banner
יוסי אברהמי // יונתן בלום
יוסי אברהמי // יונתן בלום

שדה דב נסגר, הכסף נכנס – זה הזמן לחבר את אילת לישראל

חוק ההסדרים שצפוי לעבור בקרוב ינתב הון עתק למיזמי תחבורה. היזם יוסי אברהמי קורא למקבלי ההחלטות לא לשכוח את הפרויקט הכי חברתי שיש: הקמת רכבת ישירה לאילת

יוסי אברהמי* 10.10.2021

זה כבר ריטואל קבוע: אחת לכמה שנים עולה היוזמה להקמת רכבת ישירה לאילת והפרויקט מושק מחדש לצד הכרזה כי יושלם בהקדם. רק לפני שנתיים ערכה הממשלה ישיבה מיוחדת בעיר וקיבלה החלטה "לפעול לקידום מואץ של תכנון תוואי הרכבת לאילת".

לא מזמן ציינו 100 ימים לכינון הממשלה החדשה, ממשלת השינוי כפי שקראו לה מנהיגיה. ברוח השינוי, ועם סגירת שדה דב ותקבולי המדינה ממכירת קרקעותיו, מתבקש היה להחזיר את הנושא לשולחן העבודה ולטפל בו אחת ולתמיד. אך דווקא כעת, כחלק מתוכניתו להשקעת עשרות מיליארדים בתשתיות, החליט שר האוצר לזנוח את הרעיון.

אילת מנותקת משאר חלקי הארץ, ועד שלא ייסלל קו שיחבר אותה למרכז היא תמשיך להיות העיר הזאת שטסים אליה. גם שרת התחבורה וגם שרת הפנים תושבות תל אביב ויודעות על בשרן עד כמה רישות נכון של תחבורה ציבורית מעניק חלופות רבות להתנהלות ללא רכב. גם הפקקים ועומסי התנועה הבלתי אפשריים יצומצמו אך ורק על ידי תחבורה ציבורית, ובעיקר על ידי חינוך המעודד להשתמש בה.

אגב חינוך, המדובר הוא על הרבה יותר מרכבת. אחרי שבועות מתוחים חברתית אותם עברנו השנה, חשוב לזכור שהכול מתחיל באפשרויות של תושבי כל קצוות הארץ לחינוך מגוון ולהזדמנויות שוות בחיים. בדיוק כמו תושבי ערי המרכז, הקרובים להכול. זה ורק זה ישפיע על עתיד טוב יותר ועם פחות פערים, חברתיים ואחרים.

אבל איך יגיע סטודנט תושב אילת ללימודים במרכז הארץ מספר פעמים בשבוע, אם אין לו אופציה הגיונית בדמות רכבת? הרי אי אפשר להסתמך אך ורק על טיסות, לא כלכלית ובוודאי לא מבחינת זמינות. וההפך, איך יגיע לאילת סטודנט תושב הצפון ללימודי מלונאות נחשבים? חובה יהיה עליהם לשכור דירה.

באוצר טוענים שיישום הרעיון לא כלכלי ואת המשאבים ישקיעו במקומות אחרים. אך לא כל החלטה מגיעה אך ורק מפריזמה כלכלית, שהרי כך אין הצדקה כלכלית לקיום חיים בדרום או בצפון. על המדינה לדאוג גם לפריפריות, הגיאוגרפיות והחברתיות. לא מגיעה למשלם המיסים תחבורה ציבורית ברמת מדינות המערב?

במקרה, בימים אלה מדובר רבות על תוכנית 2 טריליון הדולר של ממשלת ארה"ב להחלפה ובנייה מחדש של הכבישים והגשרים החשובים במדינה. את הרפורמה, שבשבוע שעבר הוחלט שתקודם רק לאחר השלמת הרפורמה החברתית, תיאר הנשיא הנכנס כשונה מכל מה שהמדינה ראתה מאז נבנתה מערכת הכבישים הבין מדינתיים ואמר כי זו ההשקעה הגדולה ביותר במשרות מאז מלחמת העולם השנייה.

בדיון בכנסת לפני שבועיים דרש ראש עיריית אילת לשעבר וח"כ בהווה מאיר יצחק הלוי להגדיל את תקציב הפיצוי עבור חיזוק תשתיות התחבורה בעיר ובסביבתה, בהתאם להכנסות העצומות שקיבלה המדינה מפינוי שדה דב. בהתאם טען ראש העיר הנוכחי אלי לנקרי כי הסכום המשמעותי משיווק קרקעותיו הוא המקור לצמצום הפערים בין אילת לשאר האזורים ודרש, בין היתר, לתקצב את סיום תכנון הרכבת לעיר ולהקצות משאבים לבנייתה.

בקרוב יתקיים דיון המשך בנושא. אני קורא לשר האוצר ליברמן שיושב על הקופה הציבורית ולשרת התחבורה מרב מיכאלי לא לתת לנושא לגווע. חוק ההסדרים שצפוי לעבור יעשה מהפכה בעולם התחבורה – ובתקציבי עתק. מיזמי תחבורה ותשתית תחבורתית ענקיים כבר קורמים עור וגידים, בעיקר במרכז הארץ. כולי תקווה שכמו ביידן, גם הם כאן כדי לשנות את פני המדינה. רכבת לאילת תשנה את ישראל מן הקצה אל הקצה, דו משמעית.

*יוסי אברהמי מכהן כיו"ר והבעלים של חברת הבנייה יוסי אברהמי

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות