banner
יונה גרין- מנכ"ל ושותף חברת התחדשות // יחצ
יונה גרין- מנכ"ל ושותף חברת התחדשות // יחצ

אחרי הירי לעיר הבירה: עלייה בביקוש לדירות התחדשות עירונית

מה עבר על ירושלים מאז סבב הלחימה האחרון? גידול בביקושים לדירות בפרויקטיי תמ"א 38, שלא פוסח גם על המגזר החרדי ויהודי התפוצות. יונה גרין, מנכ"ל "התחדשות" שבונה בעיר: "עיקר ההתמקדות של הדיירים עברה ממיקסום התמורות לצורך בממ"ד"

חמוטל כהן 06.06.2021

היקף עסקאות הנדל"ן בישראל ממשיך לעלות ונראה כי מגמת ההאטה, שנרשמה לפני כשנה עם פרוץ מגפת הקורונה, שינתה כיוון, כפי שמעידים הנתונים הרשמיים שמפרסמת המדינה, המצביעים על זינוק ברכישת דירות למגורים. התעוררות נרשמת גם בקרב דיירים שמבקשים לקדם תמ"א 38, בין היתר בשל סבב הלחימה האחרון ונראה כי אנו צפויים גם לגל של רכישות דירות יד 2 עם ממ"ד.

"דעיכת הקורונה וחזרת המשקיעים לשוק גרמה לתנופה מחודשת של שוק הנדל"ן", מסביר יונה גרין, מנכ"ל חברת "התחדשות", המקדמת עשרות פרויקטים להתחדשות עירונית בעיר ירושלים, "ההתעוררות מורגשת היטב גם בתחום ההתחדשות העירונית עם התעניינות גוברת מצד דיירים רבים, שמבקשים לחתום על פרויקטים, מתוך צורך בבניית ממ"ד בביתם וגם מתוך הבנה שהתוכנית עומדת לקראת סיום ואם לא יפעלו עכשיו הם עשויים למצוא עצמם בלי פתרון חלופי".

הדמיה: אלקי דייטש
הדמיה: אלקי דייטש

ואכן, המציאות הביטחונית השברירית במדינת ישראל, שקיבלנו אליה תזכורת רק לאחרונה, חידדה את ההכרח בממ"ד בכל בית. אם עד לפני שנים ספורות הצורך במרחב מוגן ובטוח היה בעיקר נחלתם של תושבי עוטף עזה והדרום או לחילופין תושבי הצפון הרחוק, נראה כי "שומר חומות" המחיש עבור כולנו את איום הטילים, שמרבית אזרחי ישראל נתונים לו.

בתוך כך, כזכור, על פי דו"ח מבקר המדינה שפורסם באוגוסט 2020, כ- 2.6 מיליון איש, המהווים 28% מאזרחי ישראל חיים ללא מיגון תקני בסביבת מגוריהם. 60% מהבתים, כך ע"פ ההערכות, הם ללא ממ"ד. 

"תוכנית תמ"א 38 היא תוכנית מצילת חיים", אומר גרין, "זוהי התוכנית היחידה שקיימת כיום בשוק הנדל"ן בישראל שמאפשרת לאנשים לחזק את הנכס שבבעלותם ולהוסיף לו ממ"ד מבלי להוציא שקל מכיסם. האיום הבטחוני ימשיך לצערי ללוות אותנו עוד שנים רבות, והצורך במיגון רק ילך ויגבר. לכן הפתרון היחיד יכול להגיע רק באמצעות תמ"א 38".

את הצורך במיגון אנחנו רואים כיום גם בערים שעד לפני זמן לא רב היו מחוץ לטווח הרקטות, בהן ירושלים, שהיתה כזכור, לעיר הראשונה מחוץ לעוטף עזה אליה שיגר החמאס טילים בסבב הלחימה האחרון.

"אם עד לפני סבב הלחימה הנוכחי ראינו שעיקר ההתמקדות של הדיירים היתה במיקסום התמורות, המציאות הביטחונית שמה את הפוקוס על הממ"ד, שהוכיח את הנחיצות שלו", אומר גרין שמתאר את המרחש בשטח: "אנחנו בונים בעיקר בירושלים וחלק גדול מהלקוחות שלנו הן משפחות חרדיות. בעבור משפחה גדולה, ממ"ד הוא הכרחי. גם אם יש מקלט ציבורי סמוך או מיגון שנמצא בקרבת מקום, כאשר מדובר ב-8 נפשות שצריכות למצוא מחסה בתוך דקה וחצי – חייב שיהיה ממ"ד זמין".

השפעה נוספת של "שומר חומות" על שוק הדיור בישראל באה דווקא מחו"ל. סבב הלחימה האחרון נתן את אותותיו גם בקהילות יהודיות רבות רחבי העולם, שחוו עליה מדאיגה בתקיפות על רקע אנטישמי. "בכל פעם שיש עליה באנטישמיות אנחנו רואים התעניינות גוברת בעליה ארצה או ברכישת נכס בישראל, וכיום יש עליה חדה במספר הפניות אלינו מצד יהודי התפוצות, שמתעניינים ברכישת נכס בירושלים", אומר גרין, אשר מציין כי: "כדי שנוכל לקדם עוד פרויקטים שיספקו ממ"ד לאזרחי ישראל וכדי שנוכל לצמצם את הפער ההולך וגדל בין הביקושים להיצע – נדרשת התערבות של המדינה בשחרור הפקק בוועדות התכנון. בעוד הציבור הישראלי משווע לדירה, בוועדות התכנון ממשיכים להערים קשיים ולעכב תוכניות. בשנת 2020 נרשם שיא שלילי במספר יחידות הידור שאושרו בוועדות,  זה חייב להיות אחד היעדים המרכזיים שעומדים לפתחה של הממשלה הבאה".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות