banner
מיי דסק // צילום : סטילקייס ארהב (2)
מיי דסק // צילום : סטילקייס ארהב (2)

העתיד כבר כאן: תידרש הגדלה של שטח המשרדים בכ-50%

הגל השני כבר כאן: בנייני המשרדים של המחר עתידים להיות קטנים בהיקף של כ-30 אחוזים. מתחמי העבודה ישתנו ללא היכר. כך, על מנת להמשיך להושיב את אותה כמות עובדים, תוך שמירה על כללי הריחוק הנדרשים, תידרש הגדלה של שטח המשרד בכ-50%

מיי דסק // צילום: סטילקייס ארהב

משבר הקורונה גובה קורבנות, כך למשל ענף הנדל"ן שלפי הערכות מומחים בנייני המשרדים של המחר עתידים להיות קטנים משמעותית, בהיקף של כ-30 אחוזים. הגדילה לעשות לייבפרסון העולמית שעל פי פירסומים מהשבוע החולף ויתרה על הנדל"ן והעבירה את 1,300 העובדים ברחבי העולם (ובתוך כך את העובדים בישראל) לעבודה מרחוק כמודל עבודה קבוע. 

לקיומו של המשבר שכולנו חווים יש השפעות מרחיקות לכת כמעט על כל תחום בחיים ובתוך כך גם על מקומות העבודה שעוברים כבר עכשיו שינויים של ממש בפאן התכנוני עיצובי ונראה שזאת רק ההתחלה. נגיף הקורונה שינה סידרי עולם- הוא פקח לנו את העיניים והבהיר שדינמיקת העבודה א'-ה' מ-9 ועד 18 פשוט לא רלוונטית. כך גם עמדות העבודה האישיות והמשמעויות של כך הן מרחיקות לכת עבור החברות והארגונים שפועלים עכשיו במלוא המרץ להתאים את מתחמי העבודה לעידן החדש, עידן בו שטחי המשרד מצטמצמים באופן ניכר, חלק מהעובדים יעבדו מהבית ואלה שבמשרד-זוטרים ובכירים כאחד- יעבדו בשיטת הכיסא החם ועדיין ידרשו לשמור על סטריליזציה, פרטיות ומרחק. זוהי גם שעתם היפה של מתקנים ומשטחים סטריליים ואנטי בקטריאליים, מחיצות מיוחדות ועמדות עבודה שגם הן משתנות בהתאם לצו השעה. 

עופר איתן, מנכ"ל ובעלים מיידסק// צלם: אביב קורט
עופר איתן, מנכ"ל ובעלים מיידסק// צלם: אביב קורט

לדברי עופר איתן, מנכ"ל ובעלי חברת מיי דסק: "בשלב זה רוב החברות במשק שמות דגש על פתרונות שאינם פרמננטיים ועם זאת מעוצבים ונוחים, שיתנו מענה איכותי לטווח הנראה לעין כמו מחיצות פרספקס, מחיצות רצפה-תקרה ומחיצות זכוכית על גבי השולחן. עם זאת, לאחרונה פרסמה חברת Steelcase האמריקאית (חברת הריהוט המשרדי הגדולה בעולם) את ממצאיה ונראה שהשינויים כבר בעתיד הנראה לעין יהיו משמעותיים יותר. כך למשל עולה מהמחקר כי על מנת להמשיך להושיב את אותה כמות עובדים תוך שמירה על כללי הריחוק הנדרשים תידרש הגדלה של שטח המשרד בכ-50%, כלומר בשטח נתון שעד לא מזמן הכיל 100 עובדים יוכל כעת להכיל 75 עובדים בלבד, בימים בהם הנטייה היא דווקא להצטמצם במטראז'. הפתרון המסתמן הוא שינוי מודל העבודה כך שאחוז מסוים יעברו לעבוד חלק מהזמן מהבית, כך ניתן יהיה לרווח את חללי העבודה ולהתקין עבור העובדים במשרד עמדות גדולות מפנקות ומאובזרות מאלה שאנחנו מכירים כיום. בתוך כך, משרדים וחללי עבודה שבנויים באופן מודולרי/דינמי יוכלו לבצע שינוי קונפיגורציה בקלות ובהתאם לצרכים החדשים הנובעים מהצורך בריחוק חברתי ושמירה על כללי התו הסגול שנדרש כאן בישראל. מחיצות שמאפשרות שינויים קלים ומהירים במבנה החלל בזכות המבנה הדינמי שלהן גם הן עושות את העבודה. אגב, בחברה הבינו כבר לפני מספר שנים את הצורך במשטחים ומחיצות אנטי בקטריאליות והיום, כשהמשבר בשיאו, היא ערוכה עם קו מוצרים "אוריינטד" לקורונה. עוד נושא שמציינת החברה במחקר הוא התעצמות מגמת ה- wellbeing שתתעצם במתחמי העבודה. בעלי החברות מבינים את הצורך ביצירת סביבת עבודה בטוחה ומגוננת. המצב הרגשי ותחושת הבטחון של העובד משקפים את שביעות רצונו ממקום העבודה וכן מעלים את הפרודוקטיביות בטווח הקצר והארוך".

כשאנחנו כבר מספר חודשים עמוק בתוך המשבר, כבר רואים בבירור כיצד חברות וארגונים מבצעים שינויים אסטרטגיים ועוברים לפורמט עבודה דינמי וקומפקטי. תהליכים שהחלו בסמוך לסגר הראשון הופכים לפרמננטים זאת מכיוון שהעובדים ומנהליהם כבר הפנימו שהעבודה מהמסגרת הביתית הינה פרודוקטיבית ויעילה ואינה נופלת מהמודל המשרדי. 

עם זאת, על אף העובדה שמטראז' המשרד העתידי צפוי להצטמצם משמעותית לא בהכרח תוביל לנפילתם של חללי Open space , שיכולים לאכלס מספר רב יותר של עובדים בשטח קטן יחסית. נראה כי חברות קונסרבטיביות יתחילו לצוות 2 עובדים או יותר שיחלקו בכל חלל ועל פי מודל עבודה דינמי של 2-3 ימי עבודה מהבית בעוד הנותרים מהמשרד. בתוך כך, על פי הערכות מומחים עמדות העבודה החמות שעד כה היו פחות פופולריות בישראל תצבורנה תאוצה ולא רק בחברות ההייטק.

מיי דסק // צילום: סטילקייס ארהב (1) (1)
מיי דסק // צילום: סטילקייס ארהב (1) (1)

טלי דראל, שותפה עמיתה במשרד V5 אדריכלים ובוני ערים מוסיפה אף היא כי במשרדים של החברות הגדולות מאמצים שיטות של הפעלת עובדים מהבית מותך הבנה שהעסקה של כולם תחת קורת גג אחת בשלב זה יכולה לשתק את החברה כולה. "בחברות, לרוב אלה שבהן מועסקים מאות עובדים, החליטה ההנהלה על מכסה קבועה של עובדים מהבית. לרוב מדובר בעובדי production שאופי עבודתם מאפשר זאת כך ניתן למנן את החשיפה ובמקרה של הדבקה לא כל עובדי המשרד צריכים להיכנס לבידוד. במשרדים בהם יש פרישה של כוח העבודה על פני כמה קומות ממשטרים את התנועה של העובדים על מנת שלא תיווצר זליגה בין הקומות. בניגוד למבנים מוסדיים שמתוכננים עכשיו, בהם אין עדיין דרישה פרוגרמתית שמעידה על שינוי מגמה, במגזר הפרטי בעלי החברות לוקחים את המושכות לידיים ודואגים שתהיה הטמעה, יישום וביצוע של שינויים כבר עתה", היא אומרת.  

שינוי בולט שנרשם גם עתה, בעיקר במתחמי עבודה ומשרדים שנמצאים עכשיו בשלבי בניה הוא יישום שונה לגמרי מבחינת החומרים. האדריכלים והמעצבים שוקדים על מציאת פתרונות סטריליים או כאלה שיהיו קלים במיוחד לניקיון שוטף ותחזוקה. כך למשל טפטים רחיצים ששימשו עד עכשיו בעיקר בבתי החולים חודרים למרחב המשרדי, חומרי ריצוף, חיפויי קיר ומשטחים אנטי בקטריאליים, מגירות שנפתחות בטאץ' וברזים הפועלים על ידי חיישנים, ללא צורך במגע יד אדם, להם שלוש פיות: למים, לסבון ואחת נוספת ליציאת ספטול או אלכוג'ל לחיטוי מלא של הידיים בסיום השטיפה. הבדים הקונבנציונאליים מפנים את מקומם לאריגים רחיצים שאינם סופגים ובמקביל דווח על חברות שעובדות על פיתוח בדים נוגדים חיידקים שיכנסו ככל הנראה לשימוש בשנה הבאה.

בירמן דיזיין // צילום: -Studio_Podrini
בירמן דיזיין // צילום: -Studio_Podrini

לדברי שלומי זיסר, מנהל השיווק ותחום האדריכלים בבירמן Design, אנחנו רואים בבירור נדידה של חומרים שעד כה היו להם יעודים שונים לתוך חלל המשרד: "כך למשל, חיפויים ומשטחים אקריליים    HI MACS ששימשו עד לא מזמן בעיקר לחיפוי מטבחים (שדורשים הקפדה יתרה על סטריליזציה וניקיון) והופכים עכשיו לפופולריים במיוחד במשרדים. לצד אסתטיקה הם נותנים מענה טוטאלי לעניין המזהמים. בנוסף, התכונות האלסטיות שלהם מאפשרות להתקין אותם באופן רציף מה שממזער עוד יותר את הסיכוי ליצירת רובד מזהמים על גבי המשטח". 

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות