banner
ארז כהן // צילום: חן ליאופולד
ארז כהן // צילום: חן ליאופולד

לאן נעלם נגיד בנק ישראל?

פרופסור אמיר ירון נותר במגדל השן האקדמי, מה שאולי נוח מאוד למקבלי ההחלטות בממשלה אבל בעליל מאוד לא יהיה טוב ל-WELL BEING של 9 מיליון אזרחי ישראל בשנים הקרובות, ובכלל. מתי בכלל שמענו ממנו על יישום תפיסותיו הכלכליות?

תמונה: ארז כהן // צילום: חן ליאופולד 

מאת: ארז כהן, שמאי מקרקעין ומשפטן

חידה שספק אם הצ'ייסר המיתולוגי או דן חמיצר יידע להשיב עליה. מי זה פרופסור אמיר ירון? זוכה פרס נובל? איש מדע? אולי פיזיקאי? אולי ביוכימאי? ואולי בכלל מדובר בחוקר בלשנות או ספרות? והיכן הוא מתגורר, האם בירושלים, תל אביב, חיפה, או שמא במושב, קיבוץ או עיירת פיתוח בגליל או בנגב?

להלן התשובה, לכל מי שאינו זוכר, פרופסור אמיר ירון הינו ישראלי-אמריקאי שחי זה 20 שנה ויותר בארצות הברית, עשה שם קריירה מפוארת ונחשב למומחה בינלאומי לכלכלה ומרצה בכיר ועתיר מוניטין בבית הספר למנהל עסקים וורטון, פנסילבניה, משמש כבר במשך חצי שנה בתפקיד נגיד בנק ישראל. מינויו של ירון, באופן סימלי, התרחש ב-24.12.2018, בדיוק ביום חג המולד, אולם בניגוד גמור לסנטה קלאוס, מחלק המתנות המיתולוגי, עדיין לא חשו 9 מיליון אזרחי ישראל בנוכחותו כלל ועיקר, שלא לדבר על תרומה משמעותית כלשהי למשק הישראלי.

את ד"ר קרנית פלוג, מן הסתם, כולנו זוכרים. היא היתה במהלך הקדנציה שלה נגידה מאוד דעתנית, לא חששה לאמר את דעתה, גם אם זה היה הפוך לחלוטין ממה שסברו ראש הממשלה או שר האוצר, גילתה אמפטיה עיקבית ומחלטת למצב המשק הישראלי, הבליטה מאוד את דעותיה החברתיות, בנושאי חינוך, בריאות ורווחה, את דאגתה להעדר הצמיחה, לחוב הממשלתי התופח, ולמצבו הרעוע של שוק הדיור.

ופרופסור ירון? יוק. במהלך החצי השנה האחרונה מאז עזבה קרנית פלוג את כס הנגידה, המצב רק הלך והחמיר. הגרעון הממשלתי תפח והגיע לכ-4 אחוזים מהתקציב, כלומר כ-16-17 מיליארד שקלים(וזה עוד לפני ההחלטה ההזויה על בחירות חוזרות ולפני ההסכמים הקואליציוניים המשמשים ובאים), הצמיחה ירדה עד לגבול של העדר צמיחה מוחלטת, המשקיעים ברובם הגדול הפנו את עורפם לשדות זרים, תכנית מחיר למשתכן כבר מאופסנת דה פקטו בעולם שכולו טוב, שוק הדיור בכלל מקרטע.

שעה שכל התקשורת עוסקת בהעדר מפכ"ל למשטרת ישראל, נציב שב"ס ושר בטחון במשרה מלאה, המצרף של העדר נגיד פעיל ואקטיבי, יחד עם שר אוצר מקרטע, מנכ"ל (שי באב"ד) וראש אגף תקציבים (שאול מרידור) כששניהם כבר זוחלים בדרך החוצה. בפועל מדינת ישראל מצויה כיום, לפרוטוקול, ללא הנהגה כלכלית אפקטיבית, זאת שעה שהכנסת מתפזרת, מוחלט על בחירות חדשות והכל בוקרה ומבולקה.

העדר נוכחותו של "השחקן הרביעי", קרי הנגיד, חמורה לא פחות. תפקיד הנגיד הינו הרבה יותר מ"טיקסי" ו"כלכלי מובהק". הוא חייב וצריך להיות מורה הדרך לממשלת ישראל, לכנסת, ולציבור כולו, איזו כלכלה מדינת ישראל זקוקה, על איזו מדיניות יש ללכת בשנים הקרובות, איך לחלק את תקציב המדינה, האם לא כדאי לקצץ בתקציב הממשלה המנופח לעילא ולעילא, האם צריך להגדיל את המיסוי על האזרחים, האם לא צריך להגדיל דווקא את התקציבים החברתיים לרווחה, בריאות וחינוך, בד בבד עם תחבורה ציבורית טובה ושרותים בסיסיים כהלכתם לאזרחים?

אולם, למרבה הצער, נותר פרופסור ירון במגדל השן האקדמי, מה שאולי נוח מאוד למקבלי ההחלטות בממשלה, ובכלל, אבל בעליל מאוד לא יהיה טוב ל-WELL BEING של 9 מיליון אזרחי ישראל בשנים הקרובות, ובכלל. מתי שמענו ממנו, מלבד מדיניות ריבית שקולה, מתונה ומאוזנת, את יישום תפיסותיו הכלכליות לגבי מדינת ישראל? האם חשובה לו תפיסת מדינת הרווחה? ואם כן(מה שמוטל בספק..), מדוע זה לא בא לידי ביטוי עד כה, לא מניה ולא מקצתה?

האם, למשל, פרופסור ירון אינו מודאג מבעיית הדיור המחמירה והולכת משנה לשנה, כששליש, ועוד מעט הרבה יותר, מאזרחי ישראל, אין להם כלל דירה בבעלות? האם, למשל, אינו מודאג מכך ששר אוצר עתיר סמכויות פיזר במהלך הקדנציה האחרונה 7 מיליארד שקלים(7000 מיליון!) על תכנית דיור שאין לה לא ראש ולא זנב? האם אינו מודאג מכך, דווקא מההיבט הקפיטליסטי המובהק, שמיליארדים של השקעות שיכלו להגיע לישראל, מגיעים למקומות לגמרי אחרים? והאם אינו מודאג מכך שישראל מקוטבת והולכת בין מעמד מאוד אמיד שלרבבות "היי טקסטים" ו"אנשי סייבר", לבין מיליונים שאינם מסוגלים בכלל לגמור את החודש?

אם כך, נשמח, אם נקבל סוף סוף תשובות מהנגיד ונאחל לו ולכולנו בהצלחה במילוי תפקידו.

*כותב המאמר ארז כהן הינו שמאי מקרקעין ומשפטן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות