banner
יקי אמסלם // צילום: מיכל מסינג
יקי אמסלם // צילום: מיכל מסינג

"אנו נתקלים בהתנגדות של פקידים שמפחדים לקחת אחריות"

כך נאמר היום בקבינט ההתחדשות העירונית, שהתקיים בוועידת מרכז הבנייה הישראלי בירושלים

תמונה: יקי אמסלם // צילום: מיכל מסינג

במסגרת פאנל קבינט ההתחדשות העירונית בוועידה שערך היום המרכז הישראלי לבנייה, נידונו קשיי הרגולציה וזמני המתנה למימוש פרויקטים.

בין אורחי הקבינט היה גם יקי אמסלם, מנכ"ל קבוצת אלמוג, שאמר כי: "החסם הראשון הוא בקביעת ההגדרה מיהו יזם של התחדשות עירונית? מגיעות אלינו המון פניות של חבר'ה שמספרים- קידמתי, יזמתי וכו'. חבר'ה טובים עם המון פנטזיות אבל מעט מאד ידע מקצועי והבנה, וברגע שהם פועלים מול ציבור בעלי הדירות שהם הציבור שמגיע לו התחדשות עירונית, זה נתקע.  אין הגדרה שאומרת מי הוא יזם של התחדשות עירונית ואין תנאי סף לכניסה לתחום".

עוד אמר אמסלם כי: "נדרשת רשות שתקבע תנאים, תייצר וודאות ותיתן את הכללים. בסופו של דבר אנחנו משלמים על התנהלות הפרסונות. זה יכול להיות ראש עיר , אבל זה יכול להיות גם מהנדס עיר שמתנגד בעד ראש העיר שלו תומך. לא תמיד התנגדות הפרסונות איננה בצדק, כולם צריכים לצאת נשכרים- יזם, בעלי דירות, רשות מקומית אבל לפעמים אנו נתקלים בהתנגדות של פקידים שמפחדים לקחת אחריות ולחתום על פינוי של עשרות יחידות דיור ולבנות במקומן מאות יחידות. כפי שאמרתי, אם הפרסונות לא ירצו הפרויקט לא ייצא".

שמאית המקרקעין והמשפטנית נחמה בוגין, אמרה כי: ״הדיירים בשנים האחרונות הופכים להיות יותר מקצועיים, יותר זהירים, אבל עדיין התנהגויות דייירים מהוות מעכב מאד משמעותי בשחרור צוואר הבקבוק.  תקן 21 תקן שמאי שוועדות התכנון שוקלות באמצעותו, כדאיות כלכלית של הפרויקט, הופך להיות מרכיב  משמעותי בהתקדמות הפרויקט ואני שמחה שהוועדות נותנות לכך חשיבות ומבינות שהוא בא להגן על הדייר לצד שמירה על רווחיות נאותה ליזם. אני יכולה לציין מקרה ממש מהזמן הקרוב ,ראינו שהרווחיות של הפרויקט נמוכה מדי ואמרנו לדיירים , בואו נראה את התחשיבים בוועדת התכנון ונבקש זכויות נוספות לטובת הדיירים. היטל השבחה הפך להיות מאד משמעותי בהרבה מאד פרויקטים. המלצה  שלי לקהל המקצועי שלבו שמאי כבר בהתחלה משום שהתחשיב הכלכלי הוא שנותן בטחון הן לדיירים והן ליזם. יזם לפני שניגש לחתום על הסכם עם דיירים רוצה לדעת מה היטל ההשבחה הצפוי . כולנו מקווים שיתכן ויתקבל פטור אך אם לא היטל השבחה יכול להניע או להפיל פרויקט"

נחמה בוגין // יחצ
נחמה בוגין // צילום: ארז עוזיר

יגאל צ'ודנר מנכ"ל נתיבי הקמה העוסקת ברישוי ובניהול הליכים סטטוטוריים, אמר כי: "רוב הפרויקטים מגיעים למצב של חסם כי מדובר בתחום מאד מורכב ולא וודאי המנוהל כנראה לא מקצועית. הדבר הזה נופל בגזרה של אדריכל או מנהל פרויקט. ניהול הליכי רישוי חייב להיות מקצועי,  חייבים להיות מקצוענים בתחום, צריך סדר וארגון. לא כל אחד יודע איך לטפל בתהליך. חייבים להעמיד משאבים כדי ליישם פרויקטים. יזמים שמבינים שחלק מהאחריות זה אחריות של יזם, והרשות היא הגורם המגיב ולא תמיד בעל המשאבים. עכשיו הוצאנו ארבעה היתרי בניה בגבעתיים והיו תגובות טובות מהרשות. אם היזמים יבנו על פי התבע"ות כך נוכל ליישם את התוכניות. ברגע שתהיה פה תרבות של בניה והליכים סטטוטוריים, הוועדות יתעסקו בפיתוח הערים ולא בנושאים שניתן היה לחסוך ממנה".

יגאל צ'ודנר - נתיבי הקמה // יחצ
יגאל צ'ודנר – נתיבי הקמה // צילום: ארז עוזיר

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות