banner
אילוסטרציה // depositphotos
אילוסטרציה // depositphotos

ענפים תומכי בנייה מזהירים: מחסור בידיים עובדות יביא לעיכוב במסירת דירות

מדיניות הגדלת המכסות להעסקת עובדים פלסטינים בתעשייה לא עודכנה מאז ראשית 2017. יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, מתריע בפני "קטסטרופה", ואומר: "יש מי שרוצה לטמון ראשו בחול"

אריאל נוי 07.10.2021

בהתאחדות המלאכה והתעשייה, המייצגת את העסקים היצרניים הקטנים שתומכים בענף הבנייה, ביניהם, ייצור מטבחים, חלונות לבניין, מוצרי אלומיניום, מתכת לבניין ועוד, פנו השבוע לשר השיכון, שר האוצר, שר הביטחון והשר לשיתוף פעולה אזורי בבקשה להגדיל את מכסת העובדים הפלסטינים לענפים תומכי בנייה וציינו כי המחסור יוביל לעיכוב במסירת דירות. 

נציין כי בשבועות האחרונים אישרה הממשלה להגדיל את מכסת העובדים לענף הבנייה בכ-30,000 עובדים, מתוכם 15,500 עובדים פלסטינים, במטרה להגדיל את היצע יחידות הדיור, אך לא הייתה כל התייחסות לענפים תומכי בנייה, שבלעדיהם לא מסתיימת הבנייה.  

יוסי אלקובי // התאחדות המלאכה והתעשייה
יוסי אלקובי // התאחדות המלאכה והתעשייה

יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה: "אנחנו שמחים מאוד בשביל עמיתנו הקבלנים על תוספת כוח האדם החשובה, אך גם הם יודעים שאי אפשר למסור דירה בלי חלונות ואי אפשר למסור דירה בלי דלתות ומטבח. ההתמקדות של המדינה במקצועות "רטובים" בענף הבנייה מתעלמת מהעובדה שמדובר בשרשרת אספקה שמתחילה בבנייה רטובה אך מסתיימת בעבודות גמר שמתבצעות בתעשייה הזעירה, הצמאה לידיים עובדות. משמעות המשך המחסור בענפים שלנו היא עיכוב במסירת דירות". 

לדברי ההתאחדות, בתעשייה הקטנה כ- 4,500 עובדים הניתנים להשמה לתחילת עבודה באופן מידי.  2565 מהם מפעילי מכונות, מסגרים, נגרים, חרטים, כרסמים, רתכים, מבלטנים וכדו', העובדים בענפים תומכי בנייה, ומספקים את מוצרי הגמר למסירת דירות.

"בתקופה האחרונה אנו נתקלים בעשרות פניות של בעלי מפעלים המאוגדים בהתאחדות המלאכה והתעשייה, אשר איתרו עובדים פלסטינים המתאימים לתחילת עבודה  בתעשייה הזעירה, אולם בקשתם להיתרי תעסוקה של  עובדים אלה נדחית, לאור העובדה שמכסת העובדים הפלסטינים בתעשייה כבר מלאה", אומרים בהתאחדות.

בהתאחדות גם מציינים כי מדיניות הגדלת המכסות להעסקת עובדים פלסטינים בתעשייה לא עודכנה מאז ראשית 2017. המכסה השנתית בגין העסקת עובדים פלסטינים בענף התעשייה עמדה עד כה על כ- 5,350 עובדים (ו- 2,800 עובדים באזור תעשיה ״עטרות״), מתוכם רק 1000 לעובדים במפעלי התעשייה הקטנה המעסיקים עד 20 עובדים. מבדיקת המחלקה הכלכלית של ההתאחדות הקצאה זו נוצלה עד תום. ולמרות זאת, בממשלה מסרבים להגדיל את המכסה בטענה כי יש לאייש את המשרות בעובדים ישראליים.

"לצערנו", אומר אלקובי, "יש מי שרוצה לטמון ראשו בחול. יש ציפייה שסיום החל"ת יעודד עובדים להגיע לענפים הללו. זו תקוות שווא. ישראליים לא רוצים לבוא לענפים תומכי בנייה כפי שהם לא רוצים לעבוד בענפי הבנייה. כבר היום מתקשים בענף לעמוד בעומס וזה צפוי להתגבר. במקום להמתין לקטסטרופה, אפשר לטפל בזה היום, אם רק יספקו 10% מתוספת העובדים שניתנה לענף הבנייה לענפים תומכי הבנייה".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות