banner

אי הוודאות בתמ"א 38: "יש היענות גדולה מצד הרבה בניינים שמבינים שזה או עכשיו או בכלל לא"

תוכנית אירוח חדשה מבית מגדילים בנושאים שונים הקשורים לענף הנדל"ן. הפעם – ייצוג בעלי דירות בתהליך התחדשות עירונית. שיחה אישית עם עו"ד יאיר שליו בעלים של משרד עו"ד יאיר שליו על התחום. עו"ד שליו מספר על אי הוודאות היום בענף הנוגעת לעתיד תמ"א 38: "אנחנו לא יודעים להגיד למי שמתחיל היום ונכנס לצינורות התכנון אם הוא בוודאות עובר". בנוסף מתייחס עו"ד שליו גם למורכבות התהליכים ולחשיבות הגדולה בסוגיית רישום הזכויות במקרקעין

אחד התפקידים המשמעותיים ביותר בפרויקט התחדשות עירונית הוא עורך הדין. בגלל מורכבות הפרויקטים, עורכי הדין בתחום צריכים להיות מיומנים ובקיאים בתחום ולדעת לתת מענה לכל דרישה. עו"ד יאיר שלו, מייסד ובעלים של משרד יאיר שלו ושות' עם ותק של שנים רבות בתחום ההתחדשות העירונית מסביר כי הענף נמצא היום באי וודאות לקראת סופה של תמ"א 38, ונוגע בעוד שורה של נושאי חשובים.

"יש היום אי וודאות גדולה לגבי עתיד התמ"א ככל ששנת 2022 מתקרבת, אנחנו לא כל כך יודעים לאן התחום הזה ילך. אנחנו כן מאמינים שיהיו הוראות מעבר", כך עו"ד שליו, "כממלא מקום של יו"ר ועדת התחדשות עירונית בלשכת עורכי הדין אני יכול להגיד שאנחנו דנים בנושא הזה לא מעט ומעלים רעיונות איך אפשר להמשיך ולרוץ עם התחום קדימה. אנחנו סבורים שיש הרבה מה לשפר, יש הרבה עוד לעשות, בנוסח החדש. המחשבה שהתחום הזה הולך להיעצר, גרמה היום להרבה פרויקטים כן לנוע קדימה. אנשים כן רוצים את הפרויקטים ומבינים שזה עומד להיגמר ולכן יש היענות מאוד גדולה מצד הרבה מאוד בניינים שמבינים שזה או עכשיו או בכלל לא". 

לגבי ההחלטה שבעלי דירות עומדים בפניה היום, האם להתקדם או לא בתמ"א 38, מסביר עו"ד שליו כי: "התהליכים מאוד ארוכים. והרבה בעלי דירות שואלים אותנו האם כדאי להתחיל את התהליך עכשיו. ואם זה לא ייעצר עוד שנה וחצי. אנחנו משקפים מציאות לבעלי הדירות, מסבירים שהסיכון הזה קיים אבל גם שזה הזמן שכדאי להתקדם. אי הוודאות גדולה כי אנחנו לא יודעים להגיד למי שמתחיל היום ונכנס לצינורות התכנון אם הוא בוודאות עובר. אולי יהיו הרבה בקשות ואין יכולת להכיל הכל, אולי פתאום יהיו 100 או 200 בניינים חדשים בכל עיר ואז העירייה תעצור, ויש לה את הסמכות לעשות את זה". 

עוד סוגייה אליה מתייחס עו"ד שליו היא רישום הזכויות במקרקעין בתהליך, ועד כמה חשוב לדעת מה המצב ההתחלתי של הבניין או הדירות: "יש הרבה שלא שמים על הנושא הזה את הדגש הראוי. אפשר לרוץ על תכנון והכל, אבל לפעמים ברישומים ההיסטוריים יש בעיות. למשל, זכויות שלא רשומות. זה מוביל לפעמים לצורך לאתר אנשים, מקרים בהם נרכשה דירה ללא העברת בעלות וזה נודע רק בהמשך. יש בניינים הרשומים כחברות גוש חלקה למשל, וזה נושא מורכב שיש לדעת איך לטפל בו. את הדברים האלו חשוב לבדוק עוד בהתחלה, אבל מי שלא בודק ומגיע כבר להגשת היתר ואז נתקל בזה, נמצא בבעיה".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות