banner
המטרו בפתח תקווה // באדיבות עיריית פתח תקווה
המטרו בפתח תקווה // באדיבות עיריית פתח תקווה

תמ"א 70: ולנת"ע ממליצה לתת תוקף למטרו – בלשכת השמאים מקדמים תקן שמאי לפיתוח במטרו

הוועדה דנה בהערות לתכנית מרחב המטרו, וממליצה למועצה הארצית לאשרה. יו"ר לשכת שמאי המקרקעין: "תקן שמאי יאפשר את מימוש הפרויקטים"

זיו גולדפישר 04.12.2024

תמ"א 70 בדרך לקבל תוקף: ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע) ממליצה למועצה הארצית לתת תוקף לתכנית המתאר הארצית למרחב מערכת המטרו במטרופולין תל אביב. 

הוועדה דנה בשבוע שעבר בהערות הוועדה המחוזית לתכנית, והחליטה להמליץ את אישורה בכפוף לתיקונים טכניים. יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, נחמה בוגין, אומרת ל"מגדילים" כי הלשכה מקדמת כעת תקן שמאי ייעודי לפיתוח במרחבי המטרו, בדומה לתקן 21 בהתחדשות עירונית. "תקן שמאי לתכניות במרחבי המטרו זה הדבר שמעסיק כעת את היזמים", היא אומרת.

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, נחמה בוגין, שהובילה מטעם הלשכה את הדיונים בכנסת סביב חוק המטרו, אומרת ל"מגדילים" כי לתכנית יש משמעות דרמטית: "תמ"א 70 מסדירה את התוואי של פרויקט המטרו, וחשוב מכך, את אזורי ההשפעה לאורך התוואי שבהם צפוי פיתוח אינטנסיבי. התמ"א קובעת את נתיבי הפיתוח ואת עקרונות הפיתוח המרכזיים של מדינת ישראל במרכז הארץ לעשרות השנים הבאות".

במסגרת פעילותה כיו"ר הלשכה, בוגין הייתה מעורבת בהליכי החקיקה של חוק המטרו. "ההישג שהצלחנו להגיע אליו בניצוחו של יו"ר ועדת הפנים, ח"כ יעקב אשר, זה לקבל אורכה של 6  שנים להפחתה משמעותית בתשלומי היטלי השבחה בכפוף לכך שיזמים שירצו לפתח תכניות לאורך המטרו יגישו כבר עכשיו תכניות מפורטות. מכיוון שהתכניות האלה נגזרות מתמ"א 70, היה חשוב לזרז את האישור שלה כדי לעמוד ביעד של 6 שנים ולייצר פיתוח משמעותי לאורך התוואי".

נחמה בוגין // צילום: שי שהרבני | Depositphotos
נחמה בוגין // צילום: שי שהרבני | Depositphotos

אחד העקרונות המשמעותיים בתכנית הוא עירוב שימושים והעצמת זכויות, דבר שהוליד צורך בקביעת תקן שמאי ייעודי למרחבי המטרו. בוגין: "התכנית מעצימה זכויות והרציונל לכך הוא שמכיוון לאורך קו המטרו ניתן לתת צפיפויות בנייה הרבה יותר גדולות. מה שחשוב ומעסיק את היזמים, וזה אחד הסיכומים שהיו בוועדת הפנים, זה תקן שמאי לתכניות המטרו כדי להבטיח את הכלכליות שלהם ולייצר את האיזון הנכון בין התכנון לבין הכלכלה, בדומה לתקן 21 בהתחדשות עירונית. אנחנו התחלנו לעבוד עליו לאחר שחוק המטרו עבר, שזה ממש לאחרונה. וייקח זמן, אבל אנחנו מנסים לייצר את התכנית כמה שיותר מהר שניתן לקדם כמה שיותר פיתוח לאורך התוואי".

עוד אומרת בוגין כי אין הערכה להיקף הבינוי המדויק שמעניקה התכנית, אך מדובר בהיקף בינוי משמעותי: "אין הערכה, כי מה שנותנת התמ"א זה רח"ק (מדד של רצפה חלקי קרקע), מדובר בנפח ולא במטרים. לכן קשה לדעת כמה יח"ד, אבל מדובר בבינוי אדיר, כי זה כל החלק המרכזי של מדינת ישאל בצפיפות הבנייה וניצול הבנייה הכי גבוהים שיש". 

עקרונות תכנית המטרו
תמ"א 70 מהווה תהליך משלים לקידום תכניות לקווי המטרו המהוות נדבך מרכזי במערכת הסעת המונים במטרופולין תל אביב. מערכת המטרו כוללת שלושה קוים באורך כולל של כ-150 ק"מ וכ- 109 תחנות בתחומן של 24 רשויות במטרופולין. על פי התכנית "מערכת הסעת המונים, צריכה להיתמך בסביבה עירונית איכותית מוטת תחבורה ציבורית, על מנת לממש את מלוא הפוטנציאל הגלום בה ואת ההשקעה האדירה הכרוכה בהקמתה. לאור זאת מקודמת תמ"א 70 המתווה את מדיניות התכנון האורבאני במתחמי ההשפעה של תחנות המטרו, תוך קביעת הוראות להכנת תכניות מקומיות במרחבי התחנות, זאת על מנת לאפשר העצמת הבניה הנובעת מהקמת מערכת הסעת ההמונים, ליישם עקרונות תכנון מוטה תחבורה ציבורית לייעל את השימוש בקרקע ובכך להעצים את השימוש במערכת הסעת ההמונים".

על פי הוראות התכנית, התמ"א מתווה את מדיניות התכנון האורבאני סביב תחנות המטרו תוך קביעת הוראות להכנת תכניות מקומיות במרחבי התחנות. לאור כך התמ"א שמה דגש על העצמת הבניה המתאפשרת בשל הקמת מערכת הסעת המונים; ייעול השימוש בקרקע ובשירותים עירוניים, תוך יצירת רשת תנועה של הליכה ורכיבה להגברת קישוריות המרחב למערכת המטרו ולאמצעי תחבורה משלימים; עירוב שימושים מוגבר ומרובד; יצירת תמהילי דיור מגוונים; התאמת המרחב הציבורי לתנועת הולכי רגל; שינוי מדיניות החנייה; הנחיות להקצאה של שטחים ציבוריים פתוחים ומבונים ועוד, וכל זה במטרה להעצים את פוטנציאל השימוש בתחבורה הציבורית תוך צמצום התלות ברכב הפרטי.

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות