banner
עבודות להקמת שכונת הטרפז // צילום: באדיבות דוברות העירייה
עבודות להקמת שכונת הטרפז // צילום: באדיבות דוברות העירייה

הממשלה מאיצה תוספת מגורים בחריש עם 10,000 דירות, כשליש מיעד האוכלוסייה

פרסום ראשון: תכנית הרובע החדש, חריש צפון, שמוסיפה עוד 35,000 תושבים לעיר עולה לדיון ראשון, כחלק ממדיניות הממשלה לקלוט 100,000 תושבים בעיר

זיו גולדפישר 04.07.2024

חריש בדרך להתרחב ב-10,000 יח"ד: הוועדה המחוזית חיפה תקיים בימים הקרובים דיון ראשון בתכנית חריש צפון, שבמהלכו היא תגבש הנחיות לביצוע תסקיר הגנה על הסביבה, הליך הכרחי לתחילת קידום התכנית. התכנית, המציעה כאמור 10,000 יח"ד, נועדה לממש מדיניות ממשלתית להפיכתה של חריש, שהוכרזה כעיר לפני כשנתיים, לרשות מקומית בת 100,000 תושבים עד שנת 2035.

תכנית חריש צפון, ששטחה 3,279 דונמים, היא יוזמה של משרד השיכון והבינוי. חריש, שהוכרזה כעיר בשנת 2022, מונה כיום 37,485 תושבים. על פי החלטות הממשלה, בשנה הבאה, 2025, העיר אמורה למנות עד 50,000 תושבים ול-100,000 תושבים תוך עשור, בשנת 2035.

יש לציין כי תכנית המתאר מציבה יעד של 65,000 תושבים בחריש, אך התכנית לא כוללת את התכנית המוצעת בצפון, הנמצאת בימים אלה בשלבי תכנון ראשונים כאמור עם תוספת של 10,000 יח"ד. בהערכה של כ-3.5 נפשות למשק בית (על פי נתוני למ"ס), השכונה החדשה צפויה למנות כ-35,000 תושבים, כשליש מיעד האוכלוסייה על פי החלטת הממשלה. התכנית תעלה בעוד מספר ימים לוועדה המחוזית, במטרה לקיים דיון בפניה למשרד להגנת הסביבה לקבלת הנחיות לתסקיר השפעה על הסביבה. תחום התכנית ממוקם בסמיכות ליישובים הערבים ברטעה (שהוא חלק מהמועצה המקומית בסמ"ה) ואום אל קוטוף, וכן בסמיכות ליישוב מצפה אילן.  עורך התכנית הוא עידו אלונים, אלונים גורביץ אדריכלים בוני ערים.

חריש // צילום: באדיבות דוברות העירייה
חריש // צילום: באדיבות דוברות העירייה

האם תחנת הרכבת החדשה תביא לביקושים?
בתכנית המתאר הכוללנית לעיר, שאושרה בשנת 2022, תואר החזון של חריש כ"עיר מתפתחת באזור ואדי ערה, מרחב אמצע בין שני מטרופולנים – חיפה ותל אביב. בנוסף, היא ממוקמת בשער לצפון מכביש 6 בקרבה לכביש 65 אך עם נגישות נמוכה יחסית לצירים אלו. התכנית שמה לה למטרה לחזק את מעמדה של חריש ולקדם את קישורה לצירי התנועה על מנת לקשר את העיר לסביבתה ולאפשר את פיתוח העיר כמוקד ייחודי ועיר מרכזית במרחב". 

בחודש מאי השנה חלה תפנית משמעותית בנגישות, לאחר שהמועצה הארצית לתכנון ולבנייה החליטה על חלופה למסילת מנשה, שאורכה כ-45 ק"מ. באזור חריש הוצעו בעבר שתי חלופות שונות, אחת העוברת במינהור תחת העיר חריש, אך אינה מאפשרת תחנה בה, בשל העומק בה עוברת המסילה, והשנייה העוברת בקרבת אזור התעשיה ברקאי. בדיקה נוספת, לאור בקשת המועצה הארצית לתכנון ולבניה הביאה לחלופה נוספת, אשר מקובלת על רוב הצדדים – החלופה החדשה, כוללת תחנת נוסעים בסמוך לקניון בכניסה לעיר חריש ותוואי מסילה שיוצמד ברובו לכביש 6. תחנת הנוסעים תמוקם בצידו המערבי של כביש 6 והתוכנית המוצעת כוללת גם הקמת גשר הולכי רגל שיחלוף מעל כביש 6 ויחבר את משתמשי הרכבת בין חריש לתחנה.

"החלופה החדשה מאפשרת נגישות גבוהה לתושבי חריש", כך ציינו דאז במינהל התכנון. לאחר אישורה של החלופה, הועברה התוכנית להמשך עריכה של התסקיר, שלאחריו תועבר התוכנית להערות והשגות הציבור.

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות