banner
חובב צברי // צילום: אופיר חדד
חובב צברי // צילום: אופיר חדד

ראש מועצת קריית עקרון יוצא לקידום מתחמי התחדשות עירונית

בראיון מיוחד ל"מגדילים", מספר ראש המועצה חובב צברי, על קרקע משלימה שאושרה, ארבעה מתחמי התחדשות בתכנון ועל הרעיון לבצע התחדשות עירונית משותפת בין הרשויות, לצורכי כדאיות כלכלית ליזמים

תמונה: חובב צברי // צילום: אופיר חדד

ראש מועצת קריית עקרון, חובב צברי, מסיים בימים אלו את הקדנציה הראשונה שלו בתפקיד. לאחר חמש שנות עשייה הוא מציב את תחום ההתחדשות העירונית בראש סדר העדיפויות שלו.

צברי, אל"מ במיל', כיהן בעברו כמפקד מחוז צפון של פיקוד העורף ומבין מצוין עד כמה התושבים במתחמי הדיור הוותיקים במועצה משוועים לפרויקט שיצעיד אותם אל עבר עתיד טוב יותר. לא רק בשל השיפור הצפוי באיכות חייהם, אלא גם בשל סכנת ההתמוטטות המרחפת באופן תדיר מעל לראשיהם. בריאיון ל"מגדילים" הוא אומר: "ללא ספק חייבים לעשות התחדשות עירונית בקריית עקרון. יש לנו סדר גודל של ארבעה מתחמים שמחויבים לעבור את התהליך. לצערי מצד אחד ולשמחתי מצד שני, יש לנו בסיס צבאי קרוב שמגן על מדינת ישראל (תל נוף –ר.ד) אבל מגביל אותנו מבחינת הבנייה לגובה ומבחינת ההיתכנות של התחדשות עירונית. מה גם שאזור הביקוש מאוד משפיע על הפרמטר של מקדם הבנייה. כל מי שיבוא לעשות פרויקט צריך לראות שהפרויקט כלכלי עבורו ולכן אנחנו מוגבלים אבל אני מאוד בעד לכן אנחנו עוסקים חזק מאוד בקבלת קרקע משלימה במיוחד באזור עקרון מזרח שם קיבלנו 748 דונם. חלקו אמור לשמש לטובת התחדשות עירונית".

איך זה יעבוד בפועל?
"בסופו של דבר היזם חייב שתהיה לו היתכנות כלכלית אחרת הוא לא ייכנס למיזם. המגבלה של קריית עקרון היא שאנחנו ללא עתודות קרקע ויזמים חייבים קרקע משלימה. ולכן חלק מההתחדשות העירונית יבוא בזכות האדמות שקיבלנו והרחבנו את היישוב גם כדי לבנות לזוגות הצעירים שלנו ולהביא אוכלוסייה חזקה נוספת והתחדשות עירונית".

אלו מתחמים בקריית עקרון אמורים לעבור פרויקט התחדשות עירונית?
"ישנם ארבעה מתחמים: הראשון נמצא בפינת הרצל ויצמן מתחם של ארבע קומות, במרכז עצמו התחדשות עירונית של כל המרכז שיכלול מסחר ומגורים, בפינת הרצל ורבין יש מתחם שלישי ומתחם רביעי בקרן היסוד. חובה לעשות במקומות האלו התחדשות עירונית. התושבים לוחצים יותר מכולם כי הם רוצים לעבור לדירות מרווחות יותר עם מרפסות, אלו מבנים ישנים שזקוקים לחיזוק אלו הבניינים הראשונים להתפרק אם תהיה רעידת אדמה כזו או אחרת".

מתחמם מיועד להתחדשות עירונית // באדיבות מועצת קריית עקרון
מתחמם מיועד להתחדשות עירונית // באדיבות מועצת קריית עקרון

עד כמה חשוב בעיניך שהפרויקטים ייצאו אל הפועל?
"זו חובה לבצע התחדשות עירונית ביישוב. המבנים ישנים, לא עומדים בתקנים לא מאפשרים לאוכלוסייה את ההתפתחות הנאותה ואנחנו משקיעים בכך לא מעט עבודה כולל מול הרשות להתחדשות עירונית. יו"ר הרשות חיים אביטן ביקר אצלנו פעם אחת והיינו אצלו פעמיים אנחנו בהחלט בודקים את ההיתכנות".

אלו רעיונות עלו במהלך הפגישות?
"הצעתי בזמנו לשנות את הנהלים כך שלא יחייבו את היזם לבנות בתוך אותה רשות שבה הוא מבצע את הפרויקט והוא יוכל לבנות את מכסת הדירות ביישוב אחר.

כך למשל עושים חיבורים בין רשויות על מנת להפוך את זה לכלכלי. אז בקריית עקרון היכולת שלך לקבל רווח היא קטנה יחסית, אז אתה יכול לבנות יותר ברחובות. צריך שיהיה שיתוף פעולה כי היום מאפשרים הכל רק תחת רשות אחת. אם אני היום מוצא קרקע בעקרון אין בעיה אפשר להריץ את זה אבל אני אומר בואו תתקנו ותדאגו שאותו יזם מגיע בונה ועושה פינוי בינוי בקריית עקרון ועושה פרויקט גם ברשות אחרת יקבל אצלנו יקבל רווח של 15 אחוז ושם הוא יקבל 25 אחוז".

ומה ייצא מזה לרשות האחרת?
"ליזם בטוח ייצא הרווח, לרשות המקומית האחרת אולי פחות אבל יעשו איזונים בין הרשויות, אולי אותה רשות תקבל מענק גדול יותר אם זה יהיה הפרמטר כדי שלא לפגוע ביוזמה המצוינת הזו. אני יודע שלא הרבה רשויות יסכימו לסיפור אבל אפשר למצוא כאלו שכן ואני מוכן שכדי שהתושבים ירוויחו יותר אז הרשות שלנו תקבל טיפה פחות".

אתה חושב שקשה יותר לקדם פרויקטים באזור שלך מאשר במרכז?
"ודאי גם המיקום שלך משפיע. אם אתה באזור תל אביב המקדם הרבה יותר גבוה על כל דירה צריך לבנות 2.5 או 3 דירות ואצלי צריך 4.5 או חמש. אנשים לא ימהרו להיכנס לעניין אם אין להם אפשרות להרוויח".

היזמים מגיעים אליכם?
"בטח יש לא מעט יזמים שמגיעים אלינו ורואים בכך פוטנציאל מה גם שערך הקרקע עלה לאחרונה, יש יזמים שנמצאים ובודקים את האפשרות. אנחנו מקדמים את זה ומבחינתי הסוגיה הזו היא חובה וזה יקרום עוד וגידים. זו אחת המטרות שלי לקדנציה הבאה".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות