banner
רפי אלמליח // צילום: רז רוגובסקי | Depositphotos
רפי אלמליח // צילום: רז רוגובסקי | Depositphotos

בין 70% ל-80% מהבנייה החדשה בירושלים תתבצע בהתחדשות עירונית

כך עולה מדיון שהוביל מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח על עתיד הפיתוח והמטרו בעיר: "נמצאת בתנופה חסרת תקדים, לכן מערכת מטרו היא קריטית"

מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, הוביל היום דיון משמעותי בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים, במסגרתו הוצגו לראשונה תרחישי הפיתוח לעיר ירושלים לשנת היעד 2050, ובכלל זה קידום מערכת המטרו בעיר. 

במינהל התכנון מציינים כי: "העבודה האורבנית המקיפה, שנערכה בהובלת חטיבת התשתיות במינהל התכנון, הינה פרי יוזמה משותפת של מספר גופים, ביניהם משרד התחבורה, עיריית ירושלים וצוות תכנית אב לתחבורה. עבודה זו, הנשענת על ניתוח מעמיק של נתונים דמוגרפיים, כלכליים ותחבורתיים, בוחנת לראשונה את השלכות ציפוף העיר ירושלים בטווח הארוך, כאשר שנת היעד היא 2050, בה אוכלוסיית העיר צפויה להגיע ל-1.8 מיליון נפש".  

בין היתר, התוכנית עוסקת בהתחדשות עירונית ככלי לציפוף עירוני, ומציעה מדיניות לתמרוץ התחדשות עירונית  באזורים  אסטרטגיים  ובסמיכות  לתחנות  המטרו  העתידיות.  

על פי התחזיות, אוכלוסיית ירושלים צפויה להגיע לכ-1.8 מיליון תושבים בשנת 2050 . במינהל התכנון אומרים כי לשם כך, ידרשו שיעורי מימוש גבוהים של התחדשות עירונית – בין 70% ל-80% מהבנייה החדשה. בנוסף, ישנה חשיבות רבה לציפוף מוגבר סביב תחנות המטרו העתידיות. 

במהלך הדיון ניתנה סקירה על ההתקדמות המשמעותית שנעשתה בשני העשורים האחרונים בקידום מערכת הסעת המונים בירושלים, בדגש על רשת קווי הרכבת הקלה. הקו האדום פעיל מזה כעשור, הקווים הכחול והירוק נמצאים בשלבי הקמה, ורשת הרכבות צפויה לתפקד באופן מלא עד סוף העשור.  היקף ההשקעה הצפוי להקמת מערכת המטרו בירושלים נע על פי הערכות ראשוניות, בין 34 ל-50 מיליארד שקל.

במינהל מציינים כי פורסם מכרז לבדיקת היתכנות הפרויקט, שצפויה להתבצע בשנת 2025. 

מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "מדובר ביום היסטורי. הבאנו היום בזמן שיא תכנון מקדים של קווי מטרו בנוסף לעבודה אורבנית משלימה. ירושלים נמצאת בתנופת פיתוח חסרת תקדים וכדי להיערך לכך ולכן מערכת מטרו היא קריטית. מדובר באתגר לאומי הדורש שיתוף פעולה בין משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות וכלל הגורמים המעורבים. אנו גאים להוביל את התהליך הזה ולעבוד יחד למען עתידה של ירושלים, אשר יאפשר לנו ליצור עיר מודרנית, נגישה ומתקדמת, הנותנת מענה לצורכי התושבים". 

סמנכ"לית תשתיות במינהל התכנון, יעל סלומון: "מערכת המטרו היא עמוד השדרה של העיר, העיר ירושלים בהתאם לתרחישי הפיתוח שהוצגו זכאית לה וזקוקה לה. המטרו יאפשר לנו לתמוך בגידול האוכלוסייה הצפוי,  ולאפשר את הציפוף העירוני הדרוש כדי ליצור עיר משגשגת, בת קיימא ונגישה לכל תושביה".

יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים, שירה תלמי-באבאי: "תוכנית המטרו תאפשר את המשך מגמות הפיתוח של העיר לתעסוקה ומגורים. יחזק את מעמדה של ירושלים כמרכז המטרופולין ויהפוך את העיר למקום נעים נוח ונגיש יותר בדגש על עירוב שימושים, עיר 15 דקות ועיר רב מוקדית. קידום מטרו לעיר הינו חזון מרגש וחשוב ביותר. רשת המטרו תהווה השלמה של רשת קווי הרכבת הקלה העיליים ותאפשר את המשך פיתוח העיר לתעסוקה ומגורים תוך כדי שיפור השירות התחבורתי ושיפור איכות החיים בעיר".

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות