banner
חיים ברוידא בכנס הנדל"ן השנתי של אתר מגדילים // צילום: דרור סיתהכל
חיים ברוידא בכנס הנדל"ן השנתי של אתר מגדילים // צילום: דרור סיתהכל

חיים ברוידא: "התנהלות גופי התכנון סביב המטרו היא בריונות לשמה"

ראש עיריית רעננה מתח ביקורת על גופי התכנון בכנס "מגדילים", והוא לא היחיד שביקר את ההליכים לקידום פרויקט המטרו

זיו גולדפישר 10.07.2024

"יש פה התנהלות בריונית של מי שיושב למעלה, מטרו זה צו השעה ודבר שצריך להיות. אבל אני התנגדתי לנתיב. עיריית רעננה נדרשת לשלם 350 מיליון כעל רכבת שהולכת ממשום מקום לשום מקום. למה לא דיברתם עם ראש העיר שיודע איפה הפיאצה? התחנות ברעננה לא נכונות, וזאת בכייה לדורות". כך אמר ראש העיר רעננה, חיים ברוידא, על גופי התכנון שמקדמים את פרויקט המטרו בכנס "מגדילים" שנערך אתמול. 

דבריו של ברוידא נאמרו בפאנל "מטרו ישראל – בכייה לדורות או התגשמות חזון אחרית הימים?", בהנחיית הילה ציאון עורכת הנדל"ן ynet וכתבת נדל"ן ידיעות אחרונות שנערך במסגרת כנס הנדל"ן השנתי של אתר מגדילים באיצטדיון סמי עופר בחיפה.

יעל סלומון, סמנכ"לית חטיבת תשתיות מינהל התכנון, הביעה הסתייגות מדבריו של ברוידא: "אני חולקת על המילה בריונות. המטרו צריך לשרת 24 רשויות, ויש רשויות שפחות מתאים להן. התקיימו מעל 10 ישיבות אתכם ברעננה. זה בסדר לשנות דעה בגלל התנגדויות". 

יעל סלומון בכנס הנדל"ן השנתי של אתר מגדילים // צילום: דרור סיתהכל
יעל סלומון בכנס הנדל"ן השנתי של אתר מגדילים // צילום: דרור סיתהכל

סלומון הבהירה כי מטרופולין תל אביב חייב מטרו: "כשהתחלנו לדבר על המטרו, הסתכלו עלינו בזלזול. היום כולם מבינים שאי אפשר בלי מטרו. אנחנו מדברים על מטרופולין תל אביב שיגדל ל-6 מיליון איש עם אורבניות גרועה ועומס.. עכשיו אנחנו מדברים על איך התכנון האורבני השתנה עם תמ"א 70. מתכננים איפה שיש תחבורה ציבורית, עוצמות בנייה אחרות, לפנות את המרחב מהרכב הפרטי. תמ"א 70 קורית, כי כבר כמה שנים שמים את התכנית על השולחן".

גיא מילוסלבסקי בכנס הנדל"ן השנתי של אתר מגדילים // צילום: דרור סיתהכל
גיא מילוסלבסקי בכנס הנדל"ן השנתי של אתר מגדילים // צילום: דרור סיתהכל

אדר' גיא מילוסלבסקי, מנכ"ל ובעלים מילוסלבסקי אדריכלים: "עשינו אצלנו במשרד מחקר על תחנות מטרו בעולם, מה הפיקו מדינות מאותם פרויקטים מעל ומתחת לקרקע. כרגע המדינה ברמה התכנונית עוד לא לגמרי מבינה מה זה לקחת תחנת מטרו ולשים בתוך פרויקט כזה, לא ממש מבינים מה זה אומר להציב מגדל מעורב שימושים ליד תחנת מטרו, אצלנו לא יכול להיות שהתכנון במטרו לא יורד לרזולוציות יותר גבוהות. לצערי היום עובדים על תכנון התחנות, וצריך לתת את הדעת על שינויים שיאפשרו לבנות את אותם שימושים עם מגדלים".

גל קסטל בכנס הנדל"ן השנתי של אתר מגדילים // צילום: דרור סיתהכל
גל קסטל בכנס הנדל"ן השנתי של אתר מגדילים // צילום: דרור סיתהכל

גל קסטל, משנה למנכ"ל אורון נדל"ן: "הפרויקט יסתיים עוד עשור והדרך ארוכה. אנחנו רואים תב"עות שאנחנו מנהלים במסלול רשויות, שבהם הוועדה המחוזית מכניסה סייגים לתקני חניה לפני שהדבר הזה בכלל קם. אני רואה פרויקטים עם 0 תקני חניה, שזה אפשרי בעולם מטרו פעיל ועם תחבורה ציבורית פעילה. אבל מה יקרה לפרויקט כזה שאין בו חניה? אין נשווק פרויקט כזה? עדיין יהיו רכבים, ואיפה וחנו אותם? אז זה מקדים את זמנו. צריך להתאים תכניות ליזמים ולא למטרו שיקרה עוד כמה שנים".

עו"ד צבי שוב בכנס הנדל"ן השנתי של אתר מגדילים // צילום: דרור סיתהכל
עו"ד צבי שוב בכנס הנדל"ן השנתי של אתר מגדילים // צילום: דרור סיתהכל

עו"ד צבי שוב, בעלי "צבי שוב משרד עורכי דין", התייחס בדבריו לסוגיה משמעותית לא פחות – המיסוי על המטרו: "מיסוי המטרו נמצא בדיון. המיסוי קשור למימון המטרו. זה 150 מיליארד שקל, ומחצית מזה במימון המדינה. השאלה היא אם הנושא התכנוני צריך להיות קשור לנושא המיסוי. היום אנחנו מתכננים, לעוד 20 שנה, וכבר היום נושא המיסוי קיים. אנחנו מדינה רווית מס. אז למסות 50 אחוז מהתכנית זה המון. יש גם מס שבח, אז לקחת עוד מס, מי יעשה כאן עסקים? זה ייצור עיכוב בהתפתחות סביב המקום. שהיום המדינה תוציא כסף מהכיס, ובעתיד כשאנשים יפגשו את ההתעשרות מהפעילות סביב המטרו, ישלמו את ה-75 אחוז".

טל קידר בכנס הנדל"ן השנתי של אתר מגדילים // צילום: דרור סיתהכל
טל קידר בכנס הנדל"ן השנתי של אתר מגדילים // צילום: דרור סיתהכל

טל קידר, מנכ"ל קידר מבנים: "היום אין שום קידום תכנית ליד המטרו, גם בגלל המיסוי וגם בגלל  שהוציאו את כל מתחם הליבה מתכניות חלופה לתמ"א 38 ותכניות התחדשות בניינית. הכניסו את כל מתחם הליבה לתכניות עתידיות, זורקים עשר שנים קדימה, אבל אף אחד לא מעוניין לסגור עסקה לעוד עשר שנים. ובינתיים מדובר בנייה ישנה, משנות השישים, שהיא חלשה ולא יפה. אבל כל התכניות תקועות. לגבי נושא המס, הורידו מ-75 אחוזי היטלי השבחה ל-60 אחוזי מס. צריך להוריד את המס ל-25 אחוז. לא הורידו, ואף תכנית לא מתפתחת".

עו"ד איתמר פנץ בכנס הנדל"ן השנתי של אתר מגדילים // צילום: דרור סיתהכל
עו"ד איתמר פנץ בכנס הנדל"ן השנתי של אתר מגדילים // צילום: דרור סיתהכל

עו"ד איתמר פנץ, יו"ר ועדת התחדשות עירונית בלשכת עורכי הדין: "יש פה אירוע שהולך להשפיע על 24 רשויות מקומיות, וזה אירוע משמעותי. יש המון דיונים סביב הדבר הזה. לא רק על תמ"א 70, אלא גם על חוק המטרו. בשיח כלכלי צריך להבין שזה אירוע מטורף של חלוקת רווחים שצריכים להיות ממומנים על ידי הציבור, במס מטרו, ושיח של כלכלת פרויקטים, מה לוקחת הרשות המקומית ומה לוקחת המדינה. האירוע הוא של מתחמים שתקועים וחוסר ודאות, יכול להיות שיצאו לדרך בלי לחשוב מראש, למשל איפה ממקמים את תחנות המטרו. המטרו חיוני לכל מדינת ישראל שנמצאת אחורה עשורים מבחינת תשתיות תחבורה".

לשאלתה של המנחה האם תמ"א 70 עצרה את התכנות, השיבה סלומון: "הסוגיה של הוודאות היא המכשול העיקרי, כל עוד נושא המיסוי לא הוכרע, כי זה מה שמייתר את חוסר הוודאות של היזמים. לכן חייבים לפתור את הנושא הזה. מי שנהנה משלם, השאלה היא איזה מחיר".

עו"ד שוב: "ועוד לא דיברנו על התוואי עצמו של 150 ק"מ, 109 תחנות. הנושא של המטרו – כל תחנה זה אירוע נקודתי. המטרו יוצא מתוך השטחים הבנויים, בחלק מהתחנות בניני מגורים שמורידים אותם, 300 דונמים של דיפו שמפקיעים אותם. אז יש חוסר ודאות לבעל בית, האם הוא יוכל להשכיר אותו, האם יהרסו לו. החקיקה כאן לא מסודרת, אנשים בתוך האירוע, גם אם הרכבת תגיע בעוד עשר שנים".

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות