banner

"אנחנו כמנהלת נתקלים בעשרות פניות ביום שכל מהותן בכלל ליקויי בניה"

"תושבים שחותמים על הסכם, בפרט על תמ"א 38/1 – תיצמדו ותבקשו כל מה שקשור לפיקוח על הבנייה", כך אומר ראש מנהלת התחדשות עירונית באשדוד בראיון באולפן מגדילים בנושא ביצוע והיום שאחרי תמ"א 38. עוד בראיון – עו"ד ג'ני ריינדוביץ', המייצגת בעלי דירות, על הקפיצה בתשלומי ועד הבית: "לחייב את היזם לשאת בתשלומי הועד לתקופה מסוימת או להקים קרן שתממן את דמי הועד עבור הדיירים"

התחדשות עירונית היא שם נרדף לתהליך ארוך ומורכב. לא פעם, הדיון מתמקד בתחילת הדרך של בעלי הדירות ואנשי המקצוע. אבל מה קורה במהלך הבנייה? מה קורה ביום שאחרי? עו"ד ליאור לוי, ראש מינהלת ההתחדשות העירונית באשדוד, ועורכת הדין ג'ני ריינדוביץ' המייצגת בעלי דירות בהתחדשות עירונית התארחו באולפן מגדילים ודיברו בדיוק על הנושאים הללו. 

"מדובר בתהליך ארוך והרבה פעמים רואים רק את ההתחלה, לצערי לא הרבה רואים גם מה קורה ביום שאחרי", כך עו"ד לוי, "איכות הבניה בישראל ידועה כתהליך שהולך ויורד עם השנים, לצערי כמנהלת באשדוד אני רואה איך כולם מדברים על עו"ד הדיירים אבל שוכחים את התפקיד החשוב של מפקח על הבניה. אנחנו כמנהלת נתקלים בעשרות פניות ביום שכל מהותן בכלל ליקויי בניה. אני עובד בשיתוף פעולה הדוק עם הפיקוח על הבנייה בעיר, ואנחנו כמעט כל יום בסיור באתרים, מגיעים לדירות, רואים מה הבעיה".

עוד על פי עו"ד לוי: "לחיות בתמ"א 38/1 אתה חי באתר בניה כמעט שנתיים. קשישה בת שמונים שגרה בקומה רביעית ופתאום המדרגות צריך לשנות אותן בגלל המעלית אני לא רוצה להגיד איך נראות אותן מדרגות זמניות. אנחנו נתקלים בקשיים הללו כל יום. אני קורא לתושבים שחותמים על הסכם, בפרט על תמ"א 38/1 – תיצמדו ותבקשו כל מה שקשור לפיקוח על הבנייה". 

נושא נוסף שחשוב לתת עליו את הדעת הוא רישום הבית המשותף. מה חשוב שבעלי הדירות ייקחו בחשבון?

עו"ד ג'ני ריינדוביץ': "קודם כל, נושא הפיקוח מאוד חשוב. כמי שמייצגת הרבה דיירים, גם בתמ"א 38/1 וגם פינוי בינוי, אחד הדברים שאנחנו מקפידים עליהם תמיד שיהיה מפקח מטעם הדיירים שייבחר על ידם ויהיה העיניים שלהם בתוך הפרויקט. בנוגע לסוגיית רישום הבית המשותף – אחרי שקיבלנו את הדירה החדשה שלנו ואחרי שעברנו את כל נושא הליקויים או השינויים, צריך לדאוג לסיום הרישום. אם אנחנו מדברים על פרויקט תמ"א 38/1 אנחנו צריכים לוודא שההצמדה של אותה תוספת, אותו חדר או אותה מרפסת יופיעו גם ברישום בית משותף. בפינוי בינוי – צריך לוודא שהדירה החדשה תהיה בתת חלקה מתאימה. אצלנו בהסכמים יש סעיף שמתייחס לנושא הזה ולהעמדת ערבויות לצורך רישום".   

נושא נוסף שתופס תאוצה בתחום ההתחדשות העירונית הוא הדו"ח החברתי שיש להכין במתחמים השונים. מה זה אומר? מדוע זה חשוב? 

עו"ד ליאור לוי: "הדו"ח החברתי רלוונטי לפרויקטים של פינוי בינוי. החשיבות שלו הוא במיפוי האוכלוסייה שעוברת את התהליך של הפינוי בינוי. במיפוי רואים את הצרכים הקיימים היום, את הפילוח בין בעלי דירות לבין שוכרים. המטרה גם לאפשר לאותם דיירים ותיקים להישאר לגור במתחם. היזם אחראי על הדו"ח החברתי והוא מעביר אותו אלינו, למינהלת, ובהמשך הוא גם משפיע על התכנון. אם יש יותר משפחות מרובות ילדים אז יש צורך בדירות גדולות ואם יש יותר קשישים אולי נכון פתרון אחר. זה חשוב לתובנות תכנוניות, וגם לתובנות של עיר – איך אתה רוצה לראות את אותו מתחם בעתיד".

ומה עם התחזוקה? דמי הניהול ודמי ועד הבית בבניין החדש מזנקים. איך מתמודדים עם הנושא הזה? 

עו"ד ג'ני ריינדוביץ': "זה בעיקר רלוונטי בפרויקטים של פינוי בינוי. שם רואים שיש קפיצה בדמי הועד. בבניינים הישנים משלמים 50 או 100 שקלים, בבניין חדש זה יכול לקפוץ ל-300 או 400 או אפילו 500 שקל לחודש, שזה סכום משמעותי למשפחה. מה שאנחנו עושים בהרבה מאוד הסכמים זה או לחייב את היזם בתקופה יחסית משמעותית שבה הם נושאים בדמי הועד במקום הדיירים הוותיקים, או להקים קרן שתממן את דמי הועד עבור אותם הדיירים".

הצטרפו אלינו לקהילת ההתחדשות העירונית >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות