banner
התחדשות עירונית // צילום: shutterstock
התחדשות עירונית // צילום: shutterstock

17% מהתחלות הבניה בשנת 2017 כתוצאה מהתחדשות עירונית

מיקי גינסברג מנהל מגדילים – המרכז הישראלי להתחדשות אורבנית: "עדיין מדובר בנתח נמוך ביחס לפוטנציאל"

ניתוח של התחלות הבנייה ( נתוני למ"ס ) שבוצע על ידי מגדילים – המרכז הישראלי להתחדשות אורבנית מראה כי בשנת 2017 ( עד סוף רבעון שלישי ) היוו התחלות הבנייה כתוצאה מפינוי בינוי ותמ"א 38 , 17% מכלל התחלות הבנייה בארץ. מדובר בגידול משמעותי של נתח ההתחדשות העירונית מכלל התחלות הבנייה שכן בשנת 2016 התחלות הבניה כתוצאה מהתחדשות עירונית היוו 13% מכלל התחלות הבנייה, בשנת 2015 12% ובשנת 2014 11%.

כאשר בוחנים את התחלות הבנייה בהתאם לסוג הפרויקטים ניתן לראות כי תמ"א 1 היווה השנה 5% מהתחלות הבנייה, וסה"כ החלה בנייתן של 1834 דירות במסגרת התוכנית ( עד סוף רבעון שלישי ) זאת בהשוואה ל – 1659 דירות בכל השנה שעברה. פרויקטים של תמ"א 38- 2 ( הריסה ובנייה מחדש )  היוו  7% מהתחלות הבניה וסה"כ החלה בנייתן של 2511 דירות ופרויקטים של פינוי בינוי היוו 5% מהתחלות הבנייה וסה"כ החלה בנייתן של 1734 דירות ( עד סוף רבעון שלישי )

מיקי גינסברג מנהל המרכז מציין כי מהנתונים ניתן לראות כי למרות הירידה הכללית בהתחלות הבנייה בשנת 2017, נתח השוק של התחדשות עירונית גדל. עם זאת, עדיין מדובר בנתח נמוך ביחס לפוטנציאל, שכן פרויקטים רבים של התחדשות עירונית מעוכבים בגלל החסמים הרבים שיש היום בשוק. למרות שהשלטון המרכזי תומך היום בהתחדשות עירונית, אנו עדים לראשי ערים רבים שמעכבים את ביצוע התוכניות מחשש שקידומן ללא תשתיות מתאימות יגדיל את הצפיפות בערים ולא ייתן מענה הולם לגידול באוכלוסייה בכל הקשור למבני ציבור, מבני חינוך, מקומות חניה וכדו..

גם תושבי הערים ובעלי הדירות עצמם מהווים במקרים רבים גורם מעכב בקידום הפרויקטים, בין אם זה שכנים שמתנגדים להגדלת הצפיפות בשכונה ובין אם זה הדיירים עצמם שמנסים להגדיל את הזכויות שלהם במסגרת הפרויקט

אודי בלום, מנכ"ל חברת מטרופוליס, המתמחה בייזום פרויקטים בהתחדשות עירונית ומקדמת מעל ל-2,500 יח"ד בתחום במרכז הארץ, מסביר כי "נתח התחלות הבנייה בשנת 2017 מראה על הפוטנציאל האדיר הגלום בהתחדשות עירונית, אולם אני מעריך שכבר בשנה הבאה הוא צפוי לרדת ככל שהתחלות הבנייה במחיר למשתכן תהיינה משמעותיות יותר. הבירוקרטיה הסובבת את ההתחדשות העירונית כיום היא בלתי אפשרית. ההתנהלות של חלק מהרשויות המקומיות מקוממת ומעמיסה על היזמים משימות ודרישות כדי למנוע בנייה והתחדשות במסגרת מאבק שהן מנהלות מול השלטון המרכזי. חבל שבתהליך הזה היזמים והתושבים משמשים כבני ערובה. הממשלה חייבת לעמוד מאחורי ההכרזות שלה כי חלק מפתרון משבר הדיור צריך לכלול את ההתחדשות העירונית. המדינה והרשויות המקומיות צריכות להבין שפרויקטים להתחדשות עירונית הם פתרון להגדלת ההיצע במרכזי הערים ותהייה לכך גם השפעה על מחירי הדירות".

אבי נאור, מנכ"ל ראדקו 38 מקבוצת רפאלי מסביר כי "עיכוב פרויקטים של התחדשות עירונית על ידי רשויות מקומיות אנחנו מכירים, אולם התופעה רווחת גם בקרב בעלי דירות. אנחנו עדים ללא מעט מקרים בהם דיירים תקעו פרויקטים בגלל ויכוחים על תמורות גם בשלבים מאוחרים מאוד של הפרויקט. בר"ג, למשל, ויכוח בין דיירים גרם לאחרונה לעצירה של כמעט כל הפרויקטים בעיר והכל בגלל ויכוח בין דיירים על 12 מ"ר על הגג. הרשות להתחדשות עירונית חייבת לתת את הדעת בנושא ולבחון כיצד ניתן להגדיל את הסנקציות נגד בעלי דירות שתוקעים פרויקטים ומונעים התחדשות עירונית לבניינים שלמים".

 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות