banner
אמיר רוזנבלום // יחצ
אמיר רוזנבלום // יחצ

האם הקורונה פתחה חלון הזדמנויות נדל"ני לעולים ומשקיעים מחו"ל?

קיימים לא מעט משקיעים יהודים אמידים שנעלמו לחלוטין מהנוף במהלך השנים האחרונות. מקצתם ייעשו עלייה. מקצתם ישקיעו בנכסי נדל"ן בישראל ויעודדו את צאצאיהם לעשות עלייה. ובמילים אחרות: דווקא בעיתוי הנוכחי של משבר כלכלי וסכנת מיתון המרחפת על המשק הישראלי, מדובר בחלון הזדמנויות// דעה

אמיר רוזנבלום // יחצ

מאת: אמיר רוזנבלום

כמעט מתחת לרדאר אנחנו עדים בשבועות האחרונים לכותרות צנועות, אודות על האפשרות הריאלית שבשנה הקרובה, ובכלל, יגיעו הנה כ-100 אלף בתי אב, כלומר כ-400 אלף עולים חדשים וישראלים חוזרים, רובם הגדול ממדינות רווחה דוגמת מערב אירופה, צפון אמריקה ואמריקה הלטינית.

זוהי, לדידי, בשורה דרמטית ביותר, ואולי פיצוי לכולנו על הנזק הכלכלי והבריאותי שגרמה מגיפת הקורונה במהלך החודשים האחרונים. לשם המחשה, במהלך העשור האחרון הגיעו למדינת ישראל בממוצע כ-20-30 אלף עולים לשנה בסך הכל, מתוכם כ-60 אחוזים ממדינות רווחה, כלומר כ-150 אלף עולים ממדינות הרווחה במהלך עשור שלם.

כמו כן המגמה שכבר מסתמנת בחודשיים האחרונים, של יותר ויותר ישראלים חוזרים ממדינות רווחה בצפון אמריקה ומערב אירופה, תלך ותתחזק במהלך השנה הקרובה לפי כל הסימנים.

ובמילים אחרות: הערך המוסף הכלכלי, החברתי והתודעתי, שלא לאמר מוראלי, של מאות אלפי עולים וישראלים חוזרים שיגיעו אלינו במהלך השנים הקרובות, לא יסולא בפז. הוא בראש וראשונה פועל יוצא של שני גורמים עיקריים:

האחד, תוצאה ישירה של מגיפת הקורונה שפגעה אנושות דווקא במדינות רווחה טיפוסיות דוגמת צרפת, איטליה, בריטניה, ארצות הברית ועוד, זאת שעה שהפגיעה במדינת ישראל היתה באופן יחסי מתונה.

השני, שילוב אימפקט הקורונה עם האנטישמיות הגוברת במדינות אלה במהלך השנים האחרונות, כולל אירועי אנטישמיות בוטים וחריגים במיוחד שלא היו שנים רבות במקומות דוגמת ברוקלין, ניו יורק, פאריז, טולוז, ושבאו לידי ביטוי בהתקפות אלימות כנגד יהודים, חילול בתי קברות ואפילו מקרי רצח דוגמת אלה שהיו באטליז כשר בפאריז, בטולוז, ובניו ג'רזי.

אדגיש גם כי בין אותם עולים בפוטנציה, קיימים לא מעט משקיעים יהודים אמידים שנעלמו לחלוטין מהנוף במהלך השנים האחרונות. מקצתם ייעשו עלייה. מקצתם ישקיעו בנכסי נדל"ן בישראל ויעודדו את צאצאיהם לעשות עלייה. ובמילים אחרות: דווקא בעיתוי הנוכחי של משבר כלכלי וסכנת מיתון המרחפת על המשק הישראלי, מדובר בחלון הזדמנויות שאסור לנו בשום פנים ואופן לפספס.

על מדינת ישראל להציע "סל קליטה" מורחב ביותר ואפילו חסר תקדים לעולים בפוטנציה אלה. מעבר להטבות ה"רגילות", הכוללות סיוע במימון דיור וכו', עליה להציע "סוכריות" יוצאות דופן, זאת על מנת שחלון ההזדמנויות הזה ימומש.

אני עד למצב העגום בו נמצאים נכסי יוקרה בשנים האחרונות, מקצתם ריקים לחלוטין, מקצתם מאוכלסים פה ושם. זוהי ללא ספק השעה בה מדינת ישראל צריכה וחייבת "להרים את הכפפה" ולסבסד, כן לסבסד, את עלות הבאת העולים הנה ואכלוסם בבניינים אלה. נכון, יהיו שיטענו שיש כאן "איפה ואיפה", מדוע לא עשו כך בעבר עם עולים אחרים ממדינות אחרות? ולמה להעניק העדפה לישראלים חוזרים על פני אלה שהמשיכו לחיות בארץ?

נכון, אלה בהחלט טיעונים לגיטימיים, אבל לטעמי צו השעה והאינטרסים הכלכליים הברורים של המשק הישראלי בשעה קשה זו, מחייבים את כולנו להתעלות מעל חישובים כאלה או אחרים וללכת על המהלך הזה. ובגדול.

בד בבד, אין שום סיבה שגם עולים שיגיעו ממדינות שאינן מוגדרות כמדינות רווחה, דוגמת עולים שהגיעו לאחרונה מאתיופיה, אוקראינה וכו', יזכו לאותם תנאי סבסוד ואף יוכלו לבחור מתוך שורה של מקומות, את המיקום בו יעדיפו להתגורר.

על מנת שרעיון הסבסוד יצליח, חשוב שלא יהיה לתקופה של שנה בלבד, אלא תקופה משמעותית הרבה יותר, שלוש-ארבע שנים לפחות, זאת על מנת שיהווה כוח מניע מספיק חזק לעלייה.

אני קורא, אם כן, לכל מקבלי ההחלטות בממשלת ישראל החדשה, שר האוצר, הכלכלה, השיכון ובמיוחד שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו-שאטה, להרים את הכפפה, לחשוב מחוץ לקופסא ולא לאבד את המומנטום.

כי אין לנו ארץ אחרת ואין לנו עולים אחרים וגם חשוב מאוד להחזיר את הישראלים לשעבר הביתה!

*כותב המאמר, אמיר רוזנבלום, הינו יועץ מומחה לניהול ואחזקת מבנים, המטפל בנכסי משקיעים ובעלי חברת עידן ש.נ.י.

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות