banner
אבי אלקבץ // צילום: דוברות עיריית עפולה
אבי אלקבץ // צילום: דוברות עיריית עפולה

ראש עיריית עפולה, אבי אלקבץ: "עודף היצע הדיור פוגע בעיר"

הוא נבחר בפעם השלישית לתפקיד ראש העיר, חתום על הקמת שכונת "רובע יזרעאל", לא מאמין בהסכם הגג ובהצפת הדיור ולא רואה פוטנציאל להתחדשות עירונית, ראש עיריית עפולה, אבי אלקבץ: "הדאגה שלי היא לצעירי עפולה ולא למי שבא לעשות 'סיבוב' על העיר"

תמונה: אבי אלקבץ // דוברות עיריית עפולה

הוא הגיע מעולם האקדמיה, לאחר שסיים תארים בהצטיינות יתרה ובסוף מסלול בחר בשירות הציבורי, וניהל ארבע מערכות בחירות לראשות העיר עפולה, מתוכן ניצח שלוש (2005, 2008, 2018). "לא תכננתי להגיע לשירות הציבורי, הגעתי די במקרה ומצאתי מקום שבו אפשר להשפיע  בצורה מאוד משמעותית, לא רק על המשפחה הקרובה, אלא על עיר שלמה", מסביר ראש עיריית עפולה, אבי אלקבץ, את הבחירה שעשה בצומת הדרכים המשמעותית בחייו. 

את דרכו הוא התחיל כאיש מקצוע בכיר, כאשר כיהן כמנכ"ל העירייה, תפקיד שבו ניהל הלכה למעשה את עיריית עפולה ובתוך כך סייע בקידום פרויקטים משמעותיים להקמת מבני ציבור, ביניהם השוק העירוני, ספרייה, קאנטרי קלאב ועוד. עם בחירתו לראשות העיר לראשונה, ראה אלקבץ את הצורך בקידום חברתי, תרבותי וחינוכי של העיר והרחיב את פעילותו לפרויקטים עירונים "שבסופו של דבר יביאו לצמיחת העיר", הוא אומר ומציין כי: "הדבר הראשון שבניתי היה הפארק העירוני הגדול, שסביבו קמה שכונה של 6,000 תושבים והיא יכולה להמשיך ולצמוח. עד שלא הקמנו את הפארק, מנהל מקרקעי ישראל, לא הצליח לשווק יחידות בתוך אותה שכונה".

במבט לאחור הוא מסתכל על אותה שכונה, רובע יזרעאל, ומביע שביעות רצון: "היום כשמסתכלים על מה שקורה באותה השכונה שצמודה לבית החולים, היא הפכה למעשה האבן השואבת של תושבים מכל האזור לעפולה, בתוכה גרות כיום משפחות צעירות, זוגות צעירים עם ילדים, אחוז הילדים שם גבוה באופן משמעותי מהממוצע בעיר עפולה, וזה מראה שצעירים בוחרים לבוא לגור בשכונה זו ובאים לעפולה, כלומר עפולה נהנית מהגירה חיובית וזה דבר שאנחנו בהחלט גאים בו, לשם כיוונו, לשם תכננו כאשר בנינו את אותה שכונה". 

מה היו הצעדים הראשונים שלך לפיתוח העיר בזמנו?
"בשנת 2010 כשזיהינו את ראשוני המהגרים לעיר, העלינו קמפיין שנקרא 'ברוכים הבאים 1940 תושבים חדשים'  וב-2011 הפכנו את זה לסלוגן 'זה זמן עפולה, בואו להשתקע בה'. שבונים שכונה חדשה מעניקה את האפשרות גם לזוגות הצעירים לבוא ולקבל שירות טוב יותר. לנהל עיר זה לשים דגש על בנייה של עיר שתהווה עוגן מסחרי, כלכלי, תרבותי לתושביה ולאזור למשוך לכאן תושבים, אם זה לבילוי, פנאי ואם זה ליהנות מהמסחר. התפקיד שלנו כעירייה הוא לגרום לעיר שתהיה אטרקטיבית".

אבי אלקבץ במהלך סיורים בעיר // דוברות עריית עפולה
אבי אלקבץ במהלך סיורים בעיר // דוברות עריית עפולה

"עפולה הלכה להסכם גג מאוד לא נכון"
בטרם כניסתו לתפקיד ראש העיר בפעם השלישית, חתמה עפולה על הסכם גג עם ממשלת ישראל,  וידעה לא מעט ביקורת מצד המשקיעים בגין "הצפת הדיור" בעיר. על כך אומר אלקבץ: "כשבודקים את כדאיות הסכם הגג להערכתי עפולה הלכה להסכם מאוד לא נכון, כשבמרכזו בניית אלפי יחידות דיור ללא מיתוג העיר ודאגה לאוכלוסייה חזקה שתגיע לעיר עפולה ובכך נוצר מצב שבזמן מאוד קצר, נוצר עודף היצע עצום של כ-1,000 יחידות דיור, דבר שפוגע בכל בעלי הנכסים בעיר, כלומר כל זוג שמחזיק דירה נפגע באופן משמעותי, כי אי אפשר למכור את הדירה או שהדירה איבדה מערכה הרבה מאוד כסף. אם הדאגה הייתה לזוגות צעירים בעיר עפולה, הייתי אומר שיש בזה משהו חיובי, אבל בסופו של דבר, עיקר הדירות שווקו כדירות להשקעה, כדירות להשכרה, בלי שום מחשבה על ילדי העיר עפולה ולכן אני חושב שההסכם הזה הוא מאוד לא נכון". 

אלקבץ מתייחס גם לפיתוח ותוספת יח"ד בשכונות והאזורים הוותיקים, ואומר כי: "היה צריך לקחת כל פעם חלק אחד ולסיים בו את הבנייה ורק אז לעבור לחלק הבא ובכך למנוע מהעיר להפוך לאתר בנייה ולמנוע את ירידת מחירי הדיור, מה שמוביל לכך שאוכלוסיות חלשות יותר מגיעות לעיר ואנחנו לא רוצים לראות את עצמנו כמטרופולין חמישי, אלא עיר באווירה כפרית עם תושבים איכותיים שאוהבים איכות חיים ולא תושבים שבים לעשות 'סיבוב על העיר' לגור פה בשכירות לתקופה מסוימת ולברוח מהעיר מיד שכמתחזקים ולכן אני נגד הסכם הגג". 

יש קרקע זמינה – אין פוטנציאל להתחדשות עירונית
עפולה לא קידמה עד היום פרויקטים להתחדשות עירונית במסגרת תמ"א 38 או פינוי בינוי. עם בחירתו לראשות העיר בפעם השלישית, מסביר אלקבץ כי באופן מעשי, לא קיים פוטנציאל התחדשות עירונית בעיר בשל היצע הקרקעות הזמינות לבנייה חדשה. "בעיר עפולה אין הרבה מקום להתחדשות עירונית או לתמ"א 38, מכיוון שהשטחים לבנייה עדיין לא הסתיימו ויש כאן פוטנציאל לבינוי עצום וכשיש קרקע זמינה, זה הרבה יותר זול מאשר להיכנס לשיפוץ של בניינים", אומר אלקבץ, "במרכז, במקומות שאין בהם קרקע, יש התכנות לתמ"א 38 ולהתחדשות עירונית אבל בעפולה זה עדיין רחוק, אם ברוב המקומות בארץ היחס הוא של 1:2  1:3, בעפולה מדברים על יחס של 1:9 וזה אומר שאין לזה סיכוי כרגע ולכן גם אין כוונה לקדם תכניות כאלה". 

אלקבץ גם לוקח בחשבון את הצורך הקיים במבני ציבור בכל שלב של התפתחות העיר והתחדשותה, ומציין כי: "אחת הבעיות הקשות שלנו היא מחסור במבנה ציבור וחינוך ובזה אנחנו ממוקדים בשנה זו. אנחנו בונים 18 גני ילדים ו-3 אגפים בבתי ספר ובקרוב נבנה 2 בתי ספר במקום בתי ספר ישנים שסיימו את השירות שלהם בעיר- אוהל מאיר ואלון יזרעאל ובית ספר אחד חדש ברובע יזרעאל, בית ספר שוהם".

לשאלה מהיכן הוא שואב את האנרגיות להמשיך מידי יום בשליחות הציבור למרות הדרך הארוכה שכבר עשה, אומר ראש העיר כי: "תפקיד של ראש עיר הוא תפקיד מאוד מעניין. אם לוקחים אותו לצד הביצועי ולא לצד של הפוליטיקה אז אפשר לפגוש אנשים, לשמוע את החלומות שלהם, לתקצב את החלום הזה, להפוך אותו לחזון, לתכנן את הפרויקט, לבנות את הפרויקט, לחנוך את הפרויקט ובסוף עוד ליהנות עם האנשים אחרי שחונכים אותו ומהפעילות באותו מקום וזה משהו שנותן סיפוק אישי עצום הרבה מעבר לרווח האישי הפרטי שאותו כמובן הייתי יכול להשיג במקומות אחרים, אבל את הרווח הציבורי הזה מרוויחים הרבה יותר אנשים וזה נותן סיפוק אדיר.

"בתור ראש עיר אני נהנה מאוד ללכת לגני ילדים, לבתי ספר ולראות כל כך הרבה ילדים מאושרים  וזה דבר נוסף שנותן לנו סיפוק עצום, אם נדבר על חיי התרבות, מתנ"ס ופארק שנותנים חיי פנאי לכל כך הרבה אנשים, זה משהו שאני חושב שהוא דבר שעושה גם לי באופן אישי טוב וגם לאנשים  ולכן אני מבקש להמשיך באותה שליחות לתקופה ארוכה נוספת".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות