banner
אילוסטרציה // depositphotos
אילוסטרציה // depositphotos

גירעון המדינה לחודש אפריל: 14.9 מיליארד שקל

בחודש אפריל נמדד גירעון בסך של 14.9 מיליארד שקל, לעומת חודש אפריל אשתקד בו נמדד גירעון תקציבי בסך של 4.9 מיליארד שקל. הגירעון המצטבר עומד על 28.3 מיליארד שקל

אילוסטרציה // depositphotos

משרד האוצר מפרסם אומדן ראשוני של הגירעון ומימונו ושל ביצוע התקציב בתקופה ינואר – אפריל 2020, בצל משבר הקורונה, והוא מגיע ל- 14.9 מיליארד שקל. "יצוין כי לנוכח המשבר החמור שנוצר עקב התפשטות נגיף הקורונה, נדרשת הממשלה להוציא סכומים ניכרים הן לטובת מניעת התפשטות נגיף הקורונה וטיפול מיידי בחולים שנדבקו בו, והן לצורך סיוע משמעותי למשק כדי לאפשר לו לצלוח את המשבר האמור", נמסר ממשרד האוצר עם פרסום הגרעון. כזכור, ב-7 לאפריל אושר תיקון לחוק יסוד: משק המדינה (תיקון מס' 10 והוראת שעה לשנת 2020), במסגרתו נקבע כי הממשלה תהיה רשאית להגדיל את ההוצאה מעבר למגבלת התקציב ההמשכי. 

כאמור, בפעילותה התקציבית של הממשלה בחודש אפריל נמדד גירעון בסך של 14.9 מיליארד שקל, לעומת חודש אפריל אשתקד בו נמדד גירעון תקציבי בסך של 4.9 מיליארד שקל. "החל מחודש מרץ החלו להתבטא ההשפעות של משבר הקורונה על המשק הישראלי ועל הפעילות התקציבית. משבר הקורונה משפיע הן בצד ההוצאות והן בצד ההכנסות המתבטא בעליה בהוצאות הממשלה ומנגד בירידה חדה בהכנסות ממסים, חלקה יזומה כמו דחיית תשלומי מע"מ, האצת החזרי מס, ובכך שהביטוח הלאומי אינו מפקיד עודף הכנסות על הוצאות שנוצר מפעילותו עד לסוף חודש אפריל, על מנת לשמור יתרות לחודשים הבאים בהם צפוי המוסד לסיים בגירעון תזרימי", מנמקים באוצר את גובה הגירעון. 

בחודשים ינואר – אפריל נמדד גירעון מצטבר  בסך 28.3 מיליארד שקל לעומת גירעון בסך 14.2 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים (מאי 2019 – אפריל 2020) עומד על 4.8% מהתמ"ג. בפעילות למימון נמדד בחודש אפריל גירעון בסך 14.8 מיליארד שקל, גיוס הון נטו מקומי בחודש אפריל היה חיובי והסתכם בסך של 5.8 מיליארד שקל, גיוס הון נטו בחו"ל בחודש אפריל הסתכם בסך של 21.6 מיליארד שקל ובחודש זה התקבלו תקבולי  הנפקות נוספות שגויסו בגין משבר הקורונה בסכום של כ- 23.6 מיליארד שקל. פירעונות הקרן על החוב הממשלתי מקומי ובחו"ל הסתכמו ב-8.8 מיליארד שקל ויתרות הממשלה בבנקים, כתוצאה מפעילות הגירעון ומימונו עלו היתרות בסך של 12.7 מיליארד שקל. סך ההוצאות של הממשלה לחודש אפריל הסתכמו ב-36.8 מיליארד שקל.  

תחזית הכנסות המדינה בשל המשבר הכלכלי עודכנה כלפי מטה באופן משמעותי, בהתאם לתרחישי אסטרטגיית היציאה ומהירות ההתאוששות הכלכלית. בתרחיש של יציאה במתווה הנוכחי והתאוששות מהירה יחסית, ההכנסות ממסים ואגרות בשנת 2020 יסתכמו ב-290-295 מיליארד שקל והכנסות אחרות יעמדו על 7-5 מיליארד שקל, כאשר השנה הביטוח הלאומי לא צפוי להפקיד עודפים. בכך, הכנסות המדינה ינועו בטווח 295-302 מיליארד שקל, ירידה של למעלה מ-60 מיליארד שקל (מעט נמוך מ-5% תוצר) בהשוואה לתחזית שפורסמה בחודש ינואר טרום משבר הקורונה. 

סך הכנסות הממשלה הסתכמו בחודש אפריל ב-21.9 מיליארד שקל, סך גביית המיסים בחודש אפריל הסתכמה ב-21.2 מיליארד שקל וההכנסות האחרות מתחילת שנת 2020 הסתכמו ב-1.6 מיליארד שקל, לעומת 11.1 מיליארד שקל בחודשים ינואר – אפריל אשתקד, קיטון נומינאלי של 85.8%.

בחודש אפריל 2020 הסתכמו הכנסות המדינה ממסים ב-21.2 מיליארד שקל. 

לקבלת חדשות ועדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות