אילוסטרציה // depositphotos
אילוסטרציה // depositphotos

"כל אזרח במדינה הזאת צריך לפחד כשהוא עובר ליד אתר בנייה"

כך אמר היום אלון מאורי, בן זוגה של נטע רוטמן ז"ל שנהרגה בשנת 2018 כשמנוף קרס על רכבה בסמוך לאתר בניה. הדברים נאמרו בדיון של ועדת המשנה לתאונות עבודה בענף הבניין שעסק במעורבות מנופים בתאונות. ח"כ עופר כסיף בדיון:" על 1,500 מנופים יש רק 13 בודקים מורשים. יש פה זלזול פושע"

אורי חודי 08.12.2020

ועדת המשנה לעניין תאונות עבודה בענף הבניין בכנסת קיימה הבוקר (ג') דיון בנושא מעורבות מפעילי המנופים בתאונות עבודה ותנאי העסקתם.  בפתח הדיון אמר יו"ר ועדת המשנה, ח"כ אוסאמה סעדי: "לאחרונה הוחלט בממשלה להגדיל את מספר הפועלים הפלסטינים שעובדים בענף הבניין. אם אנחנו לא נדאג להכשרה מקצועית ושתהיה הקפדה על אמצעי הבטיחות באתרי הבניין כנראה שנהיה צפויים לעוד עלייה במספר הנפגעים וההרוגים".

ח"כ היבה יזבק אמרה בדיון: "חלק מהבעיה היא העמסת יתר על המנופים ולצערנו אנחנו רואים שוב ושוב, הבעייתיות נובעת מכך שאין מספיק אכיפה ופיקוח". ח"כ עופר כסיף הוסיף: "בינואר השנה פורסם סקר של המכון לבטיחות וגהות לפיו 35% ממפעילי המנופים היו מעורבים בתאונה, 77% אחוז מעורבים ב'כמעט תאונה'. על 1,500 מנופים יש רק 13 בודקים מורשים. יש פה זלזול פושע, הפקרה של העובדים והציבור ככלל". 

עו"ד ישראל אסל, יועץ משפטי לפורום למניעת תאונות עבודה שהשתתף אך הוא בדיון אמר: "במשך עשר שנים נכנסו עגורנים ארצה ואף אחד לא עשה בדיקה שהכלים שהצהירו עליהם בניירת הם אכן אלה שיצאו מהנמל".  בהמשך הציג עו"ד אסל תמונות של מנופים ועגורנים תקולים, חלקם עם פתרונות מאולתרים שאושרו לשימוש ע"י מהנדסים ואמר: "מה כל המהנדסים עיוורים? הם לא רואים שאי אפשר לעבוד עם זה?"

אלוף במיל' וח"כ לעבר אייל בן ראובן, ראש מטה הבטיחות בענף הבנייה אמר: "המגזר הערבי משלם את המחיר הכבד ביותר בהרוגים ופצועים בענף הבנייה. מיניתי אדם שינהל את הנושא במגזר הערבי והשגנו עוד תקציב להכשרת עובדים, שמתבצעת בכל יום ראשון וחמישי.  הוועדה הזאת דאגה לנו לתקציב נוסף של חמישה מיליון שקלים שיאפשרו לנו להכשיר עוד 10,000 עובדים, זה אושר על ידי ועדת הכספים אבל עדיין תקוע במשרד האוצר".

אלון מאורי, בן זוגה של נטע רוטמן ז"ל שנהרגה בשנת 2018 כשמנוף קרס על רכבה בסמוך לאתר בניה בכפר סבא : "אם המהנדס והמנופאי שהרגו את נטע חזרו בחזרה לשוק ומפעילים היום מנופים, אני חושב שכל אזרח במדינה הזאת צריך לפחד כשהוא עובר ליד אתר בנייה". בן רוטמן, אביה של רוטמן ז"ל: "נטע נהרגה רק בגלל רשלנות של מדינת ישראל שאמורה להגן על האזרחים. איך אנחנו מרתיעים ומוודאים שאותו אדם ואנשים אחרים לא יפילו עוד מנוף?"  

יואב אלוש , מתחזק וטכנאי עוגרני צריח אמר: "80% מהעגרונים שמגיעים לארץ לא עוברים בדיקות זיהוי". בתגובה, סויססא מיכאל ממכון התקנים הישראלי אמר בדיון : "רוב התאונות שקורות הן תוצאה של טעויות אנוש בהרכבה, כמו שיש תאונות ברכבים. צריך להכיר איך מרכיבים עגורן, וכשלא יודעים לעשות זאת יש תאונות. אנחנו מבצעים רק בדיקת מסמכים וזיהוי של העגורן בכניסה לישראל ומאשרים על פי שיטת האישור שנהוגה באירופה. לא התבקשנו על פי הנוהל לבצע בדיקה אחרי הקמת העגורן". 

דוד נגר, מנהל תחום טעוני בדיקה במשרד העבודה: "אנחנו עובדים בימים אלה על תקנות של עגורני צריח וגם על אופי העסקת עובדי עגרונים . לגבי הכשרות של בודקי עגרוני צריח, שילשנו את כמות הבודקים מ-5 בודקים ל-15 פעילים".

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות