banner
הדמיית התכנית // ניר קוץ אדריכלים
הדמיית התכנית // ניר קוץ אדריכלים

מהנדס עיריית אשדוד התנגד לדיור בהישג יד ברובע המתחדש והיוקרתי של העיר

עיריית אשדוד אישרה את תוכנית רובע סיטי לצעירים אולם מהנדס העירייה הגיש התנגדות לוועדת ערר כנגד דיור להכשרה ובהישג יד במתחם, שנחשב לאחד מאזורי הביקוש בעיר. הוועדה קיבלה חלקית את התנגדותו, וקבעה כי 30% מהדירות יוקצו לדיור בהישג יד: "עליית מחירי הנדל"ן מונעת מאוכלוסיות מגוונות ממעמד הביניים ומהמעמד הנמוך להתגורר באזורי ביקוש"

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז דרום החליטה לאשר את תוכנית רובע הצעירים באשדוד – "רובע סיטי", לאחר דיון שנערך בהתנגדויות בוועדת המשנה להתנגדויות, בראשותו של עודד פלס. את ההתנגדויות הגישו דיירי הרחובות הסמוכים ומהנדס העיר, דורון חזן, אשר התנגד להקצאת דיור להשכרה או דיור בהישג יד במתחם. הוועדה דחתה את התנגדויות הדיירים, וקיבלה חלקית את התנגדות מהנדס העיר לתוכנית, תוך שהיא קובעת כי -30% מסך הדירות בפרויקט יוקצו לדיור בהישג יד.  

מדובר במתחם לבנייה שקודם כחלק מהסכם הגג שנחתם בין עיריית אשדוד לממשלת ישראל לתוספת של כ-30,000 יח"ד בעיר. התוכנית ממוקמת במתחם שבין הרחובות הציונות והקליטה, ומציעה שינוי של חלק מייעודי הקרקע לטובת מגורים, מסחר ומבנים ומוסדות ציבור. התוכנית כוללת 285 יח"ד במספר בניינים, בגובה מירבי של 25 קומות מעל 2 קומות מסדר למסחר וכן, מבני מגורים שאינם רבי קומות בדופן הדרומית, "על מנת להציע גם פתרונות דיור שעלות התחזוקה שלהם פחותה". עוד יש לציין כי 40% מהדירות יוקצו לדירות קטנות של עד 75 מ"ר ברוטו, 40% לדירות בינוניות של עד 100 מ"ר ברוטו ו-20% דירות גדולות מעל 100 מ"ר ברוטו. בתוך כך, התוכנית מציעה כי 30% מיחידות הדיור יהיו דירות להשכרה לצמיתות ואלו ימוקמו במגדל מגורים נפרד וכ-20% מסך יח"ד בפרויקט יהוו דיור בהישג יד. 

ביוני 2019 המליצה הוועדה מקומית בפני הוועדה המחוזית להפקיד את התוכנית בתנאים והיא אושרה במועצת העיר. באפריל 2020 התוכנית אושרה להפקדה אלא שלתוכנית הוגשו שתי התנגדויות כאמור, מטעם דיירים ברחוב הקליטה ורחוב הציונות ומטעם מהנדס העירייה. 

הדיירים טענו למחסור בשטחי ציבור בשכונה, פארקים ומוסדות קהילתיים, אולם טענות אלו נדחו על ידי הוועדה, אשר קבעה כי הנושא נבחן באופן מעמיק וניתן מענה מלא לצרכים, "אשר מאפשר עודף זכויות לשימושי ציבור למימוש בעתיד", כנכתב בהחלטה. עוד דחתה הוועדה את טענות הדיירים בדבר עומס כלי רכב ומצוקת חנייה וכן, בדבר גובה המבנים. 

יחד עם זאת, הוועדה קיבלה חלקית את התנגדותו של מהנדס העיר, אשר התנגד להקצאת דיור להשכרה בפרויקט בטענה, כי קיים בעיר מצאי מספיק של דירות להשכרה ודיור בהישג יד, וקבעה כי: "עליית מחירי הנדל"ן מונעת מאוכלוסיות מגוונות ממעמד הביניים ומהמעמד הנמוך להתגורר באזורי ביקוש. ללא אוכלוסיות אלה העיר לא תוכל לתת מענה בעתיד לשירותים חיוניים כגון חינוך, רפואה, שירותי רווחה וכיוב'. מציאות זו פוגעת בתפקוד העיר ובחוסנה הקהילתי ולכן מתן ההזדמנות לאוכלוסיות רבות ומגוונות ככל האפשר להתגורר בעיר ובפרט במרכז העיר הינה חיונית לעיר". 

בתוך כך, הוועדה בחנה את הנתונים שהציג מהנדס העיר אולם קבעה כי מתוך 35,000 יח"ד שצפויות לקום בעתיד הקרוב בעיר, נכון להיום מאושרות 500 יח"ד בלבד להשכרה, פחות מ-1.5% מסך יח"ד הצפויות להבנות. עוד היא ציינה כי במרבית התוכניות מדובר בהשכרה ל-20 שנה בלבד, כך שיהיה צורך לחדש את המלאי. אלא שמתחם רובע סיטי הוא מבין הרובעים בעלי הדירוג הסוציואקונומי הגבוהה באשדוד, קרי מאכלס אוכלוסייה חזקה ועלות דירה בפרויקט צפויה לעמוד על כ-1,650,000 שקל, "מדובר בחסם משמעותי לרכישת דירה ברובע עבור חלק ניכר מהאוכלוסייה, נתונים אלו מחזקים את הצורך במלאי מספק של דיור בהישג יד ברובע", כך נכתב בהחלטת הוועדה. 

הוועדה קיבלה כאמור חלקית את התנגדות מהנדס העיר, וקבעה כי דיור בר השגה יעמוד על 30% אחוז מהתוכנית – 90 יח"ד, וכן קבעה כי הדירות יתפרסו על שלושה מגדלי מגורים (ולא ירוכזו במגדל אחד), באחד מתאי השטח שבמתחם, באופן שלא יעלו על מחצית מסך הדירות בבניין, וכי הן יושכרו לתקופה של 25 שנה. 

בהחלטה מציינת הוועדה כי: "עולה אפוא כי אכן קיים ומתוכנן בעיר מצאי נרחב של יחידות דיור קטנות לרכישה כפי שטען מהנדס הוועדה, אך דירות אלה לא מהוות דיור בהישג יד. לא בהתאם לחוק ולא בפועל, ככל שמחירי הדיור עולים, מאחר ואינן נגישות כלכלית עבור חלקים הולכים וגדלים של הציבור. מלאי יחידות הדיור להשכרה בהישג יד בעיר, מאושר ומתוכנן, הינו נמוך מאוד והוועדה מניחה כי מצאי זה לא יוכל להוות מענה מספק לצורך ההולך וגובר בדיור בהישג יד, במיוחד במרכז העיר. לפיכך נדרש להגדיל את מלאי יחידות הדיור להשכרה בעיר באופן משמעותי". 

הוועדה קיבלה את התנגדות מהנדס העיר לעניין הקצאת מגורים להשכרה בתא שטח נוסף, וציינה כי היה מדובר "בטעות סופר", שיש לתקנה. הוועדה החליטה לאשר את התוכנית כאמור, בכפוף לתיקונים שמסר מינהל התכנון.

ד"ר יחיאל לסרי - ראש העיר אשדוד // באדיבות עיריית אשדוד
ד"ר יחיאל לסרי – ראש העיר אשדוד // באדיבות עיריית אשדוד

ראש העיר אשדוד, יחיאל לסרי: "עיריית אשדוד, באמצעות מנהלת הסכם הגג ומנהל ההנדסה, עושים הכל על מנת לתת מענה לזוגות הצעירים באמצעות בניית יחידות דיור גם במרכז העיר. פרויקט 'בית בסיטי' נועד לאפשר לזוגות הצעירים בתחילת דרכם לממש את רצונם לגור בעיר האהובה עליהם ולהקים בה בית ישראלי. אני מברך על החלטת הוועדה המחוזית, אשר ראתה עין בעין את הצורך בפיתוחה של העיר תוך מתן מענה רחב וכולל מצד העירייה למוסדות ציבור, חינוך, הסדרי תחבורה ותשתיות".

אייל דוידוביץ // צילום: תום כתום
אייל דוידוביץ // צילום: תום כתום

אייל דוידוביץ', ראש מינהלת הגג בעיר, ציין כי: "לטובת קידום התוכנית המורכבת והקמתן של אלפי יחידות דיור בעיר, הוקמה מנהלת הסכם הגג, במטרה ללוות את הפרויקטים השונים שייבנו ברחבי העיר תוך הסרת החסמים הבירוקרטים אל מול הגורמים הרלוונטיים ועד לשלב הבניה. אחד הפרויקטים הוא מתחם הצעירים ברובע הסיטי".  

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות