banner
רמת הגולן // depositphotos
רמת הגולן // depositphotos

נדל"ן עם הגולן: צפי לעלייה של עשרות אחוזים במחירי הדיור

מה יקרה לערך הנדל"ן ברמת הגולן אחרי ההכרה האמריקאית בריבונות ישראלית? ככל הנראה רמות המחירים "יתיישרו" כלפי מעלה גם ביישובים הממוקמים בעומק הגולן ויחולו עליות מחירים ריאליות בכל האיזור, עד כדי עשרות אחוזים

תמונה: רמת הגולן // depositphotos

מאת: עמית דובקין

ההכרה של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, ברמת הגולן כשטח ריבוני של מדינת ישראל, הופכת את עתיד הביקושים ועתיד רמות מחירי הדיור בחבל ארץ יפיפה זה, עתיר שמורות טבע, נחלים ומפלים, מהחרמון בצפון ועד למורדות הכנרת ומרחצאות חמת גדר בדרום, לאחד האתגרים המעניינים ביותר לקהיליית הנדל"ן.

מעניינת במיוחד העובדה שלמרות שמדינת ישראל החילה את חוק רמת הגולן כבר ב-1981, כלומר לפני 38 שנה, לא היתה עלייה ריאלית מהותית של רמות המחירים באיזור, זאת למרות היותו חלק בלתי נפרד מהקונצנזוס הלאומי, למרות שחלק נכבד מתושביו הצביעו בבחירות האחרונות למפלגות המרכז– שמאל, למרות שחלק נכבד מההתיישבות בו איננה אידיאולוגית צרופה ולמרות שבניגוד גמור ליהודה ושומרון, רובו ככולו ריק מהתיישבות לא יהודית, להוציא 4 כפרים דרוזים.

רמות מחירים מהנמוכים בארץ
אם נשווה את רמות מחירי הדיור הממוצעות בגולן, על פי כל הקריטריונים והפרמטרים האפשריים, נמצא כי הם נמוכים כמעט יותר מכל מקום אחר במדינת ישראל. נכון למרץ 2019 הן עומדות על כ-7,700 שקלים בלבד למ"ר, כחמישית לעומת תל אביב, פחות ממחצית מהממוצע הארצי ובעשרות אחוזים פחות מאשר ברוב רובן של ערי הפיתוח, כולל המרוחקות והנידחות ביותר.

רק לשם השוואה: בערי הגליל הקרובות יחסית, חצור הגלילית, טבריה, נצרת עילית וכרמיאל, עומדות רמות המחירים הממוצעות על 8,500, 9,500, 9,600 ו-11,000 שקלים, בהתאמה, כלומר ממוצע של 20-30 אחוזים יותר.

גם אם נדרים הרחק ללב הנגב, נמצא פערים משמעותיים לטובת יישובי הגולן, כשבאופקים, שדרות, דימונה ומצפה רמון, עומדים רמות המחירים על 9,500, 8,400, 8100 ו-8000 שקלים, בהתאמה, שוב רמות מחירים גבוהות בממוצע בכ-10-20 אחוזים, זאת למרות פער משמעותי ביותר באיכות החיים לטובת מגורים ביישובי רמת הגולן. ואם נשווה את רמת הגולן ליישובים במועצה האזורית שומרון(מערב השומרון) נמצא כי ממוצע המחירים שם עומד על כ-8,900 שקלים למ"ר, כ-20 אחוזים יותר מאשר בגולן.

מעניין לציין שגם בית שאן וירוחם, היישובים היחידים בארץ שמפגרים ברמות המחירים אחרי רמת הגולן, עומדים על כ-7000 שקלים למ"ר, פחות או יותר סטיית מחירים סטטיסטית לעומת הגולן.

"צמודי הקו הירוק" יקרים יחסית
מדובר ללא ספק בהשוואה מעניינת, אם ניקח במיוחד בחשבון את העובדה שרוב יישובי רמת הגולן מתאפיינים בבתים צמודי קרקע (להוציא חלק מהיישוב העירוני היחידי, קצרין), מה שמהווה ללא ספק פוטנציאל לביקושים מוגברים ואף לעליות מחירים כיום, לאחר שהגדולה במדינות תבל הכירה באיזור כחלק בלתי נפרד מישראל הריבונית.

עמית דובקין // צילום: מגדילים
עמית דובקין // צילום: מגדילים

נכון להיום אותם יישובים בגולן שהינם "צמודי הקו הירוק" וסמוכים לכנרת או לנהר ירדן יקרים באופן יחסי יותר מאשר יישובים הממוקמים בעומק הגולן.  לדוגמא, בית פרטי המושב רמות (הצופה על הכנרת) נמכר לאחרונה ב-1.4 מיליון שקלים ובית דומה במושב חד נס (צופה על גאון הירדן מצפון לכנרת) נמכר ב-1.6 מיליון שקלים.

קצרין: בית במחיר של 1.2-1.4 מיליון שקל
ביישובי עומק הגולן, לעומת זאת, רמות המחירים נמוכות משמעותית ולאחרונה נמכרו בתים בטווח שבין כ-500 אלף ל-1.5 מיליון, תלוי במיקום, בגודל הבית והמגרש. ביישוב העירוני קצרין, לדוגמא, משווקים כעת בתים פרטיים במחירים הנעים בין  1.2 ל -1.4 מיליון שקלים.

הצפי הוא שההכרה האמריקאית ברמת הגולן עשויה ראשית, ל"יישר" את רמות המחירים כלפי מעלה גם ביישובים הממוקמים בעומק הגולן, ושנית , לגרום לביקושים חזקים יותר ואף לעליות מחירים ריאליות בכל האיזור, עד כדי עשרות אחוזים. כמו כן "קירוב" רמת הגולן למרכז הארץ, באמצעות כבישים מהירים דוגמת כביש 6 "חוצה ישראל" וכביש 77 והתכניות לסלול רכבת עד לטבריה ולקריית שמונה, והתכניות הממשלתיות לייצר אלפי מקומות עבודה איכותיים בצפון הארץ, ישפיעו אף הם ללא ספק על מגמת הביקושים  העתידית.

*כותב המאמר עמית דובקין הינו אסטרטג נדל"ן, יועץ תקשורת ובעלי משרד יחסי ציבור

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות