banner
אילוסטרציה // Depositphotos
אילוסטרציה // Depositphotos

דיירים שימו לב: שני הסכמי מדף להתקשרות עם עורך דין ויזם

אם אתם מבקשים לקדם פרויקט להתחדשות עירונית בבניין, כדאי לדעת שהרשות הממשלתית להתחדשות עירונית פרסמה שני הסכמי מדף חדשים, שנועדו לסייע לכם לנהל את תהליך ההתקשרות מול עורך דין ויזם

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית פרסמה שני הסכמים חדשים לבעלי דירות המבקשים לקדם התחדשות עירונית: הסכם מדף להסדרת ההתקשרות עם עורך הדין המלווה את בעלי הדירות ולהתקשרות עם יזם לביצוע עסקת חיזוק ועיבוי לפי תמ"א 38. ברשות מציינים כי ההסכמים מהווים "כלים נוספים שיסייעו לבעלי דירות להגן על זכויותיהם במהלך קידום התחדשות עירונית בבניין בו הם מתגוררים. הסכמים אלו הם מסמכים מנחים, הנתינים לשינוי על ידי הצדדים בהתאם לעסקה המסוימת ולהעדפותיהם", כך לדברי הרשות.

הסכם מדף להסדרת ההתקשרות עם עורך הדין

ההסכם למתן שירותים משפטיים, מיועד להסדיר את ההתקשרות בין בעלי דירות  בפרויקט פינוי בינוי או תמ"א 38 לבין עורך הדין בו בחרו לייצגם. "מטרת המסמך היא לתת כלים בידי בעלי הדירות לקבוע את מסגרת השירותים המשפטיים שיינתנו להם לצורך קידום פרויקט התחדשות עירונית ולהגדיר את תקופת מתן השירותים, באופן שיאפשר להם לקבל את מלוא השירות הנדרש להם במהלך תקופת הפרויקט", נמסר מהרשות, "כן, נועד ההסכם לעגן את התחייבויותיו של עורך הדין כלפי הדיירים, בדגש על חובת נאמנות והעדר ניגוד העניינים, באופן שיגביר האמון בין הצדדים". 

בנוסף, ועל רקע הנוהג המקובל, לפיו היזם הוא שמשלם את  שכר טרחתו של עורך דין הדיירים, מעגן ההסכם את אופן קביעת שכר הטרחה על בסיס מספר הדירות הקיימות או כנגזרת משווי דירות התמורה אותן יקבלו בעלי הדירות, את אופן תשלום שכר הטרחה ואת שלבי התשלום בהתאם להתקדמות הפרויקט. נוסח ההסכם מבהיר כי גם כאשר היזם הוא שמשלם את שכר הטרחה, עורך הדין מייצג את בעלי הדירות בלבד וכי יחסי עורך דין–לקוח הם אך ורק בינו לבין הדיירים. 

הסכם מדף לקידום פרויקטים של חיזוק ועיבוי

ההסכם השני, לקידום פרויקטים של חיזוק ועיבוי, נועד להסדיר את ההתקשרות הנעשית כיום בין בעלי דירות ויזם בהתאם לתמ"א 38 כאמור והוא רלבנטי גם לאחר שתמ"א 38 תפקע באוקטובר 2022, זאת מאחר וימשיכו להתקיים תהליכים של "התחדשות בניינית", אם מתוקף ההליך החדש שהוצע בתזכיר לתיקון מס' 128 לחוק התכנון והבנייה ואם מתוקף תכניות שכונתיות או כלל-עירוניות. 

"עסקה לחיזוק ועיבוי הבניין היא עסקה מורכבת, המשפרת משמעותית את רמת המגורים של בעלי הדירות, אך גם משנה את הבניין בו הם מתגוררים, מחייבת קבלת אישור מוסדות התכנון וכרוכה בביצוע עבודות בבניין כאשר בעלי הדירות ממשיכים להתגורר בו. עסקה זו, הנמשכת תקופה לא קצרה, מעוררת לעתים חששות בקרב בעלי הדירות", אומרים ברשות, "ההסכם המומלץ מיועד לתת מענה לחששות אלו ומטרתו להתוות את דרך ההתנהלות של הצדדים לאורך הפרויקט, תוך הסדרת הסוגיות השונות המתעוררות במהלכו, לרבות היבטי רישוי, קניין, ליווי בנקאי, רישום, מסירת מידע, שקיפות, ועוד. כן מפרט ההסכם את ההתחייבויות ההדדיות של היזם והדיירים, לרבות דרישות בהן נדרש היזם לעמוד לצורך מימוש הפרויקט. ככלל, מיועד ההסכם המומלץ לאפשר קידום עסקת חיזוק ועיבוי לטובת כל הצדדים השותפים לה, ותוך שמירה על הגינות מירבית.

חיים אביטן, יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: "אנו ברשות פועלים בכל העת ליצירת כלים יעילים וישימים בהתחדשות עירונית. אני סמוך ובטוח כי ההסכמים ייסעו לבעלי הדירות בהגנה על זכויותיהם ויהוו עבורם כלי יעיל, שייצר וודאות בפרויקט ואמון מול בעלי המקצוע".

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: "הסכמים שפרסמנו גובשו תוך השתדלות ליצור מסמכים מאוזנים ולא חד-צדדיים, אשר שומרים על זכויות הדיירים מחד ומאפשרים ליזמים ולעורכי הדין להוציא את הפרויקטים לפועל מאידך".

ד"ר איריס פרנקל כהן, היועצת המשפטית לרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: "ההסכמים המומלצים שפרסמה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית יוצרים סטנדרט ראוי להתקשרות בין בעלי דירות ליזמים ולעורכי דין, אשר יבטיח התנהלות מקצועית והוגנת בפרויקטים המורכבים של התחדשות עירונית". 

את המסמכים ניתן להוריד מאתר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית.

הצטרפו אלינו לקהילת ההתחדשות העירונית >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות