banner
ג'יסר א-זרקא // צילום: מגדילים
ג'יסר א-זרקא // צילום: מגדילים

ראש מועצת ג'יסר א-זרקא מאשים את השר סמוטריץ' בגזענות, על רקע הקמת שכונה חדשה

תכנית ג'יסר א-זרקא, עם 1,250 יח"ד הופקדה השבוע אבל מותנת בהסטת כביש 2. ראש המועצה: "סמוטריץ מסרב לתקצב את הסטת הכביש בגלל גזענות"

זיו גולדפישר 09.04.2024

תכנית לרובע מגורים חדש ביישוב הערבי ג'יסא א-זרקא שבצפון מישור החוף, המציעה 1,250 יח"ד הופקדה השבוע בוועדה המחוזית חיפה – אך במועצה המקומית, הסובלת ממצוקת מגורים קשה, לא ממהרים לשמוח. הסיבה: קידום התכנית מותנה בהסטת כביש 2, וראש המועצה טוען כי התנגדות שר האוצר בצלאל סמוטריץ, מונעת את יישומה של התכנית להסטת הכביש. "הפתרון הוא להחזיר את התכנית לדיונים, כדי שיקבלו את ההצעות שלנו לחבר בין השכונה החדשה ליישוב עצמו באמצעות גשרים ומנהרות", אומר ל"מגדילים" ראש המועצה, מוראד עטאש.

תכנית "ג'יסר א- זרקא מזרח" מציעה הקמת שכונת מגורים חדשה במזרח ג'סר א-זרקא, כהמשך וברצף לישוב הקיים ובה כ-1,250 יח"ד בתמהיל מגוון, מתוכן 312 יח"ד להשכרה ארוכת טווח, וכן פיתוח של מרכז מסחרי ושימושים נוספים, כגון חניון לרכב כבד. מדובר בתכנית משמעותית וחיונית ליישוב, הנמצא בתחתית הדירוג החברתי כלכלי, ולצד המצוקות החברתיות שבו סובל ממחסור בשטחים לפיתוח שכונות מגורים חדשות, מכיוון שהוא כלוא בין כביש החוף (כביש 2) לחוף הים, בשמורת נחל התנינים מצפון וקיסריה מדרום. המיקום היחיד להקמת רובע מגורים חדש, אשר לו משוועים התושבים, הוא רק במזרח היישוב. 

התכנית, יוזמת החברה הממשלתית "דירה להשכיר" מציעה פיתוח רובע חדש על תוואי כביש 2. הרובע החדש מנותק למעשה מהיישוב עצמו על ידי הכביש, שאמור להיות מוסט מזרחה במסגרת תכנית רחבה יותר לפיתוח והרחבת כביש 2, תתל 31, שאושרה בסוף 2016. התכנית אמורה הייתה לחבר את ג'יסר א-זרקא לכביש 2 באמצעות מחלף. כיום היישוב מנותק מכביש החוף, והגישה אליו היא מכביש 4, דרך מעבר צר שעובר תחת כביש 2.

הוועדה המחוזית חיפה, שאישרה את התכנית להפקדה, קבעה כי היא תמומש רק לאחר הסטת כביש 2. עם זאת, עד כה לא אושר התקציב למימון הפרויקט. 

ג'יסר א-זרקא // צילום: מגדילים
ג'יסר א-זרקא // צילום: מגדילים

לטענת ראש המועצה, מוראד עמאש, הסיבה היא "גזענות" כדבריו: "התכנית הזאת היא פרי עמל רב, והיא התוספת היחידה לתכנית המתאר הכוללנית של היישוב", הוא אומר ל"מגדילים", "תכנית המתאר הכוללנית באה לתקן את העולל של תושבי ג'יסר. היישוב סובל ממצוקות, מצוקת מגורים ושטחי ציבור, אין בו מסחר ושום דבר כלכלי. כשהתחילו להכין את תכנית המתאר של היישוב, המקום היחיד שאליו הוא יכול להתרחב זה במזרח, אחרי כביש 2. כל התכנית כרוכה בהסטת כביש 2, ואם הוא לא יוסט כל המאמץ לא שווה". 

עמאש מוסיף כי המועצה הציעה למינהל התכנון לקדם חלופות להסטת הכביש: "ביקשנו להקים גשרים ומעברים בין ג'יסר לשכונה החדשה, וככה נפתור את הבעיה, אבל לא להתנות את אישור התכנית בהסטת כביש 2. כי אף אחד לא יודע מתי כביש 2 יוסט, אם בכלל. יש תכנית להסטת הכביש, אבל שר האוצר סמוטריץ לא מוכן לאפשר את הסטת הכביש לטובת היישוב הערבי ג'יסר א-זרקא מתוך גזענות. הוא טוען שאין למדינה כסף, אבל זה היה עוד לפני המלחמה. אמרנו להם שלא יתנו את פיתוח השכונה החדשה בהסטת הכביש, כי זה לא בידינו. זה כביש ארצי שצריך מיליארד שקל כדי להסיט אותו. ביקשנו שיעשו מנהרה, או שיפתחו מעברים שבהם תושבי היישוב יוכלו לעבור. יש מעבר אחד שהוקם עם הכביש עצמו ומשמש גישה עיקרית, וזה כביש לרכב אחד בלבד".

עמאש אומר כי מבחינתנו הפתרון היחיד לקידום התכנית הוא להחזיר את התכנית לדיונים נוספים, ולבקש שיקבלו את ההצעות שהעלתה המועצה, למנהרות וגשרים. "על מי נסמוך? סמוטריץ אומר שאין לו כסף להסיט את הכביש, למרות שהממשלה השקיעה בתכנון מיליוני שקלים. המדינה היא זו שהחליט להסיט את הכביש ממחלף קיסריה לזיכרון יעקב, וזה לא יקרה. אנחנו סבלנו וסובלים".

לא נמסרה תגובה השר סמוטריץ עד למועד פרסום הכתבה. 

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות