banner
שחר גורן // יח"צ
שחר גורן // יח"צ

כיצד להפוך את שוק המשרדים לקפסולה מוגנת?

המשרדים הפכו עוד לפני עידן הקורונה למדגרת הידבקויות, זאת בשל היותם מעין קפסולה סגורה ומסוגרת אולם ככל שיהיה "ביטחון בריאותי", כך שוק המשרדים יתאושש מהר יותר // דעה

מאת: שחר גורן, ש.ה. גורן*

ראשית, אקדים ואומר כי המשבר העמוק שאותו חווה שוק המשרדים במהלך השנה האחרונה, אינו קשור רק למגיפת הקורונה. העובדה שבמהלך השנים האחרונות תוכננו ונבנו מיליוני מ"ר משרדים, ובמיוחד בגוש דן המורחב במרכז הארץ, הכניס את השוק כולו למגמת קפאון עוד בטרם פרצה המגיפה.

אולם, וזה אולם גדול, אין ספק כי הגורם המשמעותי ביותר שהכניס את שוק המשרדים למשבר החמור בתולדותיו, הייתה הקורונה. נוצר כאן בשנה האחרונה "שילוב כלים" שהיה הרה אסון מבחינת השוק:

מחד גיסא, שלושת הסגרים שהיו במהלך השנה הביאו על פי הערכה כ-70 אחוזים מכלל העובדים במשרדים, להתחיל לעבוד מהבית, ובאופן סדיר.

מאידך גיסא, גם בין לבין הסגרים, כשניתן ואפשר היה לחזור לעבוד מהמשרד, בחרו רוב העובדים, כמו גם הנהלות הפירמות השונות להמשיך ולעבוד מהבית, הן מטעמי נוחות, הן חסכון ובמיוחד בשל החשש הכבד מהדבקות.

חשש זה, אדגיש, אינו בה משומקום. המשרדים הפכו זה מכבר, ועוד לפני עידן הקורונה, למדגרת הידבקויות, זאת בשל היותם מעין קפסולה סגורה ומסוגרת, מלאה כדבעי בווירוסים שונים ומשונים, וללא הגנה מינימלית על בריאות העובדים.

מערכות האוורור המיושנות, שלא לאמר ארכאיות, לא רק שלא הגנו כלל על העובדים, אלא אף היוו במקרים רבים ממסר לכל מיני מרעין בישין שהביאו לא רק להדבקות סיטוניות, אלא גם ובעיקר להיעדרויות תכופות של עובדים ולנזק כלכלי כבד למעסיקים.

הקורונה יצרה ב"הפוך על הפוך" מודעות רבה הרבה יותר למערכות טיהור אוויר מתקדמות ההולכות ומותקנות במשרדים רבים, הן של חברות הייטק והן פירמות של בעלי מקצועות חופשיים, והופכות את המשרד ממדגרת הידבקויות לקפסולה הרמטית ומוגנת, אף יותר מדירת המגורים של העובד.

למערכות אלה, אדגיש, יש משמעות לא רק בריאותית, אלא גם כלכלית מובהקת. הן מאפשרות כבר בימים אלה, ובהדרגה, חזרה של עובדים לעבודה במשרד, זאת תחת תווי התקן המחמירים ביותר של משרד הבריאות וללא חשש להידבקויות.

מדובר לא רק במערכות הטיהור לכשעצמן, אלא גם בתפיסה חדשנית של חלוקת המשרדים ותכנונם כקפסולות מוגנות, כולל הקפדה יתרה על חללים מאווררים ומוגנים וכולל מרחקים מדודים ומחושבים בין העמדות של כל עובד ועובד. גם החלוקה הדיכוטומית שאפיינה את המשרדים של טרום עידן הקורונה לחדרי הנהלה, ישיבות וכו', שונתה לחלוקה דיפרנציאלית שתאפשר לעובד לחוש מוגן ובטוח.

בד בבד, לא פחות חשוב, בעלי המשרדים והמשקיעים, שספגו במהלך השנה האחרונה הפסדים כבדים, זאת בשל העובדה שאחוז האיכלוס של המשרדים ירד באופן תלול מכ-92 אחוזים בראשית 2020 לכ-50 אחוזים בלבד ברבעון האחרון של 2020, מתחילים בהדרגה להתאושש, כשבמהלך החודשיים האחרונים הגיע אחוז האיכלוס לכ-60 אחוזים ואף יותר.

אודה על האמת. אינני סבור כי שוק המשרדים יחזור לרמת האיכלוס של 90 אחוזים ויותר שהייתה בטרם הקורונה. יהיה תמיד אחוז כזה או אחר שיעדיף לעבוד מהבית, אם מטעמי נוחות וחסכון, או החלטה אסטרטגית של החברות המעסיקות. אולם, וזה  הכי חשוב, הן לאותם עובדים והן לבעלי המשרדים יהיה בטחון מירבי ב-well being  הבריאותי של כלל עובדי אותה חברה, מה שיביא בהדרגה למצרף נכון של בטחון בריאותי כמו גם כלכלי ויאושש את שוק המשרדים.

*הכותב, שחר גורן, הינו בעלי חברת ש.ה גורן, המתמחה במערכות טכנולוגיות להבראת שוק המשרדים

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות