banner
פאנל כלכלי // יוד צילומים
פאנל כלכלי // יוד צילומים

עדיאל שמרון, מנהל רשות מקרקעי ישראל: "צריך לשקול להקטין את המינון בין יח"ד במחיר למשתכן ויח"ד בשוק חופשי"

"צריך לעשות התאמות מסוימות, בין השאר לשקול להקטין את המינון בין יח"ד במחיר למשתכן ויח״ד בשוק חופשי וכן לשקול קביעת מחיר קרקע מקסימלי לפרויקטי מחיר למשתכן", כך אמר שמרון בכנס איגוד מנכ"לי הרשויות המקומיות בישראל. ראש עיריית רחובות, רחמים מלול: "הסכמי הגג עלולים להביא לקריסה של הרשויות המקומיות"

פאנל כלכלי // יוד צילומים

בפאנל "הסכמי הגג ומחירי הדיור – לאן פניהם?", בהנחיית אבי עזר, מנכ"ל עיריית אריאל, השתתפו  מר בני ביטון, ראש העיר דימונה, מר עדיאל שמרון, מנהל רשות מקרקעי ישראל, מר ראול סרוגו, נשיא התאחדות בוני הארץ, מר שי רינסקי, מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה מר שמעון מזוז, ראש מועצה מקומית מיתר. 

הפאנל התקיים בכנס איגוד המנכ"לים ומזכירי הרשויות המקומיות בישראל (2-5.9, אילת), בראשותו של דורון מילברג, מנכ"ל עיריית רחובות ויו"ר האיגוד. 

אבי עזר, מנכ"ל עיריית אריאל, פתח את הפאנל ואמר כי: "הארנונה מהווה כ- 35-40 מהתקציב, כך שכל תושב הוא גרעון תקציבי. מה שמאזן את התקציב הן ההכנסות ממסחר ותעשייה אבל חייבים לייצר איזון נכון בית תעשייה ומגורים". 

לשאלה איך מייצרים איזון הנכון בין התעשייה והמסחר לבין שיווק הדירות, ענה רינסקי: "לצערי אין הלימה בין הסכם גג לתעשייה שאמורה ליצור הכנסות במקביל. יש רשויות שמבינות שיש קשר הדוק ויש רשויות כמו דימונה, שבזכות על עמידה בנושא הזה יפתחו 15 מפעלים ואחוז האבטלה ירדה". ביטון התייחס גם הוא ואמר כי: "במסגרת הסכמי הגג חתמתי על 30,000 יחידות דיור ויש לי 13,000 קיימות. לא פחדתי כי הרשות הפכה לרשות איתנה, חזקה, כאשר בהתחלה ההכנסות מתעשייה היו רק 30% מהתקציב ועכשיו עלו ל- 65%". עוד אמר ביטון: "בערי הפיתוח הקרקע היא בעלות אפס,  צריך שגם הפיתוח יהיה בעלות אפס. ראשי רשויות בונים ולא שמים לב לתעסוקה". 

רחמים מלול, ראש עיריית רחובות, אמר כי: "אני צופה שמחירי הדיור, למרות הסכמי הגג ומחיר למשתכן – יעלו. הסכמי הגג אינם עונים על הצרכים של הרשויות עקב חסרונותיהם- תקצוב תשתיות העל, תקצוב מוסדות ציבור ועוד. מימוש הבנייה של המגורים הוא מהיר יותר מזה של התעסוקה, המסחר והמשרדים, ולכן נוצר חוסר איזון משמעותי בין ארנונה שאינה מניבה לזו שמניבה, דבר שעלול להביא לקריסה של הרשויות המקומיות. על המדינה להוסיף נספח מוניציפאלי להסכם הגג שיתגמל את הרשויות על הפערים בהכנסות ארנונה" עוד אמר מלול: "הסכמי הגג לא יורידו את מחירי הדיור- משרד הבינוי והשיכון לא רוצה שהמחירים ירדו כי יש פחות הכנסה ליזמים ויש פחות אטרקטיביות בקולות הקוראים שהוא מפרסם. הצענו שהמדינה תשפה את הרשות כדי שיהיה איזון כלכלי אבל המדינה לא מוציאה כסף מהכיס על הסכמי הגג". 

עדיאל שמרון, מנהל רשות מקרקעי ישראל התייחס לדברים, ואמר כי: ״אני לא מסכים עם רחמים לגבי המחירים. המספרים לא משקרים, הגדלנו את ההיצע באופן משמעותי. יש בלימת מחירים והמחירים, ריאלית, לא עלו בשנה האחרונה. מדינת ישראל היא מדינה מערבית מפותחת שצומחת באופן ריאלי במספרים שאין להם אח ורע בעולם. יש גידול טבעי ונדרשות כ- 55 אלף יחידות דיור בשנה כדי לענות על הצורך". 

עוד אמר שמרון: ״יש בעיה בכלכלה המוניציפלית המעדיפה הקמת מבני תעסוקה על יח"ד וזה משהו שהממשלה הקרובה תצטרך לטפל בו. בכל מקרה הפתרון אינו להפסיק לבנות יח"ד ואני ממליץ לממשלה להמשיך ולחתום על הסכמי גג עם הרשויות המקומיות. 

על מחיר למשתכן אמר שמרון: "מחיר למשתכן יצר הנחות לרוכשים כנגד הנחה שניתנה בקרקע, הפחתת עלויות והקטנת מרווחי הרווח של היזמים. שיטת המכרז היא שמתמודדים על המחיר הנמוך ביותר למ״ר ולא עם מחיר הקרקע. עצם שינוי שיטת המכרז מייצרת ריסון של המחירים ולכן אני ממליץ להמשיך עם הפרויקט הזה. צריך לעשות התאמות מסוימות, בין השאר לשקול להקטין את המינון בין יח״ד במחיר למשתכן ויח״ד בשוק חופשי וכן לשקול קביעת מחיר קרקע מקסימלי לפרויקטי מחיר למשתכן. אבל לדעתי חשוב ונכון להמשיך עם הפרויקט של מחיר למשתכן".

ראול סרוגו, נשיא התאחדות בוני הארץ, נשאל לדעתו על "מונופול מקרקעי ישראל", ואמר כי: "מינהל מקרקעי ישראל  יצר בשנים האחרונות שינוי אדיר. המינהל הפסיק לספסר בקרקע. כחלון החליט שכל המכרזים יוצאים במחיר קבוע מוזל של הקרע והתחרות היא על מחיר המקסימום וזה צעד מאוד מבורך אבל מחיר למשתכן בסופו של דבר זה דיור בר השגה ולכן אי אפשר לקחת ולהפוך אותו למה שיפתור את משבר הדיור. משבר הדיור האמיתי יהיה עוד 10-20 שנה. ראש ממשלת ישראל צריך מיידית להקים רשות לתכנון אסטרטגי ארוך טווח. יש המון בעיות שצריך לפתור, המדינה חייבת להתעשת ולהירתם".

בכנס השנתי שנושאו "המנכ"ל בעידן החדש", משתתפים כ-180 מנכ"לים מכלל הרשויות והמועצות המקומיות ו-10 ראשי רשויות. 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות