banner
פרויקט ניסן הכהן של קבוצת רם אדרת // 3Dvision
פרויקט ניסן הכהן של קבוצת רם אדרת // 3Dvision

למרות מגמת הבנייה לגובה – בעשור האחרון חל גידול דווקא בהקמת בנייני בוטיק

כל דירה חמישית נבנתה בשנים האחרונות בבנייני בוטיק ו-20% מסך הבנייה בחציון הראשון של 2020, כך על פי ניתוח נתוני הלמ"ס. מה אומרים היזמים על התופעה ולמה הם מעדיפים לבנות תמ"א 38 בבנייני בוטיק?

למרות המעבר לבניה מסיבית של מגדלים, בשנים האחרונות עדיין כל דירה חמישית נבנתה בבנייני בוטיק, כך עולה מניתוח נתוני התחלות בניה של הלמ"ס בעשור האחרון, המעיד על גידול מתמשך בבניית בנייני בוטיק בני 3-6 קומות. 

על פי הנתונים, בשנת 2019 נבנו 10,387 דירות, בשנת 2018 נבנו 9,609 דירות, ב-2017 נבנו 9,487 דירות, ב-2016 נבנו 9,753 דירות ובשנת 2015 נבנו 8,486 דירות. המגמה המשיכה גם בשנת 2020, עם פרסום נתוני החציון בלבד, המעידים ש-20% מסך הבניה היתה של דירות בבנייני בוטיק.

יש לציין כי, כשבוחנים את הנתונים בשנים 2019-2020 בפילוח לפי ערים, עולה כי העיר המובילה בבניית בנייני בוטיק היא ירושלים עם 1,285 דירות. אחריה נמצאות תל אביב עם 969 דירות, שהם עם 802 דירות, חריש עם 788 דירות ואת החמישייה הראשונה סוגרת קריית גת עם 737 דירות. 

אבי צרפתי, סמנכ"ל חברת צרפתי שמעון, הבונה פרויקט בוטיק של 3 בניינים בבניה נמוכה במבשרת ציון הסמוכה לירושלים, אומר כי: "ועדות התכנון צמצמו אישור שכונות צמודות קרקע מתוך הצורך למיצוי הפוטנציאל הקרקע והגדלת נפח יחידות הדיור בכל יישוב. לאור זאת, גם ביישובים בעלי אופי כפרי נראה חדירה של בנייני בוטיק או בניינים מדורגים. מבחינת הלקוח בנייה כזו היא הכי קרובה לצמוד הקרקע, ומבחינת מנהל התכנון היא מגדילה את נפח הדירות על אותו שטח ומייצרת יותר פתרונות דיור. אולם המגמה הרווחת כיום הינה הגדלה נוספת של הציפוף במרקם האורבני, אז להערכתי בשנים הקרובות גם הפרויקטים האלו ילכו וייעלמו, ונראה רבי קומות ומגדלים אפילו ביישובים בעלי אופי כפרי".

פרויקט צרפתי במבשרת ציון של חברת צרפתי שמעון // הדמיה: וויו פוינט
פרויקט צרפתי במבשרת ציון של חברת צרפתי שמעון // הדמיה: וויו פוינט

אודי בלום, מנכ"ל חברת מטרופוליס שהחלה לשווק בימים אלו שני פרויקטי תמ"א 38/2 ברובע 4 בעיר, אומר כי מפתיע למצוא את תל אביב המזוהה כל כך עם מגדלים – במקום השני בארץ בבניית בנייני בוטיק. לדבריו, את הסיבה לכך ניתן אולי למצוא בהתחדשות העירונית. "אישור תכנית הרובעים של תל אביב הוציא לדרך הרבה מאד פרויקטים של התחדשות עירונית ברובע 3 ורובע 4, שקיבלו תוקף בשנתיים האחרונות ונמצאים כעת בבניה. מכיוון שתכניות הרובעים מאפשרות רק בניה נמוכה – הרי שכל כל הבניה הזו היא בהגדרה בנייני בוטיק", אומר בלום.

דורון נמרוד, מנכ"ל משותף בקבוצת רם אדרת, הבונה מספר פרויקטים במסגר תמ"א 38/2 בתל אביב וברמת השרון, מציין כי: "עפ"י נתוני הלמ"ס, 7% מהתחלות הבנייה בשנה האחרונה היו במסגרת תמ"א 38-2 ו- 4.5% היו במסגרת תמ"א 38-1. בערים הגדולות ישנה יותר בנייה של בנייני בוטיק במסגרת תמ"א 38, היות והפרויקטים האלה משתלמים יותר ליזמים. העלות למטר בתל אביב גבוהה בהרבה מהעלות למטר מחוץ לגוש דן, ולכן בתל אביב הכדאיות הכלכלית גבוהה יותר. יתרון נוסף, בעיקר עבור התושבים, הוא שבפרויקט של תמ"א 38-2 אנחנו הורסים בניין ישן, של 2-4 קומות ומקבלים זכויות בנייה לעוד 2-3 קומות, כך שהבניין החדש שנבנה שומר על צביון בנייה וצפיפות נמוכים".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות