banner
גלנט בחריש // צילום מור שקיפי לאטי
גלנט בחריש // צילום מור שקיפי לאטי

חריש היא העיר הצומחת בישראל

בדיקה של לשכת שמאי המקרקעין מגלה כי בחמש השנים האחרונות נבנו בחריש 2,367 דירות לכל 1,000 תושבים. ראש העין וצור הדסה מובילות- אום אל פחם, רמלה ואשדוד בתחתית

תמונה: גלנט בחריש // צילום מור שקיפי לאטי

בדיקה של לשכת שמאי מקרקעין לקראת כנס השמאים מגלה כי חריש היא העיר הצומחת בישראל, כאשר בחמש השנים האחרונות החלה בנייתן של 2,367 דירות על כל 1,000 תושבים בעיר. לצורך הבדיקה, לשכת שמאי מקרקעין בחנה את התחלות הבנייה בחמש השנים האחרונות, עד המחצית הראשונה של 2018 ואת נתוני הלמ"ס לגודל האוכלוסייה ביישובים המעודכנים לשנת 2017.

מהבדיקה עולה כי חמש הערים הצומחות ביותר הן: חריש, ראש העין, צור הדסה, באר יעקב וצור יצחק. מהבדיקה עולה פער גדול מאוד בנוגע לחריש ובלשכה מעריכים כי זאת בשל היותה עיר חדשה שהחלה להתאכלס רק בשנה וחצי האחרונות ומספר התחלות הבנייה בה חסרות תקדים. בלשכת שמאי המקרקעין מסבירים עוד, כי הנתון של מספר האוכלוסייה בחריש לא מספיק מעודכן ומרישומי המועצה עולה כי לאחרונה חצתה חריש את התושב ה-10,000. בהתבסס על נתון זה החלה בנייה של 848 דירות חדשות לכל 1,000 תושבים, כלומר חריש עדיין מובילה בפער חסר תקדים.

חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי מקרקעין: "בשנים האחרונות הממשלה פעלה להגדלת היצע הדיור בישראל באמצעות תכנון של שכונות גדולות במקומות בהם למדינה יש מלאי גדול של קרקעות. לכן ניתן לראות ישובים קטנים יחסית בהן נבנות היום שכונות ענק המהוות כמעט עיר בפני עצמן. האתגר בשכונות האלו שצומחות במהירות הוא הקמת תשתיות ומבני ציבור שיאפשרו קליטה נוחה של האוכלוסייה החדשה. מבחינת הזוגות הצעירים מדובר במקרים רבים בהזדמנות כי בשכונות בתחילת דרכן מחירי הדירות נוחים יותר וערכן עולה ככל שהשכונה מתאכלסת ומושכת אוכלוסייה חזקה יותר".

חיים מסילתי יו"ר איגוד השמאים // צילום: דנה קופל
חיים מסילתי יו"ר איגוד השמאים // צילום: דנה קופל

טלי כהן, מנהלת השיווק והמכירות של שפיר מגורים, הבונה בחריש, מסבירה כי: "חריש הולכת וצומחת לעיר מודרנית וגדולה שתמשוך קהלים רבים מלבד הזוגות הצעירים שאפיינו אותה בתחילת הדרך. אנחנו בונים כעת שכונה חדשה – בצוותא – שתכלול כ-1500 דירות חדשות במסגרת מכרז "תכנן ובנה" הראשון בישראל. מדובר ב-80 בניינים, בתי ספר, גני ילדים, אולם ספורט ועוד בתוך 40 חודשים. זה חסר תקדים בארץ וממחיש את פוטנציאל הצמיחה של העיר הזו".

צור הדסה מפתיעה, באר יעקב כובשת את השפלה
מהנתונים עולה כי בראש העין החלה בנייה של 182 דירות לכל 1,000 תושבים, וזאת בעקבות הבנייה המואצת של שכונת פסקות אפק. כיום חלק מהשכונה כבר מאוכלס ופרויקטים רבים אחרים נמצאים בשלבי בנייה מתקדמים . במקום השלישי והמפתיע היישוב צור הדסה. בשנים האחרונות התעצמה הבנייה ביישוב שנמצא קילומטר מערבית לקו הירוק. ביישוב החלה בנייה בנייה של 162 דירות לכל 1,000 תושבים. לאחר סיום הבנייה צור הדסה אמורה להכפיל עצמה מבחינת כמות תושבים.

באר יעקב היא העיר הצומחת בשפלה והתברגה במקום הרביעי מבין הערים הצומחות בארץ. בחמש השנים האחרונות החלה בנייה של כ-135 דירות לכל 1,000 תושבים. במקום החמישי היישוב צור יצחק. על פי התוכנית יבנו ביישוב כ-2,650 דירות ויתגוררו בו למעלה מ-10,000 תושבים. מבדיקת לשכת שמאי מקרקעין עולה כי בחמש השנים האחרונות החלה בנייה של 120 דירות לכל 1,000 תושבים, כך שתהליך הצמיחה טרם הסתיים ליישוב בדרום השרון.

בקריית אונו נבנו בחמש השנים האחרונות 41.6 דירות חדשות לכל 1,000 תושבים בעיר. לשם השוואה, בגני תקווה השכנה נבנו 111.2 דירות לכל 1,000 תושבים. ירון צוברי, מנהל חטיבת המגורים בקרסו נדל"ן הבונה ברובע אריאל שרון: "בחמש השנים האחרונות עיקר הבנייה בקריית אונו הייתה במסגרת התחדשות עירונית. לפני כשנה התחלנו בשיווק פרויקט אומאמי בן כ – 742 יח"ד, ברובע אריאל שרון המוקם בעיר  לאחר שנים רבות בהן לא נבנו שכונות חדשות. ברובע אריאל שרון יבנו כ – 1,615 יח"ד , שטחי מסחר, משרדים וקריות חינוך.

"הרובע הממוקם במערב קריית אונו דרומית לאוניברסיטת בר אילן וצפונית לשכונת קריניצי וכפר אז"ר יכלול כבישים חדשים שיאפשרו זרימת תנועה מהירה יותר מתוך ומחוץ לעיר ויחד עם קו הרכבת הקלה  והתחנה בסמוך לרובע ישפרו מאוד את הגישה התחבורתית השנים בהן לא הייתה מספיק בנייה חדשה בקריית אונו יצרו ביקושים כבושים לדירות. הרגשנו את זה היטב לפני כשנה, בטרם היציאה לשיווק וקבלת היתרי הבנייה קיבלנו  עשרות רבות של טלפונים מצד מתעניינים והתוצאות ניכרו בשלב המכירה המוקדמת בה נמכרו כ-80 יח"ד בפרק זמן קצר.".

אשדוד לא צומחת
ויש גם ערים שעומדות במקום מבחינת היקפי בנייה. מבדיקת לשכת שמאי מקרקעין לקראת כנס השמאים באילת עולה כי בערים אום אל פחם, רמלה, קריית ים, בני ברק ואשדוד הבנייה לא מספיק ענפה ביחס למספר התושבים.

מהנתונים עולה כי אשדוד, העיר השישית בגודלה בישראל, לא עומדת בקצב. שיעור התחלות הבנייה לכל 1,000 תושבים עומד על 14.5 דירות בחמש השנים האחרונות. בערים בני ברק וקריית ים החלה בחמש השנים האחרונות בנייה של כ-13.8 דירות לכל 1,000 תושבים. באופן מפתיע העיר רמלה נמצאת במקום הלפני אחרון למרות שהממשלה הגדירה אותה כיעד אסטרטגי. בחמש השנים האחרונות החלה בנייה של 11.5 דירות לכל 1,000 תושבים – נתון נמוך במיוחד. סוגרת את הטבלה היא אום אל פחם, שנבנים בה 9.8 דירות לכל 1,000 תושבים.

עשרת הערים הצומחות ביותר בחמש השנים האחרונות

מקור: לשכת שמאי מקרקעין על בסיס נתוני הלמ"ס
מקור: לשכת שמאי מקרקעין על בסיס נתוני הלמ"ס

עשרת הערים העומדות במקום ביותר בחמש השנים האחרונות

מקור: לשכת שמאי מקרקעין על בסיס נתוני הלמ"ס
מקור: לשכת שמאי מקרקעין על בסיס נתוני הלמ"ס

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות