banner
גיא דוננפלד // צילום: אלעד מלכה
גיא דוננפלד // צילום: אלעד מלכה

"שוב אנו רואים התנהלות לא נכונה של המדינה"

גיא דוננפלד, מנכ"ל איגוד מהנדסי ואדריכלי הערים ומהנדס העיר דימונה: "פרויקט המטרו שוב צפוי להידחות. אם זה יקרה, מדובר בבכייה לדורות"

גיא דוננפלד 05.01.2023

השבוע שוב זעקו הכותרות על דחיית פרויקט המטרו, עם כניסתה לתפקיד של השרה החדשה- ישנה מירי רגב. למי ששכח, מדובר על פרויקט רכבת התחתית בגוש דן, עליו דובר לראשונה עוד בשנות ה-20 של המאה הקודמת, לפני קום המדינה ומאז עבר גלגולים שונים ובעיקר דחיות רבות.

מטרת הפרויקט להפחית את הגודש בכבישים שכולנו מכירים ולגרום לאנשים לזנוח את כלי הרכב הפרטי, ובנוסף להגדיל את האטרקטיביות של הערים מסביב לתל אביב ולהקל את מצוקת התחבורה והתנועה במדינה, מה שבסופו של דבר גם משפיע על משבר הדיור. כל מי שביקר בערים הגדולות בחו"ל ולא רק במדינות המפותחות בעולם יודע כמה מדובר בפתרון קל ונוח להתניידות ברחבי העיר. בישראל פרויקט המטרו שלא קם עד היום הוא תקלה מתמשכת וזו תעודת עניות לנו שבשנת 2023 אין עדיין מערכת הסעת המונים יעילה במטרופולין תל אביב.

מדובר על שלושה קווי מטרו שישלימו את מערך קווי הרכבת הקלה. קו המטרו M1 עובר בציר צפון-דרום ומחבר את הערים הצפוניות והדרומיות במטרופולין למרכז העיר תל אביב. אורכו של הקו הוא 85 ק"מ והוא צפוי לשרת 14 רשויות מקומיות ולכלול 62 תחנות לאורכו. קו המטרו M2 עובר בציר מזרח מערב ומחבר את ערי הטבעת התיכונה והפנימית למרכז המטרופולין. אורכו של הקו 26 ק"מ והוא צפוי לשרת 9 רשויות מקומיות ולכלול 22 תחנות לאורכו. קו מטרו M3 הינו קו חצי טבעתי היוצר רשת היקפית באורך כולל של כ-39 ק”מ. הקו משרת את הטבעת התיכונה של המטרופולין  וצפוי לשרת 11 רשויות מקומיות ולאורכו ייבנו 25 תחנות.

מהסתכלות על מצב התנועה בכבישי הארץ אפשר להגיד בוודאות שפספסנו את הרכבת. מדובר על פרויקט אסטרטגי סופר חשוב למדינה תשתית לאומית מהמדרגה הראשונה. המדינה אמורה לדחוף ולמנף את הדבר הזה בכל הכוח ולצערנו לא זה המצב.

כך למשל ההחלטה על הגבלת פרויקטים של התחדשות עירונית סביב המטרו היא לא טובה ובטווח הארוך אף מזיקה לרעיון. גם הגבלת השימושים המסחריים בתחנות המטרו בעייתית. המדינה צריכה מתוך אינטרס לאומי לאפשר פיתוח מואץ תומך מטרו ולקדם בשתי ידיים את הפיתוח בסביבות קווי המטרו ככל האפשר.

בעניין המיסוי שרוצים להטיל, שוב אנו רואים התנהלות לא נכונה של המדינה. המדינה היא זו שצריכה לדחוף, לתקצב, לממן ולתמוך בפרויקט, אך תחת זאת מטילים מיסים על היזמים בסביבת הפרויקט שלכאורה מהם הוא ימומן. כבר מזמן היינו צריכים ויכולים להיות עם רכבת מטרו ורכבת קלה עומדות. משבר הדיור הוא משבר התשתיות והוא לפתחנו ממש.

התנועה בכבישים הופכת לבלתי נסבלת נוכח העומסים והמדינה שצומחת בקצב מואץ ונעשית צפופה פשוט לא יכולה בלי המטרו.

*כותב המאמר, גיא דוננפלד, מכהן כמנכ"ל איגוד מהנדסי ואדריכלי הערים ומהנדס העיר דימונה

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות