banner
יוסי אברהמי // יונתן בלום
יוסי אברהמי // יונתן בלום

שדה דב נסגר, הכסף נכנס – זה הזמן לחבר את אילת לישראל

חוק ההסדרים שצפוי לעבור בקרוב ינתב הון עתק למיזמי תחבורה. היזם יוסי אברהמי קורא למקבלי ההחלטות לא לשכוח את הפרויקט הכי חברתי שיש: הקמת רכבת ישירה לאילת

יוסי אברהמי* 10.10.2021

זה כבר ריטואל קבוע: אחת לכמה שנים עולה היוזמה להקמת רכבת ישירה לאילת והפרויקט מושק מחדש לצד הכרזה כי יושלם בהקדם. רק לפני שנתיים ערכה הממשלה ישיבה מיוחדת בעיר וקיבלה החלטה "לפעול לקידום מואץ של תכנון תוואי הרכבת לאילת".

לא מזמן ציינו 100 ימים לכינון הממשלה החדשה, ממשלת השינוי כפי שקראו לה מנהיגיה. ברוח השינוי, ועם סגירת שדה דב ותקבולי המדינה ממכירת קרקעותיו, מתבקש היה להחזיר את הנושא לשולחן העבודה ולטפל בו אחת ולתמיד. אך דווקא כעת, כחלק מתוכניתו להשקעת עשרות מיליארדים בתשתיות, החליט שר האוצר לזנוח את הרעיון.

אילת מנותקת משאר חלקי הארץ, ועד שלא ייסלל קו שיחבר אותה למרכז היא תמשיך להיות העיר הזאת שטסים אליה. גם שרת התחבורה וגם שרת הפנים תושבות תל אביב ויודעות על בשרן עד כמה רישות נכון של תחבורה ציבורית מעניק חלופות רבות להתנהלות ללא רכב. גם הפקקים ועומסי התנועה הבלתי אפשריים יצומצמו אך ורק על ידי תחבורה ציבורית, ובעיקר על ידי חינוך המעודד להשתמש בה.

אגב חינוך, המדובר הוא על הרבה יותר מרכבת. אחרי שבועות מתוחים חברתית אותם עברנו השנה, חשוב לזכור שהכול מתחיל באפשרויות של תושבי כל קצוות הארץ לחינוך מגוון ולהזדמנויות שוות בחיים. בדיוק כמו תושבי ערי המרכז, הקרובים להכול. זה ורק זה ישפיע על עתיד טוב יותר ועם פחות פערים, חברתיים ואחרים.

אבל איך יגיע סטודנט תושב אילת ללימודים במרכז הארץ מספר פעמים בשבוע, אם אין לו אופציה הגיונית בדמות רכבת? הרי אי אפשר להסתמך אך ורק על טיסות, לא כלכלית ובוודאי לא מבחינת זמינות. וההפך, איך יגיע לאילת סטודנט תושב הצפון ללימודי מלונאות נחשבים? חובה יהיה עליהם לשכור דירה.

באוצר טוענים שיישום הרעיון לא כלכלי ואת המשאבים ישקיעו במקומות אחרים. אך לא כל החלטה מגיעה אך ורק מפריזמה כלכלית, שהרי כך אין הצדקה כלכלית לקיום חיים בדרום או בצפון. על המדינה לדאוג גם לפריפריות, הגיאוגרפיות והחברתיות. לא מגיעה למשלם המיסים תחבורה ציבורית ברמת מדינות המערב?

במקרה, בימים אלה מדובר רבות על תוכנית 2 טריליון הדולר של ממשלת ארה"ב להחלפה ובנייה מחדש של הכבישים והגשרים החשובים במדינה. את הרפורמה, שבשבוע שעבר הוחלט שתקודם רק לאחר השלמת הרפורמה החברתית, תיאר הנשיא הנכנס כשונה מכל מה שהמדינה ראתה מאז נבנתה מערכת הכבישים הבין מדינתיים ואמר כי זו ההשקעה הגדולה ביותר במשרות מאז מלחמת העולם השנייה.

בדיון בכנסת לפני שבועיים דרש ראש עיריית אילת לשעבר וח"כ בהווה מאיר יצחק הלוי להגדיל את תקציב הפיצוי עבור חיזוק תשתיות התחבורה בעיר ובסביבתה, בהתאם להכנסות העצומות שקיבלה המדינה מפינוי שדה דב. בהתאם טען ראש העיר הנוכחי אלי לנקרי כי הסכום המשמעותי משיווק קרקעותיו הוא המקור לצמצום הפערים בין אילת לשאר האזורים ודרש, בין היתר, לתקצב את סיום תכנון הרכבת לעיר ולהקצות משאבים לבנייתה.

בקרוב יתקיים דיון המשך בנושא. אני קורא לשר האוצר ליברמן שיושב על הקופה הציבורית ולשרת התחבורה מרב מיכאלי לא לתת לנושא לגווע. חוק ההסדרים שצפוי לעבור יעשה מהפכה בעולם התחבורה – ובתקציבי עתק. מיזמי תחבורה ותשתית תחבורתית ענקיים כבר קורמים עור וגידים, בעיקר במרכז הארץ. כולי תקווה שכמו ביידן, גם הם כאן כדי לשנות את פני המדינה. רכבת לאילת תשנה את ישראל מן הקצה אל הקצה, דו משמעית.

*יוסי אברהמי מכהן כיו"ר והבעלים של חברת הבנייה יוסי אברהמי

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

לכנס הנדל"ן השנתי | כל בכירי הענף במקום אחד!

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

"יזמות פורצת דרך"

ליזם אורן פלד, שייסד לפני כ12  שנה את חברת הנדל"ן GLM ישראל ביחד עם שותפיו, עופר בן דור...
בשיתוף חברת GLM 23.05.2022

PAZZO MARZO חודש מרץ המטורף

פקידי האוצר ובראש וראשונה שר האוצר ליברמן, עשו בפעם המי יודע כמה טעות קלאסית, כשניסו לפגוע בביקושים, זאת...
עמית דובקין, אסטרטג נדל"ן ויועץ התקשורת 16.05.2022

מי שומר עלינו?

גם בשעות הלילה המאוחרות, באזורי תעשייה שוממים ובמקומות מרוחקים הסיירים והמאבטחים האזרחיים הם הכוח המגן שמונע פריצות ונזקים...
ניר גלבוע 18.04.2022

המלחמה על אדמות קיבוץ האון

ינקי  קוינט, מנהל  רשות  מקרקעי  ישראל, סוקר את הרקע לשיווק קרקעות קיבוץ האון, שאדמותיו שעל שפת הכנרת קורצות...
ינקי קוינט, מנהל רשות מקרקעי ישראל 31.03.2022

לא למהר להעלות את שער הריבית!

בנק ישראל בפרט, ומקבלי ההחלטות בתחום הכלכלי בכלל, יעמדו מן הסתם במהלך בימים הקרובים  בפני דילמה לא פשוטה:...
עמית דובקין 17.03.2022

תמ"א 38 בסטטוס של אסיר ברישיון

אין לנו היזמים והקבלנים, אלא לחוש כמו אסירים ברישיון כשהמדינה עושה לנו טובה ומאריכה בשנה את תוכנית תמ"א...
רוני מזרחי 16.03.2022

מגלופוליס 2050 – האתגר הלאומי הגדול

"מודל ה"קפסולה" של מגדלים כבר קודם בהצלחה מרובה בשכונת סירקין שבפתח תקווה, ויעניק לתושבים את כל השירותים האפשריים"...
אדריכל רוני תימור 08.03.2022

הסתירות הלוגיות של תא/5000

כוונתה של עיריית תל אביב לעדכן את תכנית המתאר תא/5000 היא טובה אולם כוונות טובות לחוד ומציאות לחוד....
אדריכל אמיר שוורץ 17.01.2022

איפה האחריות שלכם?

"יש להיות מוטרדים במיוחד מנושא העדר בטיחות מינימלית, שלא לומר סכנה ממשית, בחלק משמעותי ביותר של הבניינים הקיימים...
עו"ד אלדן דנינו 02.01.2022

נקודת התורפה להגדלת היצע הדיור

כשאין כלל הלימה בין תוכניות הבנייה לתוכניות התחבורה, שלא לדבר על תשתיות משלימות אלמנטריות – אישורי הבנייה נבלמים...
אייל בהרי 28.12.2021

האובססיה להוריד את הרוב הנדרש

האם במרוץ המטורף להורדת הרוב הנדרש של הדיירים בפינוי בינוי מישהו חשב על הגורם האנושי, מלח הארץ, שהתגורר...
אייל בהרי 02.12.2021

מי את תמ"א 47?

"הנשק הסודי של ההתחדשות העירונית" – הגיע הזמן שהציבור הרחב יכיר הרבה יותר טוב את תמ"א 47 –...
מגדילים 09.11.2021

להקדים התחדשות עירונית לקריסה

המבנים הישנים בישראל הפכו להיות פצצה מתקתקת. לא מדובר בתופעה חדשה אלא בהזנחה ארוכת שנים, אדישות מערכתית וגם...
חמוטל כהן 17.10.2021

נס ה-11 בספטמבר בחולון

אחרי קריסת הבניין המסוכן בחולון: "יש ליזום תוכנית דחופה ומידית בהליך מקוצר למבנים מסוכנים, פינוי תוך 90 יום...
רוני מזרחי* 19.09.2021

חוק ההסדרים הוא לא יותר מאקמול

חוק ההסדרים הוא אקמול לחולה במחלה ממארת. זה לא יעזור. זה רק יגרום לחולה לשכוח לכמה דקות את...
עו"ד רונית עובדיה, משרד הררי טויסטר ושות' 29.07.2021

זה לא שוק הנדל"ן שהכרתם

עליות מחירי הקרקע, המשכנתאות ששוברים שיאים חדשים, דהירת המשקיעים ועליית מחירי הדירות  – מוכיחים כי זו שעתה היפה...
רנית נחום-הלוי 03.06.2021

ההתחדשות העירונית לאן

הכוונה טובה – מדינת ישראל והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מעודדות ופועלות לקידום פרויקטי התחדשות עירונית חדשים במקומה של...
רנית נחום-הלוי 25.05.2021

המדינה חוזרת לספסרות בקרקע

בימים האחרונים התפרסמו תוצאות של מכרז קרקע ברמת השרון. התוצאות מעידות על הסתערות יזמים וקבלנים וגם על מחירים...
מגדילים 28.01.2021

יותר דירות? יותר תאונות!

אחרי הקורונה תבוא עלייה משמעותית בכמות התאונות והנפגעים בענף הבנייה, בדיוק כשם שבשנים עברו, שבהן שוק הדיור נכנס...
עו"ד אלדן דנינו 21.01.2021

איך יראה שוק המשרדים בשנת 2021?

האם שוק המשרדים עתיד להתרחב, מדוע הצעת משרד האוצר להפוך משרדים למגורים רצופה במכשולים ומה המענה שייתן פתרונות...
מגדילים 08.11.2020

הקורונה מתעתעת גם בנתונים

סקירת האוצר שפורסמה בשבוע שעבר מעידה במבט ראשון על התאוששות של הענף באוגוסט. אם לא היה סגר שני...
אורי חודי 01.11.2020

בנייה במגדלים – לא בכל מחיר!

בניית מגדלים בפריפריה ומחוץ לאזור הביקוש לא רק שאינה חיונית, היא אף פוגעת, פיזית ותודעתית, במרחב הטבעי של...
מגדילים 09.09.2020

האם ישראל תהפוך להונג קונג?

מה תהינה ההשלכות של שינוי תכנית המתאר הארצית תמ"א 35? התכנית צפויה לצופף משמעותית את הבנייה בערים, פי...
מגדילים 05.08.2020

הסבת משרדים לדירות מגורים?

מחישוב זהיר שערכנו, ניתן כבר בשנה הקרובה לקדם כ-25-30 אלף דירות למגורים על ידי שינוי ייעוד ממשרד למגורים...
מגדילים 05.08.2020

אשליית ההלוואות והמשכנתאות

יש לשמור לא רק על הבנקים, אלא על הצרכנים הלווים, ולקבוע קריטריונים (צ'ק ליסט) שיאפשרו לזהות לווים בעייתיים...
מגדילים 27.07.2020

האם תם עידן עירוב השימושים ?

"המתכננים יותרו קומת מסחר או משרדים במפלס התחתון של המגדלים, אולי שתי קומות, אבל התרחיש של לפני ימי...
מגדילים 22.07.2020

אשליית מדד הדיור

האם אכן מדד הלמ"ס משקף את מצב שוק הדיור לאשורו, או שבעצם הוא משקף בפועל כמות מצומצמת יחסית...
מגדילים 17.05.2020