banner
משה ליאון // צילום ראובן קפוצ'ינסקי
משה ליאון // צילום ראובן קפוצ'ינסקי

‏שונתה תוכנית המתאר המחוזית ירושלים

המועצה הארצית אישרה את שינוי תכנית המתאר המחוזית ירושלים, אשר יאפשר מתן קרקע משלימה להתחדשות עירונית

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה את השינוי בתכנית המתאר המחוזית של ירושלים (תמ"מ 1 / 30 / 1), ובכך אפשרה את פיתוח רכס לבן. ממנהל התכנון נמסר כי השינוי בוצע לאחר שבפני המועצה הארצית הוצג דו"ח החוקר בהתנגדויות, המלצת הוולנת"ע (ועדת המשנה של המועצה ארצית) בדו"ח החוקר, עדכון מנציג רשות מקרקעי ישראל וכן עדכון של ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, שדיבר על מחסור חמור ביחידות דיור בירושלים ועל הצורך בשמירת הצעירים בעיר.

השינוי יאפשר מתן קרקע משלימה להתחדשות עירונית
כזכור, בדיון שנערך בולנת"ע ביום 16.4.19, קיבלה הוועדה את המלצות החוקר ובכלל זאת לעניין חשיבות קידומה של תכנית זו שכבר במסגרת ההחלטה לאישורה של תמ"מ 30/1 ראתה המועצה הארצית בשטחה כחלק מעתודות הקרקע לפיתוח העיר ירושלים מעבר לשנת 2020. כפי שהומלץ ע"י החוקר ובהתאם לעדכון מרשות מקרקעי ישראל אישורה של התכנית יאפשר, בין היתר, מתן מענה לקרקע משלימה להתחדשות עירונית בשכונות הוותיקות בירושלים: "הולנת"ע ראתה חשיבות רבה בסוגיה זו וסבורה כי יש לתת דגש לעידוד תהליכי ההתחדשות העירונית אשר מחד יחזקו ויעצימו את האיכות העירונית ומאידך יצמצמו את הפגיעה בשטחים הפתוחים וזאת גם בהתאמה לקבוע בהחלטת הממשלה לעניין התכנית האסטרטגית לדיור", מסרו ממנהל התכנון. עוד ציינה הולנת"ע בהחלטתה כי יש לקבל את המלצת החוקר לעניין הוספת סימון רצועה לתכנון רכבת קלה וסימון אזור מוטה תחבורה ציבורית, דבר שגם תואם את החלטת המועצה הארצית בעת הפקדת התכנית.

המועצה הארצית טענה כי התכנית, בכפוף לתיקונים שיוטמעו בה בהתאם להמלצות החוקר והולנת"ע, משקפת איזון ראוי בין הצרכים השונים ועמידה בעקרונות תכנון מרכזיים ובכללם, מתן דגש על פיתוח עירוני תוך ניצול יעיל ומיטבי של הקרקע ותוך צמצום מרבי של פגיעה בשטח הפתוח, עידוד התחדשות עירונית באמצעות קרקע משלימה, כפי שהוצג ע"י נציגי עיריית ירושלים ורשות מקרקעי ישראל, ועידוד פתרונות תחבורה על בסיס תחבורה ציבורית.

"לעניין אופיו והקיפו של החיץ הנדרש בין השכונה המוצעת למושב אורה, מאמצת המועצה הארצית את המלצת הולנת"ע ולפיה ראוי שנושא זה ייבחן במסגרת התכנית המקומית, לאור החשיבות של ניצול מיטבי של השטח ובכלל זה לצורך הקמת יחידות דיור ומבני ציבור", כך נמסר ממנהל התכנון.

נציג רשות מקרקעי ישראל בדיון, ציין כי הסכם הגג בין רמ"י לעיריית ירושלים, כולל התחייבות כי 50% מיחידות הדיור בשטח ישמשו כקרקע משלימה. "המועצה הארצית רשמה בפניה את דברי נציג רמ"י כי הגדלת היקף יחידות הדיור בשטח התכנית כקרקע משלימה, מעבר להסכם הגג, תיבחן בהמשך במסגרת תכניות להתחדשות עירונית, ככל שיידרש", אומרים במנהל.

מתחם רכס לבן
מתחם רכס לבן, הממוקם בדרום-מערב העיר, מהווה חלק מן המרקם העירוני של ירושלים והוא למעשה מהעתודות הקרקע האחרונות בעיר. שטח זה גובל בשכונת קריית-מנחם, כביש אורה משואה, שולי מושב אורה וגבול הפארק הלאומי עמק רפאים.

התוכנית, ששטחה הינו כ-840 דונם, מציעה הקמת שכונת מגורים חדשה ובה 5,000 יחידות דיור וכ-300 יחידות דיור מוגן. זאת, באמצעות תמהיל מגוון של יחידות דיור שייבנו במבנים של 5-12 קומות. בשל מאפייני הטופוגרפיה הייחודים של השטח, מתבססת התוכנית על טיפולוגית בנייה ייחודית המשתלבת במאפייני השטח.

ממנהל התכנון נמסר: "באזור התוכנית מספר מעיינות מרכזיים והיא סמוכה למעין "עין לבן" המשמש מוקד פנאי ותרבות מרכזי לתושבי ירושלים. בשביל להבטיח שמירה על המעיינות באזור, בוצעו במהלך תהליך התכנון סדרת קידוחים וניסויים בכדי לאתר את מקורות הנביעה של מעין עין לבן ולשמר אותו. חשוב להדגיש כי זוהי התכנית הראשונה אשר במסגרתה בוצע מיפוי של גג שכבת החוואר וכן נערכו מספר בדיקות בכדי לאתר את מקורות השפיעה של מעיינות האזור, ובפרט את אזורי ההזנה של מעין עין לבן. על בסיס ממצאים אלו, וכן על סמך ניטור מתמשך של המעיינות, נקבעו בתוכנית אזורי "אל-געת" המבטיחים שמירה על מקור המעיינות. מעבר לכך, התוכנית קובעת אמצעים רבים להגנת מעיינות האזור, בהם קביעת אזורי איגום והחדרה, מנגנון ניטור והוראות לשמירת השפיעה במעיינות.

"מאחר והתוכנית גובלת באזור צומת אורה, המהווה ציר תחבורה ציבורית מרכזי, מציעה התוכנית תוספת משמעותית של שטחי בינוי לצרכי תעסוקה, מסחר וצרכי ציבור. זאת, בכדי לאפשר פיתוח עירוני אינטנסיבי בצמוד לציר תחבורה ציבורית מרכזי. בכך, מבקשת התוכנית לייצר מוקד עירוני מרכזי הכולל מגוון של שימושי קרקע בכניסה הדרום-מערבית של ירושלים ותוך מתן דגש על פיתוח מוטה תחבורה ציבורית.

"בהיבט התחבורתי, התוכנית כוללת פיתוח של מערכת תחבורה ציבורית פנים-שכונתית, אשר תקשר את השכונה המוצעת אל יתר חלקי ירושלים. בין השאר, כוללת התוכנית הנחיות מפורטות המבטיחות פיתוח של רכבת קלה בד בבד עם הקמת מבני המגורים. כמו כן, מציעה התוכנית מערך מפורט של שבילים עבור הולכי רגל ורוכבי אופניים המיועדים לקשר את חלקי השכונה ולחבר אותה למרחב הסובב אותה. התוכנית כוללת התכנית התניות מפורטות לחידוש הכבישים באזור צומת אורה ולביצוע הפרדה מפלסית במקום, באופן שישפר מאוד את הנגישות של כל תושבי ירושלים לדרום העיר ובפרט לאזור בית החולים הדסה עין כרם".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות