banner
עו"ד ענת בירן ועו"ד כרמית יוליס בכנס מגדילים // צילום: דרור סיתהכל
עו"ד ענת בירן ועו"ד כרמית יוליס בכנס מגדילים // צילום: דרור סיתהכל

עו"ד כרמית יוליס: "יש סכנה שקולם של בעלי קרקעות לא ישמע וזה עלול להגיע לאנדרלמוסיה תכנונית"

הדברים נאמרו בדיון בהנחיית עו"ד ענת בירן, בסוגיית הורדת סף החתימות הנדרש. יוליס: "מצאנו שהכנסת יותר רדיקלית מהאוצר והיא רוצה לאפשר הגשת תוכנית ברוב מינימלי"

במפגש "אחת על אחת" בין עו"ד ענת בירן ועו"ד כרמית יוליס, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, שנערך במסגרת כנס הנדל"ן השנתי של מגדילים בשבוע שעבר, עלו מספר סוגיות הקשורות לענף התכנון והבנייה ולשינויים והרפורמות הצפויות במסגרת חוק ההסדרים.

בתחילת דבריה עו"ד כרמית יוליס, התייחסה להחלטה שלה בנושא נחל האסי שהתפרסמה בשבוע שעבר וציינה כי: "נחל האסי מהווה משנת 2012 מוקד לסכסוך עמוק וכואב שהפך לציבורי, פוליטי, וחברתי, לפני שנה ושלושה חודשים הוצאנו קול קורא וקיבלנו מעל אלף הערות מהציבור לגבי הסיטואציה. בסופו של יום קבענו שמבחינה משפטית הנחל וגדותיו זה משאב ציבורי". עו"ד ענת בירן ציינה כי: "למרות שהמקרה של נחל האסי הוא ייחודי, הרי שאי אפשר להגיד שהוא מקרה נקודתי כיום כל מי שמקדם תוכניות פינוי בינוי יודע שבחלק מהתוכניות צריך להוסיף שפ"פים ( שטח פרטי פתוח ), להרבה פרויקטים אין חצרות פרטיות בהמון בנייני מגורים יש שצ"פים לצד או בתוך המבנה, ולמעשה זה מאפשר לציבור הרחב להשתמש בשטחים שיכולים להיות מרחק של סנטימטר מהבית הפרטי זה כבר קיים היום בהרבה תוכניות ואני מניחה שעוד נדרש לזה בכל הקשור לכללי ההתנהגות של הציבור בשטחים האלו". 

בנושא המטלות הציבוריות המוטלות על יזמים, ציינה ענת בירן: "בחוק ההסדרים היה סעיף שאסר על הרשויות המקומיות להתנות תוכניות בהסכמי מטלות, והסעיף ירד והשאלה מה העמדה שלכם?"

עו"ד כרמית יוליס בכנס מגדילים // צילום: דרור סיתהכל
עו"ד כרמית יוליס בכנס מגדילים // צילום: דרור סיתהכל

כרמית יוליס השיבה כי תמיד יש קיצוצים בהצעות שעולות במסגרת חוק ההסדרים, כי בסוף יש קיבולת ולא ניתן להחיל את הכל. בנושא המטלות הציבוריות, היא ציינה כי אנחנו כוננו את "הלכת דירות יוקרה" שהיא עדיין ההלכה המנחה שאומרת שבהעדר חקיקה לא ניתן להטיל מטלות, היה  רצון לתקן שוב את פקודת העיריות ולהגיד את זה ברחל בתך הקטנה אבל כאמור בגלל מגבלות נוסח זה לא נכנס. מאז גם אנחנו התפתחנו ושאלת החוקיות עלתה גם בתקן 21 ובאיזה שהוא מקום ככל שהמטלה הציבורית תומכת בתוכנית והיא חלק מהקו הכחול אז שם הסיטואציה מורכבת, המצבים הבוטים זה לבקש מהיזם כל מיני "מתנות" שאינן קשורות בתוכנית. שמאים היום יודעים לתכלל את הדרישות לשיקול שמאי ולפעמים גם דרישה להקים גן ילדים שלא בתוכנית בגלל שהיא מאפשרת את תוספת יחידות הדיור גם בעיניים משפטיות זה יכול להיות סוג של לגיטימי". 

נושא נוסף שהעלתה עו"ד ענת בירן הוא דרישה של רשויות או ועדות תכנון מיזמים שמגישים תוכנית אחרי שעברו את סף חתימות הדיירים, להרחיב את התוכנית באמצעות הוספת דרך או הכנסת בניינים ומגרשים סמוכים כדי ליצור תכנון מתחמי, אבל אז ליזם אין את סף החתימות הנדרש. כרמית יוליס ציינה כי זה אכן אחד הדברים שנידונים היום בכנסת, הפחתת הרוב הדרוש להגשת תוכנית. "בעניין זה אנו מוכנים להגמיש את הכלל אם האמירה היא אכן תכנונית. עם זאת מצאנו שהכנסת יותר רדיקלית מהאוצר והיא רוצה לאפשר הגשת תוכנית ברוב מינימלי וכאן יש סכנה שקולם של בעלי קרקעות לא ישמע וזה עלול להגיע לאנדרלמוסיה תכנונית, ערב רב של הצעות תכנון שכל יזם מגיש על מגרשים שכנים ובעלי קרקע שלא ידעו מכלום, לא ביקשו הסכמה שלהם ולא ברור איזה תוכנית קובעת".

בנושא קידום מהיר יותר של תוכניות, יוליס ציינה כי: "במסגרת חוק ההסדרים יש הצעה לצמצם את זכות הערר ביחס לתוכניות בועדות עצמאיות, כך שהערר יהיה ברשות ולא בזכות, אנחנו חושבים שזה יביא לצמצום בעררים ובזמנים לאישור תוכניות. לצד זה, אנחנו עומלים כבר מספר חודשים על חוות דעת מכוננת לגבי הזכות לערור, מצד אחד רוצים לשמור על הזכות של הציבור להשפיע על המרחב הציבורי , אבל מצד שני יש התנגדויות לא קשורות שמהוות מקל בגלגלים".

בשורה נוספת של יוליס לקהל בכנס הייתה שהם מקימים צוות חדש שרוצה לבדוק שינויים משמעותיים בחוק התכנון והבנייה, "אמנם  כבר ניסינו לעשות זאת בעבר וזה לא צלח את המשוכה הפוליטית, לכן היום אנחנו חושבים ללכת בצורה צנועה יותר ולטפל בעקבי האכילס של החוק ולטפל במה שמונע מהתכנון להתקדם ובפרקי הזמן הארוכים לאישור תוכניות", היא אמרה. 

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות