banner
אילוסטרציה // depositphotos
אילוסטרציה // depositphotos

בעקבות רעידת האדמה: היזמים קוראים לזרז הליכי פינוי בינוי

רעידת האדמה שהורגשה הבוקר בחיפה ובאזורים נוספים בארץ, היוותה תזכורת נוספת למצב ההתקדמות האיטי של ההתחדשות העירונית בישראל. היזמים מזהירים: "רק כ-2.5%, כ-20 אלף דירות מתוך 800 אלף, אושרו לחיזוק"

אילוסטרציה // depositphotos

בעקבות רעידת האדמה שהורגשה היום בבוקר בחיפה ובאזורים נוספים ברחבי הארץ, בעוצמה שך 3.8 דרגות, היזמים קוראים לקדם את תהליכי פרויקטי ההתחדשות העירונית, ומזהירים: "זהו צו השעה". מוקד הרעידה אובחן בים בחיפה, בעומק 10 ק"מ, 25 ק"מ ממערב לעתלית. אזרחים דיווחו כי הרעידה הורגשה בחיפה, עכו, בקריות ובאזור השרון וירושלים. 

יהודה כתב יור ארגון הקבלנים מחוז תא והמרכז וסגן נשיא ההתאחדות קרדיט צילום דרור סיתהכל
יהודה כתב יור ארגון הקבלנים מחוז תא והמרכז וסגן נשיא ההתאחדות // צילום דרור סיתהכל

יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז וסגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "רעידת האדמה שהמוקד שלה היה באזור חיפה והורגשה עד אזור השרון הינה עוד תזכורת לכך שבישראל עלולה להכות רעידת אדמה חזקה יותר, כך צופים המומחים. היות וישראל נמצאת על קו השבר הסורי אפריקאי רעידת אדמה בעוצמה חזקה יותר עלולה להוביל לתוצאות הרסניות ביותר. ישנם בישראל בתים שלא יעמדו ברעידת אדמה וחייבים לעבור חיזוק באופן מידי! לכן, אני חושב שביטול תמ"א 38 מהווה הסרת אחריותה של המדינה והפקרה של ביטחון התושבים! הדרך היחידה להגביר את הפעילות בתחום ולהבטיח מוגנות לכל בית בישראלי היא להפקיע את סמכויות התכנון בתחום ההתחדשות העירונית מידי ראשי רשויות ולפעול על פי תכנית לשעת חירום המופעלת על ידי הממשלה שתכתיב מדיניות כלל ארצית בתחום ויאפשרו קידום פרויקטים בהתחדשות עירונית במסלול מהיר אשר יבטיח חיזוק מבנים לטובת ביטחונו של כלל הציבור בישראל גם מההיבט הביטחוני! ללא אחידות בין המדיניות הממשלתית והמקומית בטחון התושבים יוותר בידי ראשי הערים, אשר משנים את מדיניות התכנון העירונית בהתאם לאינטרסים פוליטיים שונים ויוצרים מצב של חוסר וודאות. לא ניתן להפקיר את בטיחות ובטחון תושבי המדינה לאינטרסים אלה, הגיע הזמן שבמקום לעסוק באיך לא לקדם התחדשות עירונית, יעסקו הנוגעים בדבר בקדום מידי של פרויקטים במסגרת התחדשות עירונית, זהו צו השעה!!!".

ניר שמול, מנכ"ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית // יח"צ
ניר שמול, מנכ"ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית // יח"צ

ניר שמול, מבעלי החברה לפיתוח והתחדשות עירונית: "אף אחד לא יודע מתי תהיה פה רעידת אדמה משמעותית או מתקפת טילים  אך האירועים האחרונים מראים שהיא עשויה להיות קרובה מתמיד, רעידות האדמה הקשות בתורכיה ורעש האדמה שהורגש בעקבותיהם גם כאן וכעת רעידת האדמה שהורגשה בצפון הארץ .אילו סכנות המרחפות מעל ראשנו כל הזמן .  והמציאות היא שמרבית הבניינים במיוחד באזורים פריפריאליים כמו היישובים בצפון הארץ, הם בניינים ישנים מאוד שחלקם מטים ליפול וזקוקים נואשות לחיזוק ושדרוג היסודות שלהם , כי רעידת אדמה פשוט תגמור אותם. עד להחלטת ממשלה על מדיניות סדורה  יש לבצע התאמה לתכניות של פינוי בינוי במסגרת הועדות המחוזיות. לאפשר תוספת זכויות והגדלה של מתחמים המיועדים לפינוי בינוי הלוקחים בחשבון פתרונות של תשתיות , מבני ציבור, מוסדות חינוך וחניות , באמצעות צירוף מתחמים גובלים. רעידת האדמה לא תחכה לאף אחד כשהיא תבוא , בטח לא לבחירות"

מנכל קבוצת ביתא אהוד שליין // יחצ
מנכל קבוצת ביתא אהוד שליין // יחצ

אהוד שליין, מנכ"ל קבוצת ביתא,  המקדמת בין היתר פרויקטים להתחדשות עירונית בחיפה: "תמונת המצב בתחום ההתחדשות העירונית מלמדת כי מתוך כ–800 אלף דירות העלולות להתמוטט ברעידת האדמה החזקה שהמומחים צופים שתתרחש באזור בשנים הקרובות, רק כ–2.5%, כ-20 אלף דירות, אושרו לחיזוק. בנוסף, הרוב המוחלט של הפרויקטים ממוקמים באזור המרכז, שבו יש סכנה פחותה לרעידת אדמה, ובשכונות שבהן אוכלוסיית המקור חזקה וזקוקה פחות להתחדשות פיזית וחברתית. קבוצת ביתא פועלת בקרית אליעזר בחיפה , על מנת לחדש ולהחליף מאות יח"ד במצב פיסי רעוע אשר אינן עומדות בתקן לרעידות אדמה לדירות חדשות בבניינים מודרניים בסטנדרט בלתי מתפשר שישמור על הדיירים לעשרות רבות של שנים. בשנים האחרונות גוברת ההתעניינות בהתחדשות עירונית בשכונות מוחלשות, אבל שם אין כדאיות כלכלית ליזמים לקדם התחדשות עירונית בגלל ערכי הקרקע הנמוכים. כדי לקדם פרויקטים להתחדשות עירונית במקומות שהם באמת מועדים לפורענות הקרובים לקו השבר, הממשלה ביחד עם הרשויות המקומיות חייבות לייצר תמריצים כלכליים וחברתיים מפליגים בשכונות הוותיקות עוד בטרם גיבוש הפרויקט על ידי היזם". 

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות