banner
אינג' דורין תמר // צילום: יח"צ | Depositphotos
אינג' דורין תמר // צילום: יח"צ | Depositphotos

אינג' דורין תמר: "מצאתי את עצמי במצבים שאני צריכה להוכיח את עצמי יותר מאשר הגברים"

דורין תמר, מנהלת פרוייקטים בחברה הממשלתית לתיירות: "המחסום המגדרי הולך ופוחת. ענף הנדל"ן זקוק היום למהנדסות יותר מתמיד"

"כשהתחלתי לימודי הנדסה אזרחית באוניברסיטת אריאל, היינו 12 בנות ו-300 בנים", אומרת אינג' דורין תמר בראיון ל"מגדילים" לרגל יום האישה שיצוין השבוע. דורין, בת 36 מכהנת כמנהלת פרויקטים ומהנדסת שליטה ובקרה בחברה הממשלתית לתיירות, זרוע הביצוע של משרד התיירות. במסגרת תפקידה, היא אחראית על פיקוח, שליטה ומעקב אחר פרויקטים שבביצוע החברה הממשלתית לתיירות, תוך שיתופי הפעולה עם הרשויות המקומיות השונות. 

"כילדה תמיד הסתקרנתי להתבונן במבנים ולתהות הכיצד נבנו ומה מאפשר להם לעמוד על תילם. כיצד מתא שטח שמכיל רק אדמה, קם עליו מבנה שרוקם עור וגידים והופך למציאות", מסבירה דורין. "היה לי ברור שאני נכנסת לתחום גברי", בתיאורה אודות הבחירה ללמוד הנדסה אזרחית, "עם זאת ידעתי שעבודה בענף הבנייה תביא לי סיפוק רב בכך שאקח חלק פעיל בפיתוח מדינת ישראל". לדבריה, משפחתה וסביבתה הקרובה לא הופתעו מבחירתה משום שהם הכירו בכך שהיא נוהגת לשבור סטיגמות ומוסכמות. 

לאחר לימודיה, החלה דורין לעבוד באשטרום כמהנדסת ביצוע בזרוע התשתיות של החברה. במשך עבודתה בחברה הובילה דורין ביצוע שני פרויקטים מעולם התשתיות שנחשבים למגה פרויקטים זאת, בצד ניהול תקציבים של מאות מיליוני שקלים – וביניהם מקטע של עשרות קילומטרים בכביש 531 ופרויקט הנתיבים המהירים שעדיין נמצא בבנייה, במסגרתו מרחיבים כבישים קיימים ובונים גשרים מראשל"צ עד שפיים – במקטע שבין תל אביב להרצליה – על כביש 20. למרות עבודתה בתחום בתשתיות, החוויה שהיא משתפת בזמן עבודתה בחברה נכונה גם לענף הבנייה המסורתי של מבנים. 

דורין מסבירה שהעדיפה את ענף התשתיות, היות והוא יותר מאתגר ופחות צפוי: "בעבודה עם תשתיות קרקע, קיימת אי ודאות גבוהה בשטח. לפעמים התוכנית מצביעה על קיומו בקרקע של צינור או תשתית תקשורת, ואז חופרים ומגלים שהוא לא נמצא שם וצריך להתחיל לאתר אותו. או לחלופין חופרים במקום שאמור להיות ריק מתשתיות ואז מגלים תשתית כלשהי. זה קורה כל הזמן במהלך העבודה ומחייב אותך להיות דינמי ולבוא עם פתרונות הנדסיים בזמן אמת." 

מלבד אתגרים מקצועיים, דורין נאלצה להתמודד גם עם תפיסות חברתיות שנבעו מהיותה אישה שעובדת בענף הבנייה. "הדינמיקה של העבודה היומיומית זהה לעמיתים שלנו בענף הנדלן המסורתי של בניית בניינים", מסבירה דורין, "גם בענף התשתיות עובדים עם בני מיעוטים ועובדים זרים וקורה הרבה שנתקלים בגברים שמחזיקים בדעות מעט פרימיטיביות לגבי היכולת של נשים לבצע את העבודה. כן מצאתי את עצמי במצבים שאני מרגישה שאני צריכה להוכיח את עצמי יותר מאשר גבר, שאני צריכה להיות עם עור של פיל ולהפגין חוסן. להיות אישה שממלאת את תפקיד מהנדסת ביצוע זה לדעת לנווט בין שינויים ולהפגין נחישות באופן תמידי כדי להוכיח לסובבים אותך מה את שווה". 

"ראיתי הזדמנות להביא לתחום את הערך המוסף בהיותי אישה. זה אינו סוד שבענף הפן הגברי מסוגל להכתיב התנהלות בתהליכים רבים", אומרת דורין, "כאישה הייתה לי את היכולת להביא ראיה מאוזנת למצבים שאפשרו לי לשכלל יתרונות וחסרונות בצורה אחרת ולצד האינטיליגנציה הנשית. למשל היכולת הזו שימשה אותי כראוי במשא ומתן מול קבלני המשנה איתם עבדתי. היה לי חשוב שקבלן המשנה שלי ירגיש שהוא מרוויח, שאנחנו בעצם במערכת יחסים לטיפוח ותועלת הדדיים וששכר הטרחה הולם את עבודתו. הרבה פעמים הייתי שואלת אנשים שעבדתי איתם שאלות שהיו נשמעות לגברים האחרים בחדר שאלות סרק, אבל שאלתי אותן במטרה כדי להבין מה החשיבות הנושא לאדם שעבדתי מולו. הייתי מנסה להסתכל על בעיות מנקודת מבטו של האדם שמולי, זו אינה גישה שמאפיינת גברים שעובדים בענף."

כיום דורין, כאמור, מכנהת בתפקיד PMO בחברה הממשלתית לתיירות, האחראית על פיתוח תשתיות ואתרי תיירות בתוך גבולותיה של מדינת ישראל: "אנחנו עובדים על מגוון רחב של פרויקטי תיירות ברחבי ישראל כאשר כל אחד מאופיין באתגרים הנדסיים אחרים. לדוגמה אנחנו מבצעים את שיפוץ המבנה המנדטורי בנמל חיפה. כתוצאה מהסביבה ימית עם המליחות הגבוהה והרוחות החזקות, אנו נדרשים להיערך הנדסית בהתאם משום שהן משפיעות  מאוד על הקונסטרוקציה של המבנה ואפילו על חומרי הבנייה של המבנה." גם כאן, דורין שוב מזכירה את היכולת שלה כאישה להסתכל בצורה מאוזנת ומפוקחת על מצבים, ככישור חשוב העוזר לה למלא את תפקידה הנוכחי.

לדעתה של דורין, המחסום המגדרי בענף הולך ופוחת וכי היא כן רואה יותר ויותר נשים נכנסות לעבוד בתחום, גם אם לא בתפקידי ביצוע: "אני רואה כי המגמה נמצאת בשינוי, נשים הוכיחו שהן יכולות לנפץ את תקרת הזכוכית הזו." לטענתה, גישור הפער במחסור במהנדסים טמון בכך שיותר נשים ילכו ללמוד הנדסה אזרחית: "לימודי הנדסה אזרחית מתאימים לנשים שמאמינות ביכולותיהן, ושמעוניינות להיות גאות בעשייה שלהן. ענף הבנייה משווע לעוד נשים חזקות, שיכניסו גישות חדשות וחדשניות, כלל החברה רק תרוויח מכך."  

אלעד ארנפלד, מנכ"ל החברה הממשלתית לתיירות מציין כי: "לנו בחברה הממשלתית התיירות גאווה גדולה לשלב בעולם ההנדסי, בעולמות הבנייה ובכלל זה במקומות הנתפסים כ"גבריים" את הכוח הנשי, את החשיבה היצירתית שלהן, הרחבה וזו שמעניקה נופך אחר וחשוב לתהליכי העבודה. דורין, היא חלק חשוב ממערך שלם בחברה שמעסיקה נשים בתפקידי מפתח בחברה ועבורינו זוהי לא רק גאווה, אלא זוהי חלק מזהות החברה". 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות