banner
איציק סימון // צילום: דני שביט
איציק סימון // צילום: דני שביט

מדריך: האם הדיירים ישלמו פיצויים בעקבות תאונה בפרויקט תמ"א 38?

כ-26% מהתאונות הקטלניות שבמסגרתן נהרג עובד מתרחשות בעבודות שיפוצים ו/או תמ"א 38. האם הדיירים יכולים למצוא את עצמם אחראים לפיצויים במקרה של תאונה? התשובה היא "בוודאי" – המדריך המלא להגנה על דיירים מפני תביעות

מאת: איציק סימון, מנכ"ל ומייסד הסוכנות המובילה לביטוחי בניה

פרויקטים של תמ"א 38 חשופים לתאונות עבודה (כמו כל פרויקט בנייה אחר). הנתונים מצביעים על כך שכ-26% מהתאונות הקטלניות שבמסגרתן נהרג עובד מתרחשות בעבודות שיפוצים ו/או תמ"א 38. 

בכל אתר בנייה ישנה חשיפה לפגיעה בצד שלישי/עובר אורח או מבקר שאינו עובד ומועסק באתר. החשיפה אף משמעותית ומהותית יותר בפרויקט תמ"א 38/1,  בו הבניין ממשיך להיות פעיל (הדיירים גרים במקום ועוברי אורח נכנסים אליו באופן תדיר), וגם באתר של תמ"א 38/2  או בפרויקט פינוי-בינוי , שהוא אמנם אתר בנייה בלבד ("סטרילי לכאורה"), אך כזה שממוקם בלב מרחב אורבני. 

נשאלת אפוא השאלה, האם הדיירים יכולים למצוא את עצמם אחראים לפיצויים במקרה של תאונה. התשובה, ברמת המאקרו, היא "כן, בוודאי". במישור העמוק יותר, ככל שהדיירים ישכילו להתנהל נכון מבחינת הבקרה והפיקוח על רכישת ביטוח ראוי לעבודות קבלניות, הם יהיו מכוסים בפוליסה גם אם יימצאו כנתבעים בהליך משפטי. 

אחריות בעל מקרקעין בנזיקין
על פי החוק והפסיקה בישראל קיימת חובת זהירות מושגית בין בעל מקרקעין לכל מי שנפגע בשטח שבבעלותו. בין אם הנפגע היה עובד שהועסק במקום ובין אם עובר אורח, כולל אפילו מסיגי גבול אשר נפגעו במקום לאחר שהגיעו בתום לב וללא מתוך מטרה לבצע עוולה. 

אחריות דיירים לפיצויים במקרה של תאונת עבודה
תאונות עבודה, כפי שצוין לעיל, אינן נדירות בענף הבנייה בכלל ובפרויקטים לפי תמ"א 38 בפרט. חלקן אף תאונות קשות הגורמות לנזקים בלתי הפיכים ולעתים מסתיימות חו"ח במוות. 

אירועים אלה יכולים להוליד תביעות נזיקין בסכומים גבוהים במיוחד. בכל הנוגע לעובדים, המוסד לביטוח הלאומי אמור לספק מענה לנפגעי עבודה, אך לעתים קרובות הוא מגיש תביעות שיבוב כלפי צדי ג' שבחצרותיהם אירעה התאונה בה נפגע העובד, כמו גם כלפי קבלן ראשי או יזם.  הנפגעים עצמם מגישים פעמים רבות גם תביעות נזיקין נפרדות בהליך אזרחי. קרי, תביעות שמתמקדות ברשלנות שגרמה לתאונה ומוגשות כנגד מעורבים שונים כדוגמת המעסיק הישיר (במקרה של עובד של קבלן משנה), הקבלן המבצע, היזם, הדיירים וחברות הביטוח של כל אחד מבעלי הדין. 

במצבים אלה, הפרקים של "חבות המעבידים" ו"צד שלישי"  בפוליסה לביטוח עבודות קבלניות אמורים לספק מענה לנתבעים. החל מפתרון להוצאות הכרוכות בניהול ההליך המשפטי, וכלה בכיסוי ביטוחי במקרה של אישור התביעה בערכאות (או בהסכם פשרה מחוץ לכותלי בית המשפט). 

בכל הנוגע לדיירים, הם אמנם צריכים לוודא מראש שהם מוגדרים כמבוטחים בפוליסה, אך התביעה מתמקדת בעיקר בגורמים המקצועיים. היינו, הקבלן הראשי בתור "מבצע העבודה" או היזם בתור "מזמין העבודה". 

אם התביעה תתקבל וייקבע כי הנפגע זכאי לפיצוי מעבר לתגמולים המגיעים לו מהמוסד לביטוח לאומי מתוקף היותו "נפגע עבודה", הפוליסה הקבלנית אמורה להיות מענה לסכומים שייפסקו. בעניין זה (ראו בהמשך) חשוב שהדיירים יוודאו מבעוד מועד כי אישור הביטוח שהוצג להם בתחילת הפרויקט היה של פוליסה קבלנית ראויה המהווה מעטפת ביטוחית רחבה. פוליסה שיש בה הרחבות מתאימות וסכומי אחריות נאותים המתאימים לפסיקה הישראלית בתחום הנזיקין. 

אחריות דיירים בגין תאונה של עובר אורח, דייר, מבקר, מסיג גבול וכדומה
אתרי בנייה מהווים מוקד שבו נפגעים צדדים שלישיים כגון דיירים (בפרויקטים של תמ"א 38/1 המבוצעים במקביל למגוריהם של בעלי הדירות), שליחים, אנשי מקצוע, מבקרים, בני משפחה, עוברי אורח תמימים ואפילו מסיגי גבול. אתר בנייה הוא מקום מסוכן ועתיר במפגעים שיכולים לגרום לתאונות קשות. 

במידה שפלוני נפגע באתר בפרויקט של תמ"א 38, פתוחה בפניו האופציה להגיש תביעה לפיצויים כנגד הקבלן המבצע, היזם, וכן, גם – הדיירים בתור היותם בעלי הנכס. בסיטואציות אלה יש בפוליסה הקבלנית מענה תחת פרק צד שלישי. 

בדומה לאירוע של תאונת עבודה, ככל שהפוליסה הקבלנית הינה ראויה ונרחבת, וככל שהיא כוללת את מלוא ההרחבות וגבולות האחריות הנאותים, הדיירים יכולים להיות רגועים. התביעה תנוהל על ידי חברת הביטוח ברמה המשפטית, ובמידה שייפסקו לנפגע פיצויים, אזי חברת הביטוח תישא בהם. 

חשוב להדגיש שמכיוון שבתאונות מסוג זה אם לא מדובר בפגיעה בעבודה, המוסד לביטוח הלאומי איננו חלק מהתמונה. התביעה תוגש בגין מלוא הסכום ובדיני הנזיקין בישראל ייתכן והדברים יטפסו לכדי היקף משמעותי. 

משפט הנזיקין בישראל מעניק לנפגע את הזכות להיפרע מהמזיק עד כדי "השבת המצב לקדמותו". לדוגמה, אם התאונה גרמה לנפגע לאובדן כושר השתכרות למשך כל חייו, התיק יכלול את התביעה להשבת הסכומים הנ"ל עד לגיל פרישה (כולל זכויות סוציאליות). כך גם במקרים קשים של מוות באתר בנייה שיכולים להוביל את בני משפחתו של המנוח לתבוע פיצויים בעבור "השנים האבודות". 

דיירים, הקפידו על הצעדים הבאים בהתקשרות עם יזם/קבלן בפרויקט תמ"א 38
דיירים ובעלי דירות בפרויקטים של תמ"א 38 יכולים להיות חשופים כבעלי דין לתביעות נזיקין בעקבות תאונות באתר. בין אם תאונות עבודה ובין אם תאונות של עוברי אורח ואנשים פרטיים. אי לכך ובהתאם לזאת, הדיירים חייבים לשים לב לקיומה של פוליסה קבלנית רחבה שמבטחת את הפרויקט.

ראשית, גם אם היזם רוכש את הפוליסה (כפי שמומלץ בד"כ) וגם אם היא נרכשת על ידי הקבלן המבצע, חובה שהדיירים יירשמו תחת שם המבוטח ולהגדיר את זכותם להמשיך את הפוליסה ולהיכנס לנעלי היזם כבעלי הפוליסה, זאת כדי להבטיח שהכיסוי ימשיך להיות תקף במקרה של נטישת קבלן או יזם את הפרויקט מכל סיבה שהיא. 

שנית, הדיירים צריכים להעמיק בפוליסה הקבלנית שמוצגת להם ולא להיות חותמת גומי לאישורה. מומלץ כמובן להתייעץ עם יועץ ביטוח  בעל ניסיון בענף הבנייה בכלל ובפרויקטים של התחדשות עירונית בפרט.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות