banner
ח"כ יעקב אשר // צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ח"כ יעקב אשר // צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ללא תוכניות וללא היתרים – כך מתכננת המדינה לבנות מחדש את יישובי העוטף

התיקון לחוק אושרה בוועדת הפנים, ח"כ אשר: "מקווה שמנהלת תקומה תשתמש בהסדר בתבונה, באופן שיחזק את הנגב בטווח הארוך"

ועדת הפנים והגנת הסביבה אישרה השבוע לקריאה שניה ושלישית את התיקון להצעת חוק התכנון והבנייה, הקובעת הסדר חריג בעולם התכנון והבנייה שנועד לתת מענה לתושבי העוטף שפונו מבתיהם בעקבות טבח ה-7 באוקטובר.  יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר, אמר כי: "הצעת החוק דורסת למעשה את חוק התכנון והבניה, ומאפשרת  למנהלת תקומה להאיץ את בנייתם של מתחמי דיור למפוני העוטף. הצעת החוק תובא לאישור מליאת הכנסת. 

הרחבת סמכויות שר הפנים:  אישורי מגורים ללא היתר
הצעת החוק קובעת כי שר הפנים יהיה רשאי להוציא צו שיאפשר להקים מתחם מגורים זמני לאותם תושבים ללא צורך בקבלת היתר בנייה לכך. במקרים שהקמת המתחם תיעשה בשטח שאין לגביו תוכנית המאפשרת את הקמת המתחם, רשאי שר הפנים לאשר את הקמת המתחם גם בפטור מתוכנית. הפטור יחול גם על עבודות שאינן זמניות שנדרשות לצורך אותו מתחם, ובלבד שבמקביל תקודם תוכנית שתסדיר את המתחם. ההסדר נועד לאפשר לבצע את העבודות בצורה מהירה ככל שניתן על מנת לתת פתרון מהיר למגורים לתושבי אותם יישובים וכן פתרון ראוי מבחינת איכות המגורים. עוד נקבע כי שר הפנים יהיה רשאי להוציא את צווי הפטור רק בנוגע לתושבי עוטף עזה שפונו מבתיהם מכוח החלטת ממשלה. ככל שיידרש להחיל את הסעיף גם לגבי יישובים נוספים, יוכל השר לעשות כן באישור ועדת הפנים. 

תנאים להפעלת סמכותו של שר הפנים להוצאת צווי הפטור
נקבע שמתחם שיוקם לפי הצו יוכל לשמש רק למגורים או לשימושים נלווים למגורים כגון מוסדות קהילתיים  – מוסדות חינוך, תשתיות נדרשות וכד' ; עוד נקבע כי העבודות במתחם יבוצעו בידי המדינה או בידי רשות מקומית. לעניין הוצאת צו הפוטר מתכנית  – נקבע כי נדרש הליך נוסף של קבלת חוות דעת של מתכנן המחוז לעניין האפשרות להסדרה עתידית בתכנית כתנאי להוצאת הצו. בנוסף, נקבע כי מיקומו של המתחם יהיה בתחום יישוב או בצמוד לו כדי שישמר רצף של בינוי,  וכן  כי לא תתאפשר הקמת מתחם מגורים בשטח שנמצא בסביבה חופית, בשמורות טבע או בגנים לאומיים.

עוד נקבע כי הצו המאפשר את בניית המתחם יפקע אם לא תקודם בסופו של דבר תכנית המסדירה את המתחם, בלוחות הזמנים הקבועים בחוק, ולכל היותר בתוך חמש שנים מיום הוצאת הצו.  עם פקיעת הצו, יידרש מבצע העבודות להשיב את המצב לקדמותו.

אילו תיקונים בוצעו בהצעת החוק?

  1. הגבלת שטח הצו המקסימלי כך שיוכל לחול על שטח של עד 500 דונם ותאפשר תוספת של עד 500 יחידות דיור לכל היותר.
  2. נוספו הוראות לפיהן לא ניתן להקים יישוב חדש מכוח הצו, אלא רק להרחיב יישובים קיימים.
  3. נקבעו היבטים שעל מתכנן המחוז לשקול במתן חוות דעתו לצו כמו השפעות סביבתיות, תחבורתיות, חברתיות ועוד.
  4. נוספו הגדרות לשטחים רגישים נוספים בהם לא יוכל לחול הצו – כגון שטחי יער בהם ניתן יהיה לבנות רק בגודל שטח מסוים כפי שקבענו בחוק.
  5. ניתנה אפשרות לראש הרשות המקומית שהצו המוצע נמצא בתחומה להציג את עמדתו בכתב בפני שר הפנים בטרם הוצאת הצו.
  6. נקבע כי מספר הצווים שניתן יהיה להוציא מכוח החוק הקובעים פטור מתוכנית יעמוד על 12 צווים. במספר זה לא יכללו צווים החלים על מתחמים שייבנו בצמוד ליישובים המפונים. ככל שיידרשו צווים נוספים, ניתן יהיה לאשר זאת באישור ועדת הפנים והגנת הסביבה.

איך תפעל המדינה לזירוז ההליכים?
הוועדה קבעה כי במקומות שבהם אין תוכנית מאושרת, אך קיימת תוכנית בשלבי תכנון מתקדמים שדומה בעיקרה להסדרה שבצו, תהיה אפשרות לקדם את הצו מבלי שיהיה צורך בחוות דעת של מתכנן המחוז ובכך ניתן יהיה לזרז את התהליך. עוד נקבעו לוחות זמנים לתחילת הביצוע של המתחם. 

3 מ"ר נוספים לממ"ד (מרחב מוגן דירתי) ליישובים סמוכי גדר
בנוסף, מליאת הכנסת אישרה בשבוע שעבר תיקון לחוק המאפשר למי שמתגורר סמוך לגבול לבנון ועזה לבנות במרחב המוגן 3 מ"ר נוספים שישמשו לשירותים ולמקלחת, וייהנו מההקלות שניתנו למרחבים מוגנים בחוק התכנון והבנייה. התיקון הנוכחי מכליל גם את היישובים הסמוכים לגבול עם סוריה, כך שגם הם יוכלו לזכות לאותן הקלות ביחס לתוספת השטח כאמור למרחבים המוגנים.

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות