תמ"א 38 זקוקה לוודאות
התמ"א שמסתיימת, חלופת שקד ועד החלופות של הרשויות המקומיות – ככה לא מייצרים ודאות // דעה
התמ"א שמסתיימת, חלופת שקד ועד החלופות של הרשויות המקומיות – ככה לא מייצרים ודאות // דעה
הוודאות היא שם המשחק. דוגמא מובהקת כך מהוה במהלך השנה האחרונה תהליך העלאות הריבית הרצופות שיותר משסייעו, הכניסו לא מעט בלבול לשוק הדיור, אמנם הורידו באופן משמעותי את מספר העסקות, אולם בפועל לא תרמו להורדת המחירים, קל חומר להגדלת ההיצע.
בימים אלה אנו עדים לחוסר וודאות הולך וגדל (ולא בפעם הראשונה) לגבי תמ"א 38. למרות ששעון החול לקראת פקיעת התוכנית, אוקטובר 2023, הולך ואוזל, עדיין איש ממקבלי ההחלטות, לא מנהל התכנון במשרד הפנים, לא הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, אף גורם עוד לא החליט לגבי גורלה של התוכנית.
יתרה מכך: לתוך הוואקום הזה נכנסו הצרות שונות ומשונות, דוגמת זו של שר השיכון יצחק גולדקנופף שלא מכבר הצהיר שכדאי להאריך את התמ"א עד מאי 2024, מה שכמובן הגדיל עוד יותר את הבוקה ומבולקה, כשבד בבד ערים רשויות מקומיות החליטו אודות תכניות אלטרנטיביות משלהן.
לדוגמא, רמלה החליטה על תוכנית בשם "התחדשות בניינית", ראשון לציון "התחדשות מגרשית" וגם אשדוד לא טמנה את ידה בצלחת והצהירה על תוכנית משלה. המשותף לכל התוכניות הללו, שהינן נגזרות כאלה או אחרות של התכונית המקורית, שהן בלבלו עוד יותר את היזמים.
גם "חלופת שקד", תכנית שגובשה בימי שרת הפנים הקודמת, איילת שקד, ושמה דגש על קיצור משמעותי של ביורוקרטיה וקביעת פרק זמן קצוב וברור לכל תכנית, לא יושמה עד כה.
כאמור המשותף לכל האלטרנטיבות הנ"ל בכך שהן לא רק שאינם פותרות את האניגמה של "האם תמשך התמ"א 38", אדרבה הן רק מוסיפות לבלבול ולחוסר האמונה של יזמים רבים בתוכנית, שכזכור נועדה לחזק כ-800 אלף דירות בפני רעידת אדמה גדולה אפשרית ובד בבד לחדש שכונות ואזורים ותיקים ולהגדיל את ההיצע בשוק הדיור.
דוגמא חיובית יוצאת דופן, לטעמי, הינה של עירית ירושלים, שהחליטה לפני כשנתיים להעניק חיזוק משנה להתחדשות עירונית בכלל, כולל כמובן תמ"א 38, ועובדה זו באה אכן לידי ביטוי באלפי יחידות דיור שהולכות ונבנות בשכונות הוותיקות בכל רחבי הבירה.
אולם, וזה אולם גדול, חובת המשך התמ"א 38 בשיא המרץ מוטלת על מקבלי ההחלטות ברמה הלאומית. בסופו של יום תוכנית זו, על כל חסרונותיה, כבר הוכיחה את עצמה בעבר כאלטרנטיבה בהחלט ישימה.
לדוגמא, בשנים 2018-2019, גדל בעשרות אחוזים מספר יחידות הדיור שבוצעו במסגרת התמ"א, ודווקא ערב מגפת הקורונה קיבל מנהל התכנון במשרד הפנים החלטה שנויה במחלוקת להקפיא את התוכנית, זאת למרות התנגדות נחרצת של מטה הדיור הלאומי והרשות להתחדשות עירונית.
הפשרה שהושגה, הארכת התמ"א במספר שנים, הייתה לטעמי "הרע מכל העולמות", ודווקא בתקופת משבר הקורונה ובהמשך מלחת רוסיה אוקראינה, יצרה מצב של אי וודאות.
על כן, ובמיוחד כיום, על מקבלי ההחלטות לא רק להצהיר באופן ברור על קידום התמ"א לפרק זמן בלתי מוגבל(!) אדרבה, עליהם להרחיב את הזכויות של היזמים, זאת על מנת להפוך את התכונית לכדאית גם בפריפריה, זאת גם על מנת להגדיל את ההיצע, גם על מנת לחדש שכונות ותיקות ובמיוחד על מנת למגן כמה שיותר דירות ובניינים עד לאותו יום פקודה בו תתרחש אצלנו רעידת אדמה גדולה!
*כותבת המאמר צאלה רוזנבלום-עמור היא מנכ"לית קבוצת מ.אביב
בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל
קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן
לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן