banner
השר כץ // צילום כפיר סיון | השר ליצמן // צילום: חורחה נובומינסקי
השר כץ // צילום כפיר סיון | השר ליצמן // צילום: חורחה נובומינסקי

תוכנית דיור במחיר מופחת: שר האוצר חתם אבל יש עוד כמה שאלות פתוחות

אחרי עיכוב של מספר חודשים חתם שר האוצר על החלטת המועצה שתאפשר שיווק מכרזים של התוכנית החדשה לדירות מוזלות. אבל רגע לפני שהמכרזים יוצאים לדרך, יש עוד כמה שאלות פתוחות וכמה לקחים שלא בטוח הופקו מימי מחיר למשתכן

שר האוצר ישראל כץ חתם על החלטת מועצת מקרקעי ישראל הכוללת את תוכנית הדיור החדשה של שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן. החתימה של כץ מאפשרת כעת, באיחור של מספר חודשים, להפעיל את התוכנית בצורה מלאה. נזכיר כי חלק מהמכרזים כבר פורסמו בחודשים האחרונים, אולם תמיד כללו 'פסקת אזהרה' שהתריעה כי שר האוצר טרם חתם על ההחלטה ולכן ייתכנו שינויים.   

כעת, חתימתו של שר האוצר אכן סוללת את הדרך לשיווק נרחב של מכרזים במסגרת התוכנית החדשה, ועננה אחת של אי וודאות הוסרה. עם זאת, התוכנית החדשה מביאה איתה כמה עננים חדשים של אי וודאות.

1.מדובר בתוכנית חדשה, וכמו כל תוכנית חדשה ענף הנדל"ן ובמיוחד הקבלנים והיזמים יצטרכו לבחון אותה לעומק. יש לא מעט דמיון למחיר למשתכן, ולכן לא מדובר בבחינה מאפס. אבל יש גם לא מעט שינויים, כמו שינוי בין אזורים וגם מחיר מינימום ומקסימום לעומת מחיר מקסימום בלבד בתוכנית הישנה. במקביל, עוד שינוי מהותי היה עדכון מחירי הקרקע במכרזים כלפי מעלה. בעוד מכרזי מחיר למשתכן הוקפאו ברמת מחיר הקרקע נכון לשנת 2015, המכרזים החדשים כוללים שומות מעודכנות ל-2020, כלומר מחיר שונה שעתיד לשנות את כל החישוב הכלכלי של מי שרוצה לגשת למכרז. בשורה התחתונה, לא ברור מה ההיתכנות הכלכלית מחד וגם לא ברור לגמרי מה יהיו היקפי ההנחות מנגד. 

2.אחד הלקחים המשמעותיים ממחיר למשתכן הוא שהתוכנית הממשלתית השפיעה בצורה משמעותית על שיווק קרקע רגילה במכרזים. רוב מכרזי הקרקע של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) הופנו לטובת התוכנית הממשלתית וכמעט ולא פורסמו מכרזי קרקע רגילים לקבלנים. מציאות זו יצרה צוואר בקבוק ואף הובילה לעלייה במחיר הקרקע הפרטית. את התוצאה אפשר לראות היטב היום. בעולם של הפקת לקחים, היה כדאי שהפעם לצד התוכנית הממשלתית החדשה ייקבע בצורה ברורה שיעור מסוים של מכרזים שיופנו לשוק ה'רגיל' ולא במסגרת תוכנית ממשלתית. נכון, חלק מהשינוי בתוכנית החדשה קובע כי מכרזי הקרקע באזורי הביקוש במרכז הארץ יפורסמו בצורה רגילה ולא במחיר מופחת. אבל צריכה להתקבל החלטה גם על שאר אזורי הארץ, גם במעגל השני והשלישי וגם בפריפריה.  

3.התוכנית החדשה יכולה להכניס לקופת המדינה הרבה מאוד כסף. למעשה, מדובר בנתיב משמעותי עם פוטנציאל ממשי לכיסוי חלק מהגירעון המפלצתי שנגרם עקב הקורונה. אם שר האוצר היה חותם על התוכנית כבר לפני מספר חודשים, הכסף היה יכול להתחיל ולזרום. הבעיה היא שנכון להיות ייתכן ובחירות נוספות עומדות בפתח, ואם אכן כך הדבר, לא מן הנמנע שעוד כמה חודשים שוב נעמוד בפני שינוי פרסונאלי במשרדי הממשלה. האם שר הבינוי והשיכון החדש יתמוך בתוכנית האמורה? האם שר אוצר חדש יעדיף אותה על פני אחרת? לא ברור. אבל אם נלמד מניסיון העבר – כנראה שלא.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות