מהנדס עיריית בת ים: "לא בכל מחיר נאפשר התחדשות, לא אם היא תפגע באיכות החיים"
הכינוס המקצועי לבת ים, בהשתתפות בכירים בנדל"ן: מהנדס העיר, ישי ולנסי, הציג את מדיניות ההתחדשות והאיזונים הנדרשים
הכינוס המקצועי לבת ים, בהשתתפות בכירים בנדל"ן: מהנדס העיר, ישי ולנסי, הציג את מדיניות ההתחדשות והאיזונים הנדרשים
במהלך השבועות הקרובים צפויה תכנית ההתחדשות העירונית הכוללת של בת ים לעלות לוועדה המחוזית תל אביב, לאחר שקיבלה את המלצת הוועדה המקומית. אם התכנית תתממש בהתאם לציפיות בעירייה, היא צפויה להביא את היקף הבינוי בעיר ל-110,000 יח"ד.
"לאורך השנים יוזמות ההתחדשות בעיר קודמו מתוך רצון לשפר את איכות חיי התושבים אבל לא ניתנה ראייה כוללת של המיזמים, והמחיר הוא אובדן שליטה על המרחב בכל הנוגע לתשתיות תחבורה, מוסדות ציבור, ותשתיות הנדסיות. התכנית יודעת לספק מענה לצרכי העיר, התחדשות ותוספת יח"ד, לצד תשתיות וצרכי ציבור", כך אמר מהנדס העיר בת ים, ישי ולנסי, בשולחן עגול מקצועי יוזמת "מגדילים" שהתקיים אמש, בהשתתפות בכירים בתחום ההתחדשות.
העיר בת ים היא אחת הערים הצפופות בארץ, ואין לה עתודות קרקע. כל זה, אומר ולנסי, הופך את רוב העיר לבעלת פוטנציאל להתחדשות: "נושא ההתחדשות בבת ים קודם בצורה אינטנסיבית לאורך השנים, לאור העובדה שבכל שטחה יש בניינים טעוני חיזוק, אין בה עתודות קרקע ואין מקום לשכונות חדשות. יוזמות התחדשות קודמו בכל מחיר, ויש לזה מחיר של אובדן השליטה על העיר בכל הנוגע לתשתיות. הוסיפו כמויות אדירות של יחידות דיור, בלי לחשוב על תוספת תשתיות איכות חיים".
התכנית קובעת שלושה מסלולים להתחדשות: בנייני, מקבצי (הכולל מספר בניינים) ומתחמי. לכל מסלול, התכנית מגדירה זכויות בנייה וכן קובעת את ההקצאות לצרכי ציבור. לצד הרצון לקדם התחדשות שתייצר הקצאות לצרכי ציבור, התכנית כוללת הנחיות ברמה עיצובית, במטרה לאפיין את העיר ברמה הפיסית. "התכנית מסמנת מוקדים שיזכו להעצמה נוספת, כאלה שאנחנו מייחסים להם חשיבות, למשל בתעסוקה", מוסיף ולנסי, שמסביר כי אזורים באוריינטציה לחוף הים, יוגדרו כאזור תיירותי, שיארח מבקרים; אזורי התעסוקה שמוגדרים אזורים על עירוניים, ובהם יהיו עירוב שימושים: "לא יהיו אזורים ללא מגורים או ללא תעסוקה, אבל בים נעודד מלונאות, ובאזור העסקים נרצה לראות מלונאות במינונים מסוימים", הוא מסביר.
נכון לעכשיו, יש בבת ים 54,000 יח"ד. תמ"א 38 ותב"עות מאושרות להתחדשות מתחמית מוסיפות עוד 30,000 יח"ד. תכנית ההתחדשות העירונית שמקודמת כיום מאפשרת 13,000 יח"ד במסלול בנייני, 14,600 יח"ד בהתחדשות מתחמים ו-29,300 יח"ד בהתחדשות מתחמית. במימוש מלא, הפוטנציאל של התכנית הוא 140,000 יח"ד בסך הכל (קיימות לצד התחדשות), אך בעירייה מעריכים כי עד 2050 העיר תגיע ל-110,000 יח"ד.
זכויות הבנייה בהתחדשות בניינית נקבעת על פי נוסחה נפחית שמחשבת את שטח המגרש, גובה הבניין ומשתנים נוספים. בהתחדשות מתחמית ומקבצית זכויות הבנייה מחושבות על בסיס מדד רח"ק (רצפה חלקי קרקע) המגדיר את היחס שבין שטח המגרש לשטח הבנייה המותרת. מסלול התחדשות מקבצית ומתחמית מחייבים הקצאות לצרכי ציבור. "לא בכל מחיר נאפשר התחדשות, אם היא תגרום לאיכות חיים לא טובה", אומר ולנסי.
לצד ולנסי, השתתפה בכנס גם רותם נסים, מנהלת אגף פיתוח עסקי ותכנון אסטרטגי, שהסבירה על התחדשות אזור התעסוקה בעיר, שאמור להפוך למרכז העיר החדש. מיקומה של העיר הופך אותה לנגישה – בלב גוש דן, גובלת בתל אביב, ונהנית מגישות תחבורתית בזכות תחנות רכבת ישראל, תחנות רק"ל ותחנות מטרו מתוכננות, וכן קרבה לנתיבי איילון.
התשתיות האלה, אומרת נסים, משרתות את אזור התעסוקה, שצפוי למרכז העיר החדש, שכולל תעסוקה, תיירות ו-9,000 יח"ד, לצד בניין העירייה החדש ומבנה בית משפט. "רובע העסקים נמצא בלב העיר, בלב המרקם האורבני. תכנית מרכז העיר החדש זה פרויקט אסטרטגי", היא אומרת. "זה יהיה רובע שמחובר לתשתיות תחבורה".
הצפיפות של העיר, היא אומרת מאפשרת קומפקטיות ונגישות גבוהה: "כל נקודה בעיר נמצאת במרחק של 15 דקות מכל מקום אחר", היא אומרת. "זה מאפשר שילוב שימושים, ואין הרבה ערים כאלה".
נסים מסבירה עוד כי בת ים נהנית מתנופת פיתוח ויזום, עם אוכלוסיה חדשה שמגדילה את כל הקנייה, אך כח הקנייה הזה יוצא מהעיר, הן בתעסוקה והן בבילוי. יש הרבה פוטנציאל בתוך העיר, והתחדשות רובע העסקים אמורה לסייע בך.
לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן