banner
יפעת שאשא ביטון שרת הבינוי והשיכון // צילום יעל אורבך
יפעת שאשא ביטון שרת הבינוי והשיכון // צילום יעל אורבך

נשים בונות: תכירו את 7 המופלאות של משרד הבינוי והשיכון

60% נשים מקרב העובדים, 7 בעלות תפקידים בכירים ושרה אחת שרוצה העסקה שוויונית: "מגדילים" עם נשות משרד הבינוי והשיכון, לרגל יום האישה הבינלאומי

תמונה: יפעת שאשא ביטון // צילום יעל אורבך

במשך שנים רבות נחשבו ענף הבניה ושוק הנדל"ן כמעוז גברי אבל בשנים האחרונות בעולם וגם בישראל, תקרת הזכוכית הזאת או יותר נכון  במקרה שלנו תקרת הבטון, הולכת ונפרצת וניתן לראות לאחרונה יותר ויותר נשים הנכנסות לתחום בעיקר בתפקידי ניהול. משרד הבינוי והשיכון, בו 60% מהעובדים הן נשים, הרבה יותר מהמוצע במשרדי ממשלה אחרים, מציג את נבחרת המופלאות, שמכהנות בתפקידים הבכירים ביותר במשרד.

שרת הבינוי והשיכון:  "העסקה שוויונית ומתגמלת"
רק לאחרונה נכנסה לראש הפירמידה השרה ד"ר יפעת שאשא ביטון, שהחליפה את יואב גלנט, לאחר שעבר למשרד לענייני קליטה ועליה, בעקבות מעברו לליכוד. "אני גאה לעמוד בראש משרד עם אחוז נשי מובהק", אומרת שרת הבינוי והשיכון הנכנסת, ומוסיפה כי: "הנשים האלה הן ממש פורצות דרך, שמשפיעות על המדיניות בתחום הבינוי והשיכון, שנחשב ללא ספק עד לא מזמן לתחום גברי. שמתי לי למטרה להפוך את המשרד בראשותי לחלוץ בתחום העסקה שיוויונית  ומתגמלת. בעיני כל אחת יכולה להיות מנהלת. זאת לא פנטזיה. זאת המציאות".

אסנת קמחי: הסמנכ"לית הראשונה במשרד
אחת מפורצות הדרך במשרד הבינוי והשיכון היא אסנת קמחי, סמנכ"לית לענייני מנהל הכפר, מי שמונתה לסמנכ"לית הראשונה במשרד ב-2018. קמחי החלה את עבודה במשרד ב-1990 והיא בעלת תואר שני במנהל ומדיניות ציבורית. במסגרת תפקידה נרשמו הישגים יוצאי דופן בתחום פעילותה, ביניהם, הגברת האכלוס בהתיישבות הפריפריאלית, העמקת הסבסוד בישובים הכפריים, הרחבת ישובים קיימים, הקמת ישובים חדשים, ועוד.

אסנת קמחי // צילום: ששון תירם
אסנת קמחי // צילום: ששון תירם

"אני מאמינה שלא ירחק היום בו יכירו ויוקירו בכוחן וביכולותיהן המופלאות של הנשים כאימהות, מנהלות, בנות זוג, בנות להוריהן ונשות קריירה המבצעות את כל מה שמוטל עליהן בצורה הטובה ביותר", אומרת קמחי.

סיגלית גבאי: ההון האנושי הוא הכוח
סיגלית גבאי, מ"מ סמנכ"ל הון אנושי, בעלת תואר ראשון במשאבי אנוש ותואר שני במנהל עסקים. בעלת רקע צבאי ענף של 25 שנה בתפקידי משאבי אנוש. "ההון האנושי הוא הכוח שמניע את משרד השיכון והאנרגיה שמוציאה דברים אל הפועל", אומרת גבאי.

סיגלית גבאי // תמונה באדיבות משרד הבינוי והשיכון
סיגלית גבאי // תמונה באדיבות משרד הבינוי והשיכון

במסגרת תפקידה היא אמונה על פיתוח וטיפוח ההון האנושי במשרד. ניהול איכותי ומקצועי של המשאב האנושי. בנוסף, אמונה על ניהול מערך הגיוס והמיון, איוש משרות וקליטת עובדים ליחידות המשרד, ליווי העובד, חניכתו והכשרתו הבסיסית למשרה, כמו כן מקדמת את נושא הגיוון התעסוקתי במשרד.

האדריכלית הראשית

ורד סלומון ממן, בת 47, מכהנת כאישה הראשונה בתפקיד האדריכלית הראשית במשרד.

סלומון, בעלת תואר ראשון בארכיטקטורה ותואר שני בתכנון ערים, כיהנה בעברה במגוון תפקידים, ביניהם אדריכלית העיר ראשון לציון ומנהלת האגף לתכנון עיר, מהנדסת העיר בית שאן, ומנהלת מחלקת בניה ציבורית בעיריית רעננה.

ורד סלומון ממן // צילום: ששון תירם
ורד סלומון ממן // צילום: ששון תירם

"אני מאמינה שבאמצעות תכנון מגוון ואיכותי של המרחב הציבורי שלנו נוכל לקבל סביבת מגורים מגוונת וטובה יותר לכלל האוכלוסייה, במיוחד לנשים", אומרת סלומון ממן.

החל משנת 2017 אמונה סלומון ממן על קידום והובלת תכנון מתארי וסטטוטורי איכותי ברמה ארצית, אזורית ועירונית למטרת הגדלת המלאי התכנוני למגורים. היא אחראית לקידום והובלת התכנון בלוחות זמנים נתונים, בראיית קיימות ארוכת טווח, תוך בדיקת ההיתכנות הכלכלית. מדובר בפרויקטים גדולים, ביניהם תכנון נפת אשקלון, שכונות חדשות בעכו, בני עייש ורכסים – שבה היא רואה הישג גדול  אחרי 26 שנים בהן התכנית לא קודמה.

מלי שרביט: "הדרום הוא הדבר הבא"
מלי שרביט מכהנת כמנהלת מחוז דרום משנת 2015. עובדת במשרד הבינוי 25 שנים מתוכן 20 שנים באגף הכספים. בעברה תפקדה כמנהלת תחום פיקוח ניהול תקציב ותכנון שעמד בשנת 2014 על 3.8 מיליארד שקלים. "אני מאמינה כי הצמיחה האדירה בדרום שחלה  בארבע השנים האחרונות מוכיחה כי הדרום הוא הדבר הבא בנדל"ן הישראלי", אומרת שרביט, שבמסגרת עבודתה מתמודדת עם אתגרים המורכבים, כגון מרחקים בפיזור גאוגרפי ניכר, פריסה גאוגרפית רחבה (מעל מחצית משטח המדינה), יישום והתנעת הסכמי גג ועוד.

סתונית שמואלי: שילוב בנייה חדשה עם התחדשות עירונית
המחוז הגדול ביותר במשרד הבינוי והשיכון הוא מחוז המרכז ועליו אחראית ד"ר סתונית שמואלי, בעלת תואר דוקטור מהטכניון בחיפה, בפקולטה להנדסה אזרחית. את שלושת תאריה סיימה בטכניון וקיבלה בהם מלגות ופרסים.

"המרכז הוא לב הביקוש במדינה ואני מאמינה שנדרש לנצל את הקרקע המבוקשת ביותר בארץ ע"י שילוב של בניה חדשה  בשילוב התחדשות עירונית בבניה ותיקה", אומרת שמואלי.

סתונית שמואלי // צילום ששון תירם, באדיבות דוברות משרד הבינוי והשיכון
סתונית שמואלי // צילום ששון תירם, באדיבות דוברות משרד הבינוי והשיכון

היא נבחרה לתפקיד בשנת 2011 לאחר שורה של תפקידי עבר, ביניהם כמנהלת תחבורה ובקרת תנועה בחברת מסילות – מנהלת להסעת המונים עבור החברה הממשלתית נ.ת.ע. (נתיבי תחבורה עירוניים), מרצה במכללות ועוד.

מחוז מרכז המונה כ-4 מיליון תושבים, המהווים כ-45% מכלל אוכלוסיית ישראל. המחוז כולל מעל 300 ישובים ורשויות מקומיות. במסגרת תפקידה אחראית על ארגון של כ 80 עובדים פנימיים ועשרות חיצוניים. ההיקף התקציבי עומד על כ- 800 מיליוני שקלים בשנה. שמואלי מתנהלת מול רשויות המקומיות, תאגידים ומשרדי הממשלה השונים בנושאי המשרד, כדוגמת יישום והתנעת הסכמי גג.

מנהלת את חיפה
נירית מיכאלי מכהנת כמנהלת מחוז חיפה, בעלת תואר שני במדעי המדינה. היא נבחרה לתפקיד ביוני 2012 ובעברה כיהנה במשרד בתפקידים כגון  סגנית מנהל מחוז ענייני הכפר חיפה, מנהלת מחוז בניה כפרית- חיפה, סגנית מנהלת אגף אכלוס ופרוגרמות בניה כפרית במטה בירושלים.

נירית מיכאלי // תמונה באדיבות משרד הבינוי והשיכון
נירית מיכאלי // תמונה באדיבות משרד הבינוי והשיכון

במסגרת עבודתה מיכאלי מלווה את הקמת היישוב חריש החל משנת 2012 משלב סיום התכנון של שכונות הפרסה והצפונית ביישוב. בנוסף בתחום אחריותה של מיכאלי, התנהלות מול עיריות ורשויות המקומיות בנושאי המשרד, יישום והתנעת הסכמי גג והסכמים כוללניים בערים וברשויות המקומיות.

כמו כן, התנעת ויישום של החלטות ממשלה וטיפול בחסמים מול משרדי הממשלה, במטרה לפתור חסמי תכנון וביצוע ברחבי המחוז. ובמקביל, קידום הקמת הנדבך העירוני צמוד הדופן לג'דידה מכר – תוספת של כ-15 אלף יח״ד חדשות לישוב הקיים והקמת יישוב דרוזי חדש בקרני חיטים.

אם לסכם את תמונת המצב, יותר ויותר נשים מכהנות בתפקידים בכירים בתחום היזמות והנדל"ן. במשרד הבינוי והשיכון מסבירים זאת בזכות היכולת הנשית לחשוב לטווח ארוך, בלי לקחת הרבה סיכונים, בשילוב היכולת לבצע כמה משימות במקביל. ומה עם תחום ההתחדשות העירונית ההולך ותופס תאוצה בשנים האחרונות?

כאן לצערנו אין שינוי גדול והגברים עדיין שולטים בכיפה, אבל מי יודע? אולי כניסת יותר נשים גם לתחום החשוב הזה, תצליח להניע אותו, לשבור כמה חסמים בירוקרטיים, לדחוף אותו קדימה ולהביא אותו סוף סוף למקום שהוא כל כך ראוי להיות בו.


לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן


 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות