא כאמור, נושא הצפיפות והחוסר הגדול בקרקע לעתודות ציבור, וזאת לצד שמירת זכות הקניין של בעל הקרקע . כאשר עירוב השימושים בקרקע יהיה עירוב אשר ייצור הגיון תכנוני וציבורי וחשוב מכך אינטגרציה בין הקומה הציבורית לקרקע הפרטית – דבר זה עשוי להביא לכך שימצא פתרון תכנוני לבעיית הצפיפות וחוסר בעתודות הקרקע –  וזאת לצד כדאיות כלכלית בהפרשת הקומה הציבורית לכלל הצדדים נשוא התכנית".

תיקון נוסף שמבקשת המדינה לבצע בענף הנדל"ן מתבטא בהצעת החלטה שהחל לקדם משרד המשפטים אך כעת ממתינה לזהות שר המשפטים החדש.  המשרד מגבש הצעת החלטה לפיה תהיה אפשרות להורדת הרוב הדרוש בקרב בעלי דירות במתחם המיועד לפינוי בינוי, מ 80%  ל 66% בלבד. לכאורה מדובר בהצעה שאמורה להגדיל את הוודאות בקרב פרויקטי פינוי בינוי.

עורכת הדין דפנה סירוטה הולנדר // יחצ
עורכת הדין דפנה סירוטה הולנדר // יחצ

עו"ד דפנה סירוטה, מנהלת מחלקת הנדל"ן וההתחדשות העירונית במשרד עוה"ד צבי שוב: "השגת הרוב המינימאלי איננה מאפשרת את הוצאת הפרויקט אל הפועל אלא רק משנה את הרף הנדרש לשם הנעת ההליכים המשפטיים כנגד המיעוט. המשמעות האופרטיבית היא שיזמים אשר עד היום היו צריכים לנהל הליכים משפטיים נגד 20% מבעלי הזכויות במתחם, אולי יגיעו מהר יותר לשופט , אבל יאלצו לנהל הליכים משפטיים כעת מול 34% מהדיירים הנותרים, דבר המצריך השקעה של עלויות וזמן רבים, שלא לדבר על הניכור שעלול להיווצר בקרב דיירים אלו. ההיגיון אולי דורש להסתכל אחרת על זכות הקניין מלכתחילה, לה כאמור העניק המחוקק  ערך גבוה בחוק ולקבוע שלא צריכים את הסכמתם של 100% מהדיירים על מנת להוציא פרויקט אל הפועל אלא רף נמוך יותר".

במוקד יום העיון, יתקיים פאנל ייחודי שירכז את יושבי ראש ועדות הערר המחוזיות לתכנון ובניה, פיצויים והיטלי השבחה ופאנל נוסף שידון במחירי הדיור ובדרכים להורדת המחירים. בנוסף, יתקיים דיון אחד על אחד על נושאי התכנון הבוערים עם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד  ארז קמיניץ.


לפרטים והרשמה ליום העיון >>> לחץ כאן


 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות