banner
יגאל צודנר מנכל חברת נתיבי הקמה // צילום: אילן ספירא
יגאל צודנר מנכל חברת נתיבי הקמה // צילום: אילן ספירא

הקצאת משאבים לתחום הרישוי יכולה לקצר משמעותית את התקדמות הפרויקט

מאת: יגאל צ'ודנר, מנכ"ל ומייסד חברת נתיבי הקמה המומחית בניהול הליכי רישוי והליכים סטטוטוריים

תמונה: יגאל צודנר מנכל חברת נתיבי הקמה // צילום: אילן ספירא

תחום ההתחדשות העירונית כבר בסס מזמן את מעמדו כאחד מפתרונות המפתח למצוקת הדיור בישראל, שכן מחסור בקרקעות לבנייה, באזורי הביקוש ובכלל, מצריך את חידוש הקיים וניצול מירבי של השטחים.
עם זאת, תכניות ופרויקטים, גדולים ככל שיהיו, אינם אפקטיביים, ויישארו על הנייר במידה ואינם מגובים בעבודה נכונה ויעילה גם מצידן של וועדות התכנון, מחוזיות ומקומיות וגם מצדם של היזמים.

כמו בכל מודל כלכלי, לשם הצלחת מודל ההתחדשות העירונית, פינוי בינוי ותמ"א 38, כל הגורמים המעורבים בו צריכים להרוויח. תמ"א 38, כפי שהיא היום, לא שומרת על עיקרון זה , שכן היא מפרה את איזון האינטרסים בין הרשות, היזם והסביבה/ תושב והרווחיות של כל אחד.

כיום, הרשויות אינן ממהרות לקדם פרויקטים של תמ"א 38 כיוון שאינן מקבלות היטלי השבחה ותקציבים להרחבת ולהקמת תשתיות עירוניות לתושבים החדשים והקיימים. היזמים יכולים לפעול רק באזורי הביקוש, כאשר גם שם הרווח היזמי על פרויקט תמ"א 38 אינו גבוה, שלא לדבר על אזורי הפריפריה שם כדאיות כלכלית אינה קיימת כלל. גם הסביבה אינה מרוויחה, שכן לא מדובר בתב"ע אחידה, הבניינים החדשים לא תמיד מתאימים לצביון השכונה ובפועל אין מספיק תשתיות קהילתיות  לקליטת התושבים החדשים.

החלטות של ועדות מקומיות מתן אישורי הבנייה לפרויקטים מסוג תמ"א 38, משקפות בעינינו את המשבר שאליו נקלע המפעל החשוב הזה. להזכירנו, תמ"א הייתה בתחילת דרכה פתרון לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, אולם במשך השנים הממשלה השתמשה בה ככלי לפתרון בעיית הדיור, באמצעות מתן תמריץ כלכלי ליזמים. אלא שבדרך להגשמת החזון, הממשלה שכחה את הרשות המקומית שאמורה להוציא לפועל את ההיתרים ולהיות למעשה הזרוע המבצעת. הרשות המקומית, מצידה, לא מקבלת תמריצים מספקים ובכך, המפתח להצלחת כל פרויקט, שבו על כל הצדדים לצאת נשכרים, לא נשמר, בעיקר בשל חוסר מענה ממשלתי לנושא התשתיות העירוניות.

פרויקט 70 המשפיעים בהתחדשות עירונית.

מלבד יצירת האיזון בין כל בעלי האינטרס בפרויקט של התחדשות עירונית, יש לקחת בחשבון גורם נוסף שבטיפול לא מקצועי עלול לעכב ואף להפיל אותו לגמרי – הרישוי. זה נכון בעיקר עבור פרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית, שהינם מורכבים יותר מפרויקטים יזמייםרגילים .בפרויקטים אלו  יש צורך להתמודד הן עם הישן והן עם החדש, ועל מנת לעשות זאת בצורה נכונה, ויעילה חשוב להיעזר באנשי המקצוע הנכונים, המתמצאים בכל התקנות והניואנסים.

יש להבין שלצורך קידום הרישוי והפחתת חוסר הודאות בפרויקט נדרש להשקיע משאבים ולמנות צוות מקצועי ומנוסה שלוקח על עצמו אחריות מלאה על טיפול מול הועדות הגורמים המאשרים ובעלי העניין.
בייחוד, על רקע רפורמת הרישוי הזמין, שיצאה לדרך בסוף שנת 2016 ובין היתר הגדירה לוחות זמנים ברורים לוועדות המקומיות במטרה לייעל ולקצר את הזמן שלוקח להשלים את הליכי הרישוי.

בטווח הארוך, הרפורמה ברישוי אמורה להשפיע בכך שתקצר תהליכים שהיום ארוכים, גם בשל העובדה שהיא מציבה מגבלת זמן לרשות להגיב וגם בשל כך שהתהליך, שהפך לממוחשב ומקצועי יותר, יפלוט גורמים לא מקצועיים מהשוק. עם זאת, חשוב להבין כי המערכת המקוונת לא מנהלת את תהליך הרישוי אלא מנגישה ומאפשרת מסירה וקבלה של אינפורמציה.  אם התהליך אינו מנוהל בצורה נכונה ומקצועית המערכת לא תסייע. על כן, לא רק שהמערכת החדשה אינה מייתרת את הצורך באנשי מקצוע שיובילו ינהלו ויתוו את הליכי הרישוי, ההיפך הוא הנכון, משום שמערכת רישוי זמין לא מנהלת את ההליכים ובמקרים רבים מייצרת הליכים טוריים ולא מאפשרת פעולה במקביל, הצורך באנשי מקצוע שינהלו את התהליך בצורה מקצועית נכונה ויעילה גדול מאי פעם.

יגאל צ'ודנר, מנכ"ל ומייסד חברת נתיבי הקמה, חבר נשיאות בעיר הנדלן התחדשות עירונית 2018 >>> לצפיה הקלק כאן

ועידת התחדשות עירונית 2018
ועידת התחדשות עירונית 2018

 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות