banner
הדמיה ינוב רוטשילד 11 כפר סבא // ארט מודלינג
הדמיה ינוב רוטשילד 11 כפר סבא // ארט מודלינג

כל מה שלא יספרו לכם על בדיקות קריטיות בבחירת יזם

כל הסודות נחשפים: לפרטי פרטים חושף שגיא לנצ'נר, מנכ"ל ובעלים חברת ינוב בניה ופיתוח, את הבדיקות שיש לבצע לפני שחותמים עם יזם. החל מבדיקת רישום, דרך שותפים ועד לדו"חות עסקיים – המדריך המלא

עם אישור תמ"א 38 בשנת 2005 עבר שוק הנדל"ן ריענון מחדש. מבדיקה שקיימה חברת  CofaceBdi ופורסמה בינואר השנה עולה כי, בשוק ההתחדשות פעלו כ- 1,400 חברות, רובן קטנות. עם זאת, עולה מהדו"ח, הבעיות מתחילות כאשר מגיעים לשלב בקשת ההיתר, המימון והביצוע. בנקודות אלו עוד לפני משבר הקורונה, חברות רבות נקלעו לקשיים וכ-300 מהחברות בתחום ההתחדשות העירונית, הוגדרו כ'חברות בסיכון גבוה' המתקשות לעמוד בהתחייבויות, מול תשלומי ספקים, גופי מימון, עובדים או רשויות.
זאת ועוד, נמצא כי משבר הקורונה והחלטת הממשלה לגניזת תוכנית תמ"א 38 גרמו לכך שחלק מהליכי התכנון נעצרו, ההוצאות גדלו והתעורר קושי לקבלת אשראי מגופי המימון, בעיקר לחברת קטנות וחסרות ניסיון.

שגיא לנצנר // גליה חרמון
שגיא לנצנר // גליה חרמון

אז אילו בדיקות מקדמיות מקיפות חשוב לבצע כיום בבחירת יזם?
שאלנו את שגיא לנצ'נר,  מנכ"ל ובעלים חברת ינוב בניה ופיתוח, בעלת ניסיון בניהול עשרות פרויקטיי התחדשות עירונית.  "ראשית, חשוב להשוות בין מספר חברות יזמות, עפ"י אותם קריטריונים ולא פחות חשוב הוא לראות במו עיניכם בניינים שנבנו בפועל ולהתרשם מרמת הבניה והגימורים", אומר לנצ'נר. 

כמו כן, הוא מדגיש כי חשוב לבדוק דברים בסיסיים לכאורה, כגון שהחברה שאיתה מתקשרים רשומה כחוק. בנוסף לבדיקות הבסיסיות האמורות, לדבריו "מעבר לבחינת זכויות הבניה שמציע היזם, יש לבחון גם מדדים של שירות, שביעות רצון, אמינות וניסיון. כמו כן, אנחנו ממליצים לרדת לעומק ולהזמין דוחות עסקיים על החברה ממאגרי מידע עסקיים בכדי לאמת את רמת הסיכון הכלכלי של החברה". 

נקודות חשובות מאוד שאולי לא חשבתם עליהן: 

  1. יש לוודא מול היזם שהפרויקט יקבל ליווי בנקאי. 
  2. יש לבדוק האם ליזם יש שותפים בפרויקט או האם להכניס שותפים. 
  3. יש לבדוק מי מבצע את הפרויקט? האם יזם הפרויקט הוא גם הקבלן המבצע? 
  4. באם מדובר בחברת בת או חברת ביצוע חיצונית, חשוב לבחון את ההסכם מולה ולוודא שיש סנכרון ותיאום בין השתיים בין ההבטחות שניתנו לכם לבין הביצוע בפועל. 
  5. גם כאן, חשוב לוודא שהקבלן המבצע רשום בפנקס הקבלנים ויש לו סיווג מתאים לבניה. 

מעבר לכך, עולה השאלה האם ליזם יש היכרות מוקדמת עם קידום פרויקטים להתחדשות עירונית בעיר והאם מכיר את מדיניות העירייה, דבר שיתגלה לא אחת כשיקול מכרעת על התקדמות או עיכוב הפרויקט. ועוד טיפ לדרך: "ככל שגוברת ההכרה בהטבות הכלכליות הגלומות במימוש פרויקט תמ"א 38,  קשה לעיתים להתעלם מלחץ דיירים המבקשים להתניע את הפרויקט אל מול אלה שלא מעוניינים בתהליך או מתנגדים אליו. חשוב להבין כי זהו תהליך מורכב המצריך אמון גם בין השכנים עצמם ובוודאי מול היזם הנבחר. הלחץ נובע גם ממחזרים נוספים, בחלקם יזמים המוסיפים לבלבול הכללי. חשוב להקדיש את הזמן, ללמוד את הנושא לעומק ולהגיע עם ידע והבנה על כלל התהליך", כך מסכם לנצ'נר.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות