אילוסטרציה // depositphotos
אילוסטרציה // depositphotos

מהנדס עיריית ת"א: "אין לאפשר המשך עבודות למסילה רביעית באיילון לפני טיפול בניקוז לים"

כך כתב מהנדס העירייה, אודי כרמלי, למנהלת מינהל התכנון במשרד הפנים. עמדתו של כרמלי במכתב היא עמדת העירייה כבר תקופה ארוכה. פנייתו של כרמלי בוצעה לנוכח הכוונה לקבל אישור הוועדה לתשתיות לאומיות להצבת עמודים בתוך תעלת האיילון – מהלך שהעירייה מתנגדת לו מבלי שקיים פתרון לסוגיית הניקוז

אורי חודי 07.09.2020

מהנדס עיריית תל אביב-יפו, אודי כרמלי, פנה במכתב למנהלת מינהל התכנון במשרד הפנים במסגרתו הוא דורש שלא לאפשר המשך עבודות על המסילה הרביעית באיילון, זאת עד קידום ויישום של פתרון ניקוז, כפי שקובעת התוכנית לתשתיות לאומיות הרלוונטית (תת"ל 33).  

במכתב טוען כרמלי כי נודע לו שיש כוונה לפנות לוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) כדי שזו תאשר הצבת עמודים בתוך תעלת נחל האיילון "אשר צפויים לפגוע בכושר ההולכה של התעלה ולהצר אותה בפועל, וזאת על אף שטרם הושלם פתרון הניקוז בפארק אריאל שרון", כך במכתב. נזכיר כי מנהלת מינהל התכנון, דלית זילבר, אחראית גם על הות"ל וכרמלי מבקש לסכל את הדיון האמור. "אני שב וחוזר על עמדתנו", כותב כרמלי לזילבר, "בנוגע לחובת הקמת מובל הניקוז כתנאי משלים להקמת המסילה הרביעית באיילון". 

בעיריית תל אביב-יפו טוענים כי: "בשנים האחרונות מקודמת תוכנית הנחת מסילה רביעית באיילון, כאשר אחד השלבים הראשונים ותנאי להקמת המסילה על רצועת הנחל הקיימת הוא הסדרת נושא ניקוז נחל איילון. זאת מאחר והנחת מסילת הרכבת הרביעית צפויה להצר את נחל איילון בכ-60%, דבר שיגביר בצורה דרמטית את הסיכון להצפת נתיבי איילון, השכונות הדרומיות של תל אביב-יפו והשכונות הצפוניות של חולון. כבר עתה, עוד בטרם הנחת מסילת הרכבת, הוצרה תעלתו של נחל איילון באופן ניכר בהשוואה לעבר והיא הפכה מערוץ מפותל ברוחב של 120 מטר לתעלת בטון ישרה ברוחב של כ-20 מטר בלבד. 

"זאת ועוד, עקב הבניה המסיבית בגוש דן, כמות מי הנגר גדלה בצורה דרמטית. משמעות הדבר היא כי עוד בטרם תחילת העבודות, נשקפת סכנת הצפה ממשית, ולראיה נתיבי איילון אשר נסגרו 4 פעמים מאז 1991 עקב שיטפונות".

 עוד מציינים בעירייה כי הפתרון המוצע לבעיית הניקוז נכון להיום, ומקודם בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל), הינו הקמת מפעל ניקוז הכולל בניית סכר בגובה של 10 מטרים וברוחב של 100 מטרים, גשרים, תעלות ושני מאגרי מים לתפיסת שיטפונות. "לעמדת עיריית תל אביב-יפו, תכנית זו למפעל ניקוז, אשר חלקיו המסיביים ממוקמים בשטח העיר, לא תספק מענה לסכנת השיטפונות, מהווה פגיעה בסביבה העירונית ואינה פתרון ניקוז נכון לדעת כל הגורמים המקצועיים".

 לסיכום נמסר מהעירייה כי: "עיריית תל אביב-יפו, מהנדס העיר וראש העירייה עומדים על כך כי תנאי מקדים והכרחי לתחילת עבודות הנחת המסילה הרביעית הוא הקמת המובל, אשר יספק מענה לספיקת כמויות המים האדירות המגיעות בעת אירועי גשם מכל אגן הניקוז של האיילון. העדפת הטווח הקצר על הארוך משמעותו סיכון הציבור, ולכולם ברור מהו הפתרון הנכון". 

ממינהל התכנון לא נמסרה תגובה למכתב.

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות