banner
אדריכל רוני תימור // יח"צ
אדריכל רוני תימור // יח"צ

החיבוק הגדול לרחובות הראשיים הוותיקים והקלאסיים

רחובות אבן גבירול בתל אביב וביאליק ברמת גן הם סנונית ראשונה לרחובות ראשיים ותיקים שיעברו בשנים הקרובות מתיחת פנים משמעותית ויחזרו את העטרה ליושנה // דעה

אדריכל רוני תימור 10.08.2021

החל משנות ה-80 של המאה שעברה, ירד בהדרגה קרנם של הרחובות העירוניים הראשיים הוותיקים והטובים. היו לכך מספר סיבות, ובמיוחד שילוב תהליך הפרבור, מעבר של אוכלוסיות צעירות וחזקות מלב הערים הוותיקות לעבר ערי הלווין כשבד בבד צצו כפטריות לאחר הגשם קניונים בעיבורי הערים, שעם השתנות האקלים יצרו נווה מדבר בתוך החום הישראלי וזה גרם לתהליך הליכה אחורה וגסיסה של  מרכזי הערים והרחובות הראשיים.

במהלך השנים האחרונות ושנת הקורונה בפרט העדר היכולת להגיע לתוך הקניונים מחזירה את החמצן לרחובות הראשיים של מרכזי הערים ומייצרת להם תחייה מחודשת. השנה האחרונה,  דומה שחיזקה עוד יותר הן ברמה התודעתית ובהן באופן מעשי את זירוז התהליכים הללו, כמו גם מימוש הפוטנציאל הגלום ברחובות אלה, הן לתוספת משמעותית של זכויות בנייה ב"פריים לוקיישן", הן לתוספת של רבבות יחידות דיור ומאות אלפי מ"ר עסקים, מסחר ומלונאות והן לשילובם של רחובות אלה בתוך המערך הנרקם והולך של הרכבות העירוניות הקלות.

בולט במיוחד רחוב אבן גבירול הנמתח לאורך הצפון הישן של תל אביב ואשר במפלס מתחתיו הולך ונסלל הקו הירוק של הרכבת הקלה שכאמור להימתח מדרום לצפון, מחולון, דרך מרכז תל אביב, הצפון הישן, בואכה עבר הירקון, מתחם שדה דב שהתפנה לאחרונה. אבן גבירול נסלל עוד במסגרת תכנית המתאר ההיסטורית של פטריק גדס והפך בהדרגה החל משנות ה-50 של המאה שעברה לרחוב עירוני רחב ומוביל, המשלב בבניינים בני ארבע קומות מפלס תחתון של עסקים קטנים ומעליו עוד שלוש קומות מגורים. יתרונו מלכתחילה היה ברוחבו הבלתי שגרתי ביחס לרחבות עירוניים אחרים וכן בעובדה שנמתחה למלוא אורכו קולונדה, שדרת עמודים מקורה שהגנה מפני גשמי החורף והשמש המלהטת של הקיץ.

מיקומו של אבן גבירול, בין הרובעים 4 ממזרח ו-3 במערב וכן העובדה שקו רכבת קלה תחתי נסלל למלוא אורכו, כמו גם פוטנציאל זכויות הבנייה הלא ממומש בו, הפך אותו מבחינת רבות לבשורה המובילה מבין כלך הרחובות הראשיים הוותיקים בישראל. 

על פי תכנית המתאר, יתווספו לכ-2300 הדירות הוותיקות הקיימות בו בכ-110 בניינים בני 4 קומות ישנים, עוד כ-2,850 דירות בבניינים בני 7 עד 9 קומות שיוקמו במסגרת בנייה והריסה מחדש וכן עוד כ-950 דירות ההולכות ומוקמות כבר היום במתחם סומייל(בין הרחובות ארלוזורוב וז'בוטינסקי ובסך הכל יהיו בו כ-6000 דירות בקירוב, יותר מכפליים לעומת היום.

במפלס הרחוב יהיו בכל הבניינים מתחמי תעסוקה, מסחר, משרדים וכן בתי מלון, כשבד בבד הרכבת הקלה במפלס התת קרקעי מחד גיסא ושבילי הולכי הרגל והאופניים העיליים מאידך גיסא, ישוו לרחוב הוותיק תצורה של שדרה עירונית מודרנית ואלגנטית. מדובר, אדגיש, גם בעיסקה נדל"נית כלכלית מהמדרגה הראשונה שערכה נאמד ברווח של מיליארדים כתוצאה ממימוש זכויות הבנייה בקרקע שהינה מהיקרות ביותר במדינת ישראל.

מתיחת פנים משמעותית עובר גם רחוב ביאליק הוותיק שבמרכז רמת גן. במקום בניינים מתפוררים ישנים שייהרסו נבנה מגדל בן 25 קומות, עוד שני בניינים בני 10 קומות, ובסך הכל 170 יחידות דיור וכן שדרת חנויות עדכנית. כמו כן תבוצע הרחבת מדרכות, שדרוג נוי ועוד.

רחוב ביאליק, תמיד היה תוסס והתאפיין ברחוב שמהווה כיכר עירונית כשבמרכזו כמו בערים הגדולות באירופה נמצא בית העיריה והכיכר המרכזית של העיר שפועלת ועובדת ככיכר עירונית גם במהלך היום בשעות אחר הצהריים ולאחרונה גם בערבים היות ורחוב החל מתמלא בבתי קפה ופאבים. בשנתיים האחרונות גם ההתחדשות העירונית הגיעה אליו והוא מתחיל לקבל מתיחת פנים שרק תתחזק בשנים הקרובות .

אני רואה בהחלט את רחוב אבן גבירול בתל אביב וביאליק ברמת גן כסנונית ראשונה לעוד ועוד רחובות ראשיים ותיקים שיעברו בשנים הקרובות מתיחת פנים משמעותית ויחזרו את העטרה ליושנה. הקורונה, אדגיש, הפנימה אצל רבים מאיתנו, כולל אצל המתכננים וראשי הרשויות המקומיות, חשיבה מחדש כיצד אנחנו רואים את מרכז חיינו העתידי, איך תראה סביבת המגורים המיידית שלנו, היכן נעבוד, נקנה ונבלה, ודווקא החיבוק של הרחוב הקלאסי הוא, הוא שיוכל להעניק את המען הנדרש למאווים הללו.

*כותב המאמר, אדריכל רוני תימור, הוא מבעלי משרד "תימור-שוורץ אדריכלים", המומחה בהתחדשות עירונית 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות