banner
מימין- השר, ראש העיר // צילום: אבי שטטר
מימין- השר, ראש העיר // צילום: אבי שטטר

קריית ים: פחות תמ"א 38 ויותר פינוי בינוי

"אנו קוראים לוועדה המקומית לבחון את הצורך בקידום התחדשות עירונית מוסדרת ומושכלת באזור במסגרת של תכנית פינוי בינוי", כך אמרה ועדת ערר לאחר שהפחיתה דירה בפרויקט תמ"א 38 בסמטת המעפילים

תמונת ארכיון מתוך חנוכת פרויקט בעיר // צילום: אבי שטטר

ועדת הערר המחוזית בחיפה החליטה לאחרונה על הפחתת יחידת דיור מפרויקט תמ"א 38 מאושר בקרית ים, בשל הצפיפות הרבה ברחובות הסמוכים והמליצה לוועדה המקומית לבחון מחדש את ההתחדשות העירונית באזור כמתחם לפינוי בינוי.

יותר מידי סמטאות
את הערר הגישו בעלי דירות המתגוררים בסמיכות למבנה בן שתי דירות ברחוב המעפילים, שהועדה המקומית אישרה את הריסתו והקמת 4 יחידות מגורים בחמש קומות כאשר הקומה העליונה חלקית. העוררים טענו בפני הועדה כי הבנייה משנה את אופי הבנייה באזור, המאופיינת בבנייה נמוכה של בתים פרטיים. בנוסף, טענו העוררים, קיימת מצוקת חניה קשה באזור. לא ניתן לתכנן חניה בתחום המגרשים, שכן אין גישה סטטוטורית למגרשי הבניה הנסמכים על הסמטאות והמשמעות היא העמסה של התנועה והחניה ברחוב הראשי, שגם היום קיימת בו מצוקת חניה קשה מאוד. עוד הוסיפו העוררים כי יחידת דיור אחת מתוך השתיים הקיימות היא יחידה חדשה יחסית, אשר אינה זכאית לתמריצים מכוח תמ"א 38 והם הביעו חשש ליציבות ושלמות דירות המגורים הצמודות למבנים האמורים להיהרס.

מנגד טענה הועדה המקומית כי המבנה עומד במסגרת מספר הקומות של התכניות החלות וכי קיימת תכנית עתידית להרחבת הסמטאות על מנת לאפשר גישת כלי רכב. היא ציינה כי המבנה המבוקש נסוג מן הסמטה על מנת לאפשר הרחבה עתידית תוך שמירה על קווי בניין.

לבקשת ועדת הערר, הגישה הועדה המקומית חישוב של שטחי הבנייה בהתבסס על שטח המבנה הקיים ממנו עולה כי היתר הבנייה למבנה ניתן משנת 1953.

לאחר שבחנה את תנאי הסביבה והבקשה ושמעה את טענות הצדדים, החליטה ועדת הערר לקבל את הערר באופן חלקי. בהחלטתה נאמר בין היתר: "על פי הנתונים שהועברו על ידי הוועדה המקומית, המבנה הקיים על פני הדברים זכאי לתמריצים מכוח תמ"א 38, בהיותו מבנה קיים מאז שנת 1953 וכאשר תוספות הבנייה שבוצעו בו קדמו לשנת 2005. על פי דברי הוועדה המקומית, נמסרו גם אישורי קונסטרוקטור כי המבנה דרוש חיזוק". עוד ציינה הוועדה כי מבחינת מספר יחידות הדיור, ניתן מכוח התכניות החלות להקים 2 יחידות דיור, כאשר הבקשה כוללת 4 יחידות דיור, המהווה כמעט הכפלה של הצפיפות המותרת במגרש.

"אכן אין מדובר בצפיפות גבוהה ליישוב עירוני", קבעה הוועדה, "עם זאת, איננו יכולים להסיר מנגד עינינו את הסיטואציה הייחודית שנפרשה בפנינו. סמטת המעפילים היא אחת מבין מעל 15 סימטאות המקבילות לה, בהן אין גישה סטטוטורית לכלי רכב. כמעט בכל המגרשים קיימים מבנים הזכאים לתמריצים מכוח תמ"א 38. מימוש הכפלת מספר יחידות הדיור במגרשים אלה ביחס למצב המאושר והקיים, יוביל להכבדה משמעותית על הרחובות הרחבים יותר, בהם יש גישה לכלי רכב (שדרות ויצמן, שדרות הפלמ"ח ורחובות סמוכים)  אשר יספגו את תוספת כלי הרכב של דיירי הסימטאות".

ועדת הערר העירה לוועדה המקומית, כשציינה: "לא השתכנענו שהוועדה המקומית שמה לנגד עיניה את הסוגיה, במלוא כובדה ותוך התחשבות בעתיד לבוא, כאשר מגרשי בניה נוספים, בסמטת המעפילים ובסמטאות המקבילות לה, יבקשו להתחדש ולהוסיף יחידות דיור.

"טענה הוועדה המקומית כי הרשות המקומית מקדמת תכנית להרחבת הסמטאות באופן שיאפשר גישת כלי רכב ומתן פתרונות חניה בתחומי המגרשים. תכנית כזו תהא מבורכת וברי כי היא דרושה זה מכבר, אולם לא הוצגה תכנית כזו או הפניה לה ולא ברור מה היתכנותה של תכנית כזו וכמה שנים מהיום תמומש, אם בכלל.  על כן, אנו סבורים שלא היה מקום להכפיל את מספר יחידות הדיור המותר במגרש. מאחר שקיימות היום 2 יחידות דיור קטנות, וניתן להקים 2 יחידות על פי התכניות החלות, ולנוכח שטח המגרש, מצוקת החניה והיעדר אפשרות לתת פתרונות חניה בתחום המגרש (בשל היעדר גישה סטטוטורית), אנו מורים כי יאושרו 3 יחידות דיור בלבד".

ועדת הערר ציינה כי תוספת של יח"ד אחת לא תהווה הכבדה משמעותית על התשתיות הקיימות אך עם זאת, קראה לרשות המקומית לבחון את הצורך בחידוש התשתיות ושדרוגן על מנת לתת מענה ראוי לאוכלוסייה הקיימת והמתווספת: "עוד אנו קוראים לוועדה המקומית לבחון את הצורך בקידום התחדשות עירונית מוסדרת ומושכלת באזור, במסגרת של תכנית פינוי בינוי, אשר ברי כי תיתן פתרון נכון יותר לשטח זה בתחומה".

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות