banner
חיים אביטן ראש הרשות להתחדשות עירונית כנס מגדילים // צילום דרור סיתהכל
חיים אביטן ראש הרשות להתחדשות עירונית כנס מגדילים // צילום דרור סיתהכל

ראיון מיוחד עם חיים אביטן, יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, לרגל סיום תפקידו

"השקענו מעל ל- 150 מיליון שקלים בתכנון בכל רחבי הארץ, מדובר בהישג של ממש אבל לו המדינה הייתה מאפשרת, היה ביכולתנו להשקיע הרבה יותר", חיים אביטן נפרד מתפקידו בראיון סיכום  למגדילים" – על ההישגים, הקמת הקרן להתחדשות עירונית שלא התרוממה, הכניסה לחברה החרדית ועד לדיירים סרבנים: "היום הם לא מקוטלגים באופן אוטומטי כאויב"

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית נפרדה השבוע ממייסדה והיו"ר הראשון שלה, חיים אביטן. "מגדילים" מביא אליכם ראיון סיכום על ארבע שנות הקמה ופעילות ואת נקודת מבטו של אביטן על עולם ההתחדשות העירונית.

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית הוקמה כדי להוביל את הטיפול בנושא ההתחדשות העירונית בישראל, ולפעול לשיפור הסביבה הפיזית והחברתית של האזרחים. עם הקמת הרשות הממשלתית, הוקמו 24 מינהלות בכל רחבי הארץ, בערים בעלות פוטנציאל משמעותי לביצוע התחדשות עירונית. "המינהלות הללו הן חלק מאיתנו, הן השלוחות שלנו בערים ועובדות בצמוד עם מחלקות ההנדסה, כדי להוביל את ההתחדשות העירונית. בזכות העשייה הענפה הזו, הרשות הממשלתית הצליחה להגדיל את היצע הדיור ברחבי מדינת ישראל, ולדעתי – היא רק מתחילה לממש את הפוטנציאל שלה", אומר אביטן בפתח הראיון.

אתה יכול למנות את ההישגים הגדולים ביותר של הרשות מאז הקמתה?
"במהלך שלוש וחצי השנים בהן כיהנתי כיו"ר הרשות, הגענו לאין ספור הישגים, הן ברמה התכנונית והן ברמה החקיקתית. בימים אלה נמצאות מאות אלפי יחידות דיור בשלבים כאלה ואחרים של התחדשות עירונית, וראינו דירות רבות שכבר הגיעו לשלב הסופי. דיירי המבנים הללו קיבלו סביבת מגורים חדשה ואיכותית, כזו שבטוחה מפני טילים ורעידות אדמה, והדבר שינה את חייהם באופן ממשי".

אביטן בסיור עם ראש עיריית רמה"ש // באדיבות דוברות העירייה
אביטן בסיור עם ראש עיריית רמה"ש // באדיבות דוברות העירייה

אחד הדברים הראשונים שעשית היה לצאת לשטח, מה חווית בביקורים בערים?
"במהלך השנים ביקרתי כמעט בכל מקום בישראל, בו דרושה התחדשות עירונית; ממטולה ועד אילת. בכל עיר, מועצה או כפר אליהם הגענו, בחנו את היתכנות ההתחדשות העירונית, ביצענו חישובים כלכליים וניסינו להבין כיצד אנחנו כמדינה נוכל לעזור להאצת ההתחדשות העירונית. התמונה שהובילה אותי, ועמדה לנגד עיניי היא אותו ביקור בקריית אונו, בו פגשה אותי אישה מבוגרת באחת השכונות שהתחדשו, ואמרה לי שלו הייתה יודעת שיום אחד תקבל סביבת מגורים איכותית וחדשה מעין זו, הייתה מביאה יותר ילדים. צריך להבין שההתחדשות העירונית משנה את החיים של האנשים האלה, הלכה למעשה". 

מבחינת אביטן, ייחודה וכוחה של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, הוא בכלים שברשותה, המאפשרים לה טיפול הוליסטי בנושא ההתחדשות העירונית, "ביצענו שינויים ברמה החקיקתית ועבדנו בצמוד עם משרד המשפטים. היום יש מענה לדיירים סרבנים, והם לא מקוטלגים באופן אוטומטי כאויב", הוא אומר, "היום החוק מבקש לרדת לעומק ולהבין את מהות הסירוב של הדייר – לבחון האם ניתן לפתור זאת, כגון הבאת פתרונות והצעות לקשישים או הטבות מס לדיירים בארנונה".

התחדשות עירונית בת ים
בהקמת המינהלות אביטן, בכר וגלנט // באדיבות דוברות עיריית בת ים

בין הישגיו של אביטן יש לציין גן את התקציבים הממשלתיים שגייס, לדבריו "הצלחנו להשיג תקציבים גדולים יותר ממשרד האוצר, בעיקר לצורך השקעה בפריפריה, והשקענו מעל ל- 150 מיליון שקלים בתכנון בכל רחבי הארץ". בתקציבים אלו קידמה הרשות 24 תכניות מתאר ב- 21 ערים, וכן 40 תכניות מפורטות. יחד עם זאת הוא מציין כי "מדובר בהישג של ממש, עם תקציב דל. לו המדינה הייתה מאפשרת, היה ביכולתנו להשקיע הרבה יותר. עם זאת, אני מאוד מרוצה מההישגים אליהם הגענו למרות התקציב הדל והתנאים הלא-פשוטים בהם נאלצנו לעבוד, בהיעדר תקציב מדינה".

במה אתה הכי גאה?
"קצרה היריעה מלהכיל, אבל קיימים ארבעה נושאים שאני שמח מאוד שהצלחנו לקדם ולהוביל. יצאנו לדרך עם פרויקט חברתי ענק בחיפה ובלוד, בו הושקעו 40 מיליון שקלים. בחיפה, ההשקעה יצאה לדרך בשכונת קריית אליעזר, שכונה המאופיינת באוכלוסיה המשלבת עולים חדשים ותושבים מהמגזר הערבי. בלוד, ההשקעה היא בשכונת רמת אשכול, במתחם בית הקשתות בעיר. ההשקעה כאן היא לא רק בחידוש פיזי של המבנים, כי אם גם בחידוש המרחב הציבורי העוטף את המבנים ובהקצאת מספר מסוים מיחידות הדיור להשכרה במחיר מופחת. במסגרת הפרויקט, ימומנו תכניות חברתיות ארוכות טווח עבור תושבי השכונה, דבר שיאפשר להכיל את השינויים בקרב הדיירים".

וידל ואביטן // באדיבות דוברות העיריה
מסייר בערים השונות וידל ואביטן // באדיבות דוברות רמלה

האם הצלחתם "לפצח" את הצרכים של החברה החרדית והחברה הערבית?
"הצלחנו לבצע מחקר מקיף אודות החברה החרדית, ולהבין את המורכבויות ואת הפתרונות הדרושים על מת להוציא לפועל התחדשות עירונית בערים החרדיות. אני גם גאה מאוד בעבודה הסיזיפית והחשובה שביצענו בכפרים הערביים. היה צורך בלמידה מעמיקה בשל הפערים התרבותיים וצורות הבנייה השונות, וגם את זה ביצענו, בכדי שנוכל להביא את בשורת ההתחדשות העירונית גם למקומות האלה; לחדש את מרכזי הערים בכפרים, כך שהדבר ישפיע על הכפרים באופן כולל ויוביל לשינויים פיזיים וחברתיים. ולבסוף, אני בעיקר גאה שלמעט שנת הקורונה, הצלחנו לעמוד ביעדי התכנית האסטרטגית לדיור שהכתיבה הממשלה. היום 1 מכל 7 דירות חדשות נבנתה כחלק מפרויקט התחדשות עירונית, ואין מדובר בעניין של מה בכך. בכל פרויקט כזה מושקעים מאמצים אדירים של אנשי ממשל, יזמים, רשויות מקומיות, דיירים ועוד, ולאורך שנים". 

ומה עם הפריפריה?
"נושא הפריפריה היה קרוב לליבי מאז ומתמיד. משם הגעתי, ולכן אני מכיר מקרוב את תחושות הדיירים החיים בערים ובשכונות הללו. לשמחתי הצלחנו לייצר פיילוט בקריית שמונה, צפת, אילת, טבריה ומגדל העמק. אני בטוח שהצלחת הפרויקטים הללו תוביל להשקעות נוספות של המדינה במקומות החשובים הללו. על הפריפריה לקבל מענה זהה לזה שמקבל המרכז, למרות הקשיים והמהמורות שבדרך". 

דיברת על מהמורות. מה רצית לקדם ולא הצלחת?
"אחד הדברים הכי חשובים שרציתי לקדם היה הקמת הקרן להתחדשות עירונית. הקרן אמורה להוות תמריץ ממשלתי לקידום פרויקטים בפריפריה החברתית ובפריפריה הגיאוגרפית – כלומר באיזורים שאינם בעלי כדאיות כלכלית. כל התשתית להקמת הקרן מונחת, צריך רק לפעול ולממשה, ואני מאמין שזה יקרה בקרוב. אז, השורה האמיתית לקידום ההתחדשות העירונית אכן תגיע".

לאן פניך מועדות?
"קיימות מספר אופציות, שאשמח לשוחח עליהן כשתבשיל העת. אני איש של עשייה, והכיוון הוא מקומות בהם אוכל להשפיע".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות